Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kicka folk från nätverket

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har gett min granne mitt lösenord till min trådlösa nätuppkoppling.
Ibland vill jag ha full lina och orkar inte lyfta luren och be honom slute surfa på mitt nät.

Hur sparkar jag ut honom så min lina e ren från grannar?

Byt lösenord?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-19 19:48

Ring, det är väl mest renhårigt. Tänk om han gör något viktigt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-09-19 20:05

Och om jag tillfälligt vill spärra ut missbrukande barn från nätverket?
De kör från en spel-PC.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-19 20:08

Då brukar jag gå till deras rum och säga åt dem att stänga av datorn, funkar skitbra

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-09-19 20:29
Ursprungligen av MatsOlov:

Då brukar jag gå till deras rum och säga åt dem att stänga av datorn, funkar skitbra

Har du verkligen med till självständighet perfekt fostrade barn att göra...............?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-19 20:57

Förstår inte din fråga Le.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-09-19 21:36
Ursprungligen av MatsOlov:

Förstår inte din fråga Le.

Självständiga ungar har en tendens att inte riktigt ta till sig argument om att exv 12 h's spelande är i mesta laget. Då kan det vara bra att 'hjälpa' dem med att avhålla sig från nätet. Mao spärra ut dem!

varför inte be grannen skaffa sig eget bredband om det missbrukas.

Barn gör väl som man säger åt dem? Annars finns det ju säkringar...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-19 21:49

Le, dom vet att gör dom inte som jag säger blir det väldigt länge till nästa gång det spelas igen

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-09-19 22:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Le, dom vet att gör dom inte som jag säger blir det väldigt länge till nästa gång det spelas igen

Har du verkligen ungdomar i gymnasieåldern som också behöver nätet för sina studier?!

Åter till frågan nu. Barnuppfostran kan ni ta i Loungen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-09-19 22:50

Förstår precis.
Är det alltså att ändra lösen som gäller? Inga andra alternativ?

AirPort Extreme är routern.

Kan man inte göra ngt via MAC-adresserna?

Typ att godkänn endast kommunikation från till de här MAC-adrersserna from now on...

Det är alltså ingen som vet!

Läget är följande, snorvalpen som är min granne sitter med en ful svart router av diverse märke. Han själv har sån där pc dator som inte fungerar med sitt eget nätverk.
Är det så viktigt det han håller på med hade han ju haft en mac med en vit router.

Jag vill bara sparka ut honom för att retas och för att min lina vill vara fri från pc datorer.

Så hur gör man för att retas med sin granne när man vill kicka ut hans fula burk ut nätverket?

Ursprungligen av pierrewiberg:

Det är alltså ingen som vet!

Vadå, ingen som vet? Du har ju fått tips både om att byta lösenord, och att spärra ut nätverksadresser så att bara dina datorer kommer åt ditt nätverk.

Om du vill ha mer detaljer, så får du åtminstone berätta vilken router du har, så att folk kan berätta i detalj hur du ska konfigurera den.

Ursprungligen av pierrewiberg:

Han själv har sån där pc dator som inte fungerar med sitt eget nätverk.

Om han kommer in på ditt nätverk, så borde han väl kunna komma in på sitt eget... Här får du också gärna berätta lite mer detaljerat vilken utrustning det handlar om, så kanske du kan få tips som gör att du kan hjälpa honom använda sitt eget nätverk.

Jamen, byt lösenord på grejerna då.
Kör så tuff kryptering du kan och välj lösenordet-från-helvetet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-20 18:17

Jag gissar att du inte har en Airport Extreme?

Om du nu skulle ha det, så läs manualen om hur du behränsar nätåtkomst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 18:38

Strunta i att gömma nätverket och använda MAC-blockering. Har personen bara en smula datorvaran så kommer han lätt förbi de "skydden". Det som gäller är att använda ett starkt lösenord tillsammans med WPA2 om du vill vara säker. Precis som Goflorp skriver.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-20 20:20
Ursprungligen av acke:

Strunta i att gömma nätverket och använda MAC-blockering. Har personen bara en smula datorvaran så kommer han lätt förbi de "skydden". Det som gäller är att använda ett starkt lösenord tillsammans med WPA2 om du vill vara säker. Precis som Goflorp skriver.

Om grannen kan leva utan att ha egen tillgång till internet har jag känslan av att det inte är någon som är vidare haj på att mixtra med MAC-adresser.
MAC-adressfiltrering har ju fördelen att det (oftast) är ganska lätta att sätta på/stänga av.

1
Bevaka tråden