Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt externa HD-chassi dog

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft ett Pleiades IDE FW400+USB2 chassi något år. Det har funkat bra med en 120 gb hårddisk men de ursprungliga 120 GB jag hade har varit minst sagt i underkant på sistone.

Efter att ha forskat ett tag köpte jag enWD Green Power 1 TB (WD 10EACS) eftersom det ska vara den tystaste disken med hög kapacitet på marknaden just nu.

Köpte en SATA-konverter från Cupertino som skulle passa till just mitt chassi. När jag fick hem den och öppnade den visadet det sig vara ett kretskort som man trycker fast i SATA-porten på hårddisken och sedan kopplar med vanlig molex för 12v ström och PATA-kabel till chipsetet för data.

Började montera allting och efter en stund knäpper jag på strömknappen. Ingening händer. Det var att ta fram skohornet för att få ner både disken och konvertern i chassiet ska det sägas. Jag började med att känna på alla kontakter, men allting verkade sitta bra.

Kanske var det fel på konvertern? Tar loss den nya disken och konvertern och sätter i min gamla disk (som tuffade på bra samma morgon). Slår på strömknappen. Inte ett smack händer.

Nu har jag provat alla tänkbara kombinationer för att se om det är någon enskild del det är fel på. Ingen framgång, det är helt dött.

Det ska tilläggas att det är nog den femtielfte hårddisken jag skruvar med och jag är mycket försiktig med allting jag pysslar med. Jag har aldrig varit med om något liknande förut när allt bara tvärdör.

Nu sitter jag med ett trasigt chassi som kostade cirka tusen spänn när det var nytt (och det enda chassiet jag finner vara estetiskt tilltalande), en ny fin hårddisk (pyntade 1340 kr för den) som jag inte kan använda, en konverter som jag inte fått någon större användning av (ytterligare 150 kr i sjön).

Ytterligare något som bekymmrar mig är att garantiansvaret är ganska oklart. Det är ju inte Western Digitals fel. Chassiets garanti gick väl ut härom året. Cupertino erbjuder inte support till slutkunder, men konvertern är inte en del i MacForums ordinarie sortiment så jag vet inte vilket ansvar de tar.

UPPDATERING:

Allting fick ett lyckligt slut.

Jag kontaktade Kullander & Kullander (som äger Cupertino vad jag förstår) i Malmö. Jag berättade om mitt problem och de bad mig att skicka chassit med posten så att en tekniker kunde titta på det.

För en vecka sedan fick jag beskedet att SATA-bryggan minsann hade varit boven i dramat. Jag fick ett ersättningschassi i samma design men med SATA-kontaker invändigt så jag slipper bryggan. Hämtade ut paketet på posten idag, skruvade i Min Western Digital 1 TB Green Power och nu kör jag Time Machine igen!

Ett stort tack till Jens och Olof på Kullander & Kullander, ni var verkligen schyssta!

1
Bevaka tråden