Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 får felmeddelande vid start av systemskiva

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-18 20:05

Hej! Finns det någon kunnig som kan tolka detta åt mig. Det kommer upp på min
gamla iMac G5 som gav upp i våras. Köpte ny och ställde in den i garderoben och
tänkte att man kan titta på den sen... Nu har jag fått lust att få igång den igen.

Det är en Tiger-skiva som jag försöker starta ifrån som leder till meddelandet på
skärmen.

Hmm. Är skivan till den datorn?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-18 22:08

Det är en kernel panic. Även om det inte är rätt skiva så borde du inte få det. Kolla minnen! Kan vara dåliga. Men jag skulle tippa på dåliga kondesatorer, som dom har ett utbytesprogram på. Är datorn inte äldre än tre år, vilket är ganska osannolikt, så kan du få logiken utbytt om den är av rätt modell (eller fel kanske man borde säga). Kolla här, Apple - Support - iMac G5 Repair Extension Program for Video and Power Issues. I vilket fall så är det enkelt att kontrollera. Bara att skruva upp dom tre skruvarna på undersidan och lyft på locket. Titta på kondesatorerna om dom är svullna eller om det läckt en gul vätska ur dom.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-19 05:32

Skivan är en inköpt Tiger, vilket borde funka på alla modeller. Det rör sig nog inte om utbytesprogrammet då de tre punkterna inte passar in:

•Scrambled or distorted video
•No video
•No power

Hoppas på fel på minnena och misstänker tyvärr kondensatorerna, de är inte svullna men några har lite beläggning på topparna. Har du länk till utbytesprogram för dem, nllub?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-19 11:17

Jo men det är samma program. Det där är dom huvudsakliga felen när kondesatorerna är svullna men det kan hända lite vad som helst. Prova med andra minnen annars lämna in den. När köpte du den?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-19 16:54

Ja, den faller tyvärr utanför programmet som jag tyckte gällde 3 år efter inköp. Min var den allra första som kom augusti 2004.

1
Bevaka tråden