Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0 Minne - Låg hastighet ???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar vad det är som gör att ett USB 2.0 minne kan ha så
dålig prestanda trots att det sitter i en USB 2.0minnesport...

Detsamma gäller ibland för USB 2.0 hårddiskar också.

Just nu håller jag på att föra över runt 600MB till mitt 8GB minne
på min MacBook och hastigheten är som USB 1.1, så något måste
vara fel, men vad ?

Jag förstår att man inte alltid får ut 480Mbit/s, men när man får
USB 1.1 hastigheter så är det inte så roligt...

Jag har gjort en sökning men inte hittat någon relevant tråd,
men kan så klart ha missat något...

Det finns snabba USB-minnen - och långsamma (även om dom alla följer USB 2.1-standard). Jag har märkt att även hyfsat snabba minnen ibland säckar ihop - för mig har bara en fullständig omformatering hjälpt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns snabba USB-minnen - och långsamma (även om dom alla följer USB 2.1-standard). Jag har märkt att även hyfsat snabba minnen ibland säckar ihop - för mig har bara en fullständig omformatering hjälpt.

Hm, jag har faktiskt inte formaterat om detta minne (än) då det är helt nytt. Ska prova.

MEN jag har även haft problem med vissa externa hårddiskar där det gått riktigt segt, men allt borde gå snabbt.

Hur känsligt är det med USB kabeln ? (på hårddiskar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 13:08

Vad är den formaterad som? Vet att FAT på mac kan göra saker rejält mycket långsammare. Sedan är det som Zimmerman säger, finns långsamma minne och snabba minnen. Men är du nere och nosar i 1.1-hastigheter när du trycker in ett USB minne i datorn (inte tangentbordet) som är i HFS+ så är det något som är fel.

Jag kör faktiskt mestadels PC formaterat (så att man inte står där med någons PC en dag) men om det är anledningen (och vi har bara Mac-datorer här hemma) så borde jag nog formetera om den till Mac format...

Är detta sant för PC formaterade hårddiskar också då ?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-19 13:43

Asså. FAT fungerar på båda plattformarna men har sina nackdelar, t ex. Att det går går långsammare på mac, och det går inte att ha filer större än 4 GB.
NTFS som windows använder kan läsas av en Intel mac, men inte skrivas på medans HFS+ inte går att läsa alls på en windows dator.

Mmm, märkte det då jag skulle föra över en 4,5GB fil till PC...

Det finns utilities för att läsa Mac diskar i Windows.

1
Bevaka tråden