Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa "textbild" med genomskinlig bakgrund

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 17:59

Någon som kan förklara hur man i Photoshop CS3 skapar en bild med genomskinlig bakgrund. Bilden skall bara bestå av svart text mot genomskinlig bakgrund, så kan omöjligen vara särskilt komplicerat.

Har lyckats skapa en .gif med texten, men av någon anledning så gråmarkerar den alternativet layer i menyn (så man ej kan klicka på den) där jag hade förväntat mig finna inställningen.

Kan jag på något smidigt sätt få det vita partiet av min .gif att bli genomskinligt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-20 18:15

GIF hanterar inte genomskinlighet, använd PNG.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 18:28

Aah, nice! Nu funka det.... men bara om jag skapar nya bildfiler från scratch.

Finns det någon möjlighet att göra detta i efterhand på .gif filer? Vet att det har gått förr.
Av någon anledning gråmarkerar den fortfarande alternativet layers, trots att jag sparar om den som .png.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 18:41

GIF kan visst vara genomskinliga, använd "Spara för web..." så kan du göra både genomskinliga GIF:ar eller PNG. En textfil som GIF blir bara några bytes i storlek. PNG blir ofta tyngre.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 19:09

Okej, bra tips!

Hittar dock inte hur jag ska göra för att få de redan klara .gif filerna transparenta (de har vit bakgrund i nuläget). Har lagt ner lite jobb på dem för att få dem snygga, så vore grymt om det fanns något!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 14:14

Då är det värre, du får börja jobba i Photoshop med transparent bakgrund och då ha ett lager med vit bakgrund i istället.

På filer som redan är vita så är det bara att radera pixlar. Se först till att göra bakgrundslagret transparent.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 19:58

Okej, förstår bara till viss del hur du menar. Har, vilket kanske märks :"> , ganska liten vana vid Photoshop. Kan du skriva om det som en steg för steg lista, från .gif med vit bakgrund till en .gif eller annat med transparent bakgrund.

Ursprungligen av DrStein:

Okej, förstår bara till viss del hur du menar. Har, vilket kanske märks :"> , ganska liten vana vid Photoshop. Kan du skriva om det som en steg för steg lista, från .gif med vit bakgrund till en .gif eller annat med transparent bakgrund.

Hej!

Om du bara öppnar en bild i Photoshop så öppnas den som "bakgrund". Bakgrunden skiljer sig från andra lager i Photoshop i det att den inte är genomskinlig.

Om du skapar ett nytt lager ovanför bakgrunden är det per automatik genomskinligt.

Skapar du ett nytt dokument har du en vit bakgrund. Om du sen skriver lite text på det så skapas automatiskt ett nytt lager där texten finns. Det lagret är genomskinligt förutom just bokstäverna. Om du nu klickar på ögat till vänster om bakgrundslagret, så ser du att den vita färgen försvinner och schackmönstret kommer fram. Om du nu sparar det aktuella dokumentet till ett format som stödjer genomskinlighet, som t ex .png, så blir det genomskinligt. Så långt hade du kommit.

Om du redan har skapat ett dokument och exporterat det som en platt bild (alltså inte en .psd fil eller liknande, utan en .gif eller .jpg) så kan du inte "trolla" bort bakgrunden. Då måste du istället markera alla pixlar du inte vill ha i bilden och radera dem. Innan du gör det skall du dubbelklicka på "bakgrunden" och omvandla den till ett vanligt lager- eller ännu bättre duplicera den så att du har en backup och klicka sen på ögat så att du inte ser backupen längre.

Att kunna markera exakt de pixlar i photoshop man vill, oavsett hur komplex bilden är, är själva Photoshops hjärta och baser för alla manipulationer. Det finns extremt många tekniker hur det går till.

Du kan ta ditt 'magic wand' och klicka på den vita bakgrunden och experimentera med 'toleransvärdet', men det är inte en särskilt bra metod. Men börja med det och försök att klicka på "refine edge" (vet tyvärr inte vad det heter ordagrant på svenska eftersom jag jobbar med PS på engelska). Det är en funktion för att tweaka de pixlar du väljer.

Men alltså... det här är ett något för stort ämne för en post i ett forum. Det finns gott riktigt gott om guider på nätet om du orkar leta runt lite.

GIF - Transparent, för bilder i bara en färg eller färgskala
PNG - Transparent, för lite mer komplexa bilder i olika färger och färgskalor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 08:41

Okej, tack för svaret. Känns som att jag fick lite mer koll på vad som är möjligt, och hur man kan göra det. Trodde i min blåögdhet att det skulle finnas något betydligt enklare sätt att åstadkomma det jag ville, men behöver nog, som du säger, läsa på lite innan jag klarar det. Ska jaga lite guider på nätet så blir jag förhoppningsvis klokare.

Ursprungligen av DrStein:

Okej, tack för svaret. Känns som att jag fick lite mer koll på vad som är möjligt, och hur man kan göra det. Trodde i min blåögdhet att det skulle finnas något betydligt enklare sätt att åstadkomma det jag ville, men behöver nog, som du säger, läsa på lite innan jag klarar det. Ska jaga lite guider på nätet så blir jag förhoppningsvis klokare.

Jag skall säga att om du har en enfärgad bakgrund som du vill ha bort så finns det ett verktyg som du kommer åt med 'W' knappen på tangentbordet. På engelska heter det 'Quick selection' eller 'Magic wand' tool. Båda ligger under samma flyout meny. Om du väljer quick selection tool och klickar och drar med det på färgen du vill ta bort, så kan du se att Photoshop kommer att skapa en intelligent maskering som letar upp konturer (kontrastskillnader) i bilden. Det är mycket möjligt att detta räcker för dina ändamål.

Det är ett väldigt bekvämt verktyg att använda, men vill man få perfekta resultat måste man ofta kombinera det med lite mer "hands on" övningar. Testa sen att anpassa maskeringen som skapats med "refine edge", vad det nu må heta i den svenska översättningen.

Har du en stökig bild, men som ändå har en relativt enfärgad bakgrund som du vill ta bort kan du lyckas väldigt bra genom select--> color range. Då väljer du en viss färg (inklusive mjuk övergång i andra färger om du vill det) via menyn.

Men som sagt: läs på lite själv. Photoshop är ett grymt kul verktyg att ha i sin digitala verktygslåda. Det är också ofta nödvändigt för att få ut det mesta av andra program som InDesign, Illustrator, After Effects och så vidare...

Kom också på att du pratade om att lagerknappen var gråmarkerad.

När man öppnar vissa .gif filer verkar de låsta. Man kan inte lägga till lager, eller omvandla bakgrunden till ett lager.

Då skall du gå in under menyn image-->mode--> och där välja RGB istället för 'indexed color'.

1
Bevaka tråden