Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk mellan macar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 04:34

Jag har en Powerbook g4 och en Macbook Pro som jag vid ett flertal tillfällen försökt koppla ihop trödlöst så jag bl.a. kan föra över musik från min gamla g4 till macbooken. Jag har dock aldrig fått detta fungera. Har försökt koppla ihop dom via bluetooth, vilket nästan har gått, men när datorena försöker kommunicera med varandra så hittar dom inte den andra. Någon som kan ge tips på vad ska göra?

Tacksam för svar

Gå upp till nätverkssymbolen i menyraden -> skapa nätverk. Se till att fildelning är på i Systeminställningar -> Personlig fildelning. Starta den andra datorn, sök det nya nätverket och logga in med anv namn/lösen.

Annars ska de ju egentligen synas över ett vanligt nätverk om du har router bara genom att slå på personlig fildelning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-18 11:45

Se till att samma användare med exakt samma namn har konto på båda datorerna.

Det var jag tvungen att lägga till här hos mig.

Mja, man måste ju logga in på den andra datorn och veta dess namn/lösen. Men inte behöver det vara identiskt på båda. (Gjorde nyligen denna uppkoppling mellan min och en lånad dator. Nema problema och vi hade minsann inte samma namn(PW...)

Pröva från "andra hållet" om det inte skulle funka. Ibland kan en del datorer fått skumma inställningar som gör att man bara får kontakt "enkelriktat".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-18 15:41

Jag kunde inte logga in på min utdelade "server" på Tiger-macen från Leopard-macen förrän jag hade lagt in samma konto på Tiger-macen. Gästinloggning fungerade inte.

Så har det inte varit förut. Jag orkar inte felsöka nu när det fungerar igen.

Kan du inte logga in _från_ leoparden _till_ tigern med tigerns eget login/PW? Bisarrt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-20 00:46

Nätverk

Jag gjorde ett nytt nätverk som både datorerna är kopplade til vilket inte var några problem. Dock så kommunicerar dom fortfarande inte. Gick in på Server i Findern och även genom GÅ menyn uppe på skärmen men från båda datorerna men dom hittar inget. Det ska tilläggas att en dator är köpt i sverige och en i usa, om nu det kan vara ett problem. Vet nån hur man kan fixa detta?

Apple har haft många år på sig att fixa stabila lösningar, men nätverk är ännu inte helt tillförlitligt. Jag har flera gånger varit med om att inte se Macar på nätverket, en avstängning av fildelningen följt av en ny påsättning av densamma brukar lösa frågan.

1
Bevaka tråden