Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Remote control (IR-porten) fungerar inte efter Leopardinstallation

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Apple Remote (snarare min IR-port) fungerar inte sedan jag installerade Leopard.
Jag har googlat och lusläst forum, såväl officiella som inofficiella, ingenting duger.
Jag har klickat i och klickat ur Disable IR i System Preferences / Security, jag har startat om med p+r-kommandot. IR dyker upp i System Profiler. Och JA, batteriet fungerar. Jag har till och med testat fjärrkontrollen på andra mac:ar och då har den fungerat, men däremot fungerar inte andra fjärrisar på min mac heller.
Jag vill inte tro att detta är ett hårdvarufel, det har ju fungerat förut. Något har hänt under installationen av Leopard (clean install).
Jag har en Macbook 2,0 (andra generationen, tror jag det är) och ingen lust/tid/möjlighet att lämna in den (igen, den har tillbringat en månad på service den här hösten redan, för skärmflimmer).

Snälla, säg mig någon att ni har samma problem. Jag menar, jag använder ju inte fjärrkontrollen särskilt ofta och klarar mig finfint utan den, men nu har det blivit en principsak. Skiten skall fungera!
Lord, mercy on me!

Dra ur alla USB grejor, starta om.

Testa!
Funkar?

Hej,
som sagt, jag har testat allt sådant. Tagit ut batteriet. Allt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-18 10:56

Det fungerar alltså inte alls till operativet? Min remote fungerade nämligen inte till Mediaminin efter leopard - eller snarare till EyeTV efter leopard. En snabb update kom från El Gato - sen funkade det som det var tänkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 11:45

Har du försökt att parkoppla fjärrkontrollen på nytt? Tryck Menu + Nästa på fjärrkontrollen tills det dyker upp en bild på skärmen.

Det går inte att parkoppla den. IR-porten tar inte emot signalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 13:46

Jag har liknande problem. Kan styra FrontRow med fjärren men kan inte parkoppla.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-24 22:42
Ursprungligen av berdan:

Jag har liknande problem. Kan styra FrontRow med fjärren men kan inte parkoppla.

Jag har precis samma problem! allt funkar förutom parkoppling.

Det problemet är hyfsat vanligt, tror folk har lyckats lösa det genom att dra ut alla sladdar, stänga av och dra ut batteriet (förutsatt du har en macbook av ngt slag) i tio minuter, sedan starta med äpple+option+p+r och vänta tills startljudet låtit 3 ggr.
Men min fjärris fungerar som sagt inte alls.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-05 11:40

Då det gäller parkoppling så måste man vara administratör för att göra detta! därför jag inte kunde parkoppla innan som vanlig användare även efter att jag skrivit in lösenord osv vilket är väldigt fel. logga in som administratör och parkoppla så funkar det perfekt sen

För min del gäller det alltså inte parkoppling, min fjärrkontroll fungerar alltså inte överhuvudtaget. Den fungerar på andra Macbooks, men inte på min. Alls. Det är som om drivrutinerna för IR-porten alls inte följde med vid Leopard-installationen.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-05 13:48

Hittar du "IR Receiver" under USB i System Profiler? Vet inte vad det heter på svenska men tryck på äpplet vid menyn och sen alt-knappen så ändras första raden till programmet du vill starta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 19:50

Hittade du någon lösning? Jag har exakt samma problem nu.
Min hårddisk crashade i min Macbook för ca: 1 månad sedan och nu när jag ska testa fjärren för första gången efter nyinstallationen på den nya hårddisken så funkar det inte.
Fjärren funkade bra innan crashen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 01:06

Testade min fjärr på en annan Macbook och då funkade den perfekt.
Däremot funkade inte hans fjärr på min Macbook heller så det är nått galet med min dator eller Leopard.

EDIT
Testade att skapa ett nytt konto med adminrättigheter och då funkar fjärren. Jäkligt märkligt det här...

Senast redigerat 2008-09-22 01:21

Jag har nu samma problem som flera i tråden och min Apple Remote fungerar inte trots att jag i systeminställningar försökt att ta bort parkopplingen.

Jag har provat med ett annat system på min MacBook Pro(OSX 10.5.5) via en extern hårddisk och med samma Apple Remote och då fungerar det utan problem, så jag förutsätter att inställningsfilen för remoten är korrupt men vet inte hur jag ska göra för att rätta eller radera den. Jag har för övrigt gjort alla uppdateringar som finns tillgängliga.

Har någon här några tips?

Senast redigerat 2008-11-23 01:16
1
Bevaka tråden