Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publicera hemsida på MobileMe?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag vet att man kan publicer sina foton och de får då
adressen:

http://gallery.me.com/användarnamn/

Finns det någon möjlighet att publicera sin hemsida på mobileme?
och vad får den då för adress? och vart lägger man den?

Mvh/McDaddy Kane

Ja, det går och är väldigt smidigt. Du får då adressen : http://web.me.com/användarnamn/
Detta görs enkelt via iWeb!

Senast redigerat 2008-09-17 09:46
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 09:23

Flyttade denna tråd till en mer passande forumsdel.
/Moderator

Om du har en egen domäm så går det även att peka denna mot din mobileme-adress.
Så du kan ha www.någonting.se

Aha ok då hänger jag med... men inne i Mobileme filstruktur, var lägger jag t.ex.
index.htm filen? Har testat både under Sites och Web, men det verkar inte fungera...

Mvh/Strakka

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-17 22:46

Om du gör siten i iWeb så ska du bara klicka på publicera. iWeb placerar alla filer där de ska vara dvs. rätt. Du kan bara luta dig tillbaka, slappna av och leva i andetaget...

Hmmm ok, men om jag inte kör PC för tillfället? Jag vet, jag vet
Men det är bara under enkort period hehe

Mvh/Strakka

Ursprungligen av buuyuu:

Om du gör siten i iWeb så ska du bara klicka på publicera. iWeb placerar alla filer där de ska vara dvs. rätt. Du kan bara luta dig tillbaka, slappna av och leva i andetaget...

Jag skulle också vilja använda mig utav mitt 20GB-utrymme i MobileMe, men vill inte begränsa mig till användandet utav iWeb. Jag vill kunna använda Dreamweaver och sedan ladda upp manuellt. Borde väl gå?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-20 10:26

Går inte. MobileMe är knutet till iWeb

Ursprungligen av buuyuu:

Går inte. MobileMe är knutet till iWeb

Det ska gå Apple har det tom på sin support sida MobileMe: How to publish a custom website

/Adam

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-20 17:11

Oj, det var nytt. gick inte när jag skaffa .Mac

Jodå, man kan publicera vilt genom iDisk. Man behöver givetvis inte iWeb alls. Man kan skyffla färdiga sajt-mappar - eller publicera direkt inifrån RapidWeaver t.ex. Man kan nog köra direkt mot iDisk'en med DreamWeaver också - men iDisk'en är ju seg och instabil tyvärr.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-20 18:17

Men det funkar inte när man har egen domän kopplad till .mac?! Spelar egentligen ingen roll, kommer fortsätta med iWeb för att det är så smidigt. Men intressant info. iaf.

Jag har domäner hos t.ex. Loopia som skickas till allt möjligt. Man kan ha en domän som heter "www.kalle.kula.se" - och hos Loopia har jag ställt in att dom som skriver/klickar på denna domän ska hamna på: "web.me.com/tjotahejti/plask/villerkulla/plopp/kallekula"
Sådant där styr DNS-servers. I mitt fall Loopia's.

Nema problema. Eller vad är det jag inte fattar?

Ursprungligen av buuyuu:

Men det funkar inte när man har egen domän kopplad till .mac?! Spelar egentligen ingen roll, kommer fortsätta med iWeb för att det är så smidigt. Men intressant info. iaf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-20 19:06

Men funkar det med om man använder t.ex. rapidweaver med mobileme och eget domännamn? Mobileme har väl ett finger med i spelet eller hur är det? De ska väl fixa med att deras servrar ska tillåta att folk hittar hemsidan. Alltså, jag är ingen tekniker och är kass på att förklara också ser jag när jag läser mitt inlägg.

1
Bevaka tråden