Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökfunktioner.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 15:22

Tja!

Det vore bra om man kunde välja en specifik forumdel när man ska söka på saker. Försökte nu söka på information om ramminnen till min gamla iMac. Det kom upp otrooooligt många trådar och de flesta handlade faktiskt inte om en iMac.

Det är säkert någon som har föreslagit det här förut, men jag orkar inte gå igenom hundratals trådar i sökfunktionen.

  • Medlem
  • 2008-09-11 15:30

Det kan du redan, om man lyckas hitta till den mer avancerade sökningen via det inte helt intuitiva sättet att göra en tom sökning på forumet. Då kommer man till http://www.99.se/search.php där man kan välja vilka forumdelar man vill söka i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 15:35

Aha! Där ser man. Bara jag som inte är helt hemma med funktionerna då.

  • Medlem
  • 2008-09-11 15:42

Mja, det är ju nästan som att gömma funktionen nere i källaren utan trappa ner dit... samt en lapp på dörren med "varning på leoparden"... så jag förstår att du inte hittade dit.

Man kommer även dit om ens första sökning inte generar några träffar, så den är ju inte undangömd...

Och så ska man inte glömma det här gamla fina tricket: minne imac site:99.se - Google-sökning

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-09-11 17:23

Jag har aldrig fått den avancerade sökningen att fungerade. Får likt förbaskat upp alla andra forumdelar. Har jag missat något?

  • Medlem
  • 2008-09-11 22:06

Utöver vad som tidigare nämnts kan man googla direkt i imac-forumet:
ram site:99.se/emac-imac/ - Google-sökning

och man kan klicka på knappen...

Allvarligt talat...
Är det inte bättre att ni som jobbar på siten börjar ta tag i problemet med sökmotorn?
Att lära ut Googles sökfunktioner är jättebra på sitt sätt, men det är HELT fel väg att vandra när det är så många som ställer frågor och bara får tillbaks att man ska söka.

Om man vill kunna ställa kravet på att användarna ska söka innan så får man ju se till att ha en sökmotor som faktiskt fungerar.

Jag börjar tröttna lite på tjatet nu.
Jag söker alltid innan jag startar trådar, just p ga era specifika önskemål om det.
Sen att man inte får några vettiga svar är ju en annan femma, då ligger det inte längre på mitt bord att fortsätta leta, utan då postar jag.

$EDIT ="
Och jag vet att denna tråden inte handlar om just precis det.
kan gärna flytta inlägget om det finns en mer passande tråd för det.";

Senast redigerat 2008-09-19 10:57
  • Medlem
  • 2008-09-19 10:55

99.se uppdateras när det finns tid att ta hand om saker. Det är Björnström & Belak (vad jag vet) som tar hand om sådant. När de har tid över från sina riktiga jobb. Ingen jobbar med 99.se på heltid.

När det gäller sökningen så förlitar vi oss på vBulletins inbyggda sökmotor, det är den som inte är så bra.

Då kanske man antingen ska tänka på att sänka sina standarder och krav på medlemmen eller byta forumsprogram, eventuellt försöka hitta något plugin.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar, så är det bara.

Ursprungligen av RockyMontana:

Då kanske man antingen ska tänka på att sänka sina standarder och krav på medlemmen

Jag tror att i 80% (OBS! Siffran är en ungefärlig uppskattning) av fallen då vi stänger en tråd för att ämnet redan finns - så hade det varit ganska lätt för medlemmen att hitta de befintliga trådarna via forumets sökmotor.

Antingen har man inte sökt alls, eller så har man bara sökt på något enstaka ord, och orkar inte prova ett par sökningar till, med lite andra ord och formuleringar. Detta är ren lathet - och därför tycker jag inte alls att vi ska sänka kraven på att man söka först. Det mesta går faktiskt att hitta, t.o.m med forumets halvdåliga sökmotor.

Men visst, sen finns de där andra fallen, då man måste känna till tråden och hur frågan formulerades där, för att kunna hitta dit med forumets sökmotor. Men i de fallen, då de befinltiga trådarna känns "svårsökta", så brukar jag hoppa över uppmaningen "Sök nästa gång!", utan länkar bara vidare till den befintliga tråden.

Var får du den siffran ifrån?
Är det inte bara väldigt godtyckligt uttryckt?

Visst är det självklart att man ska kolla innan man söker. men likaväl är sökfunktionen helt och hållet värdelös och borde verkligen tas en ordentlig titt på oavsett.

Sen är det väl mer resonemanget "du måste söka innan du frågar, det står i avtalet" en feedback som jag tycker är ganska otrevlig, vissa gånger sitter det svaret verkligen på sin plats, men många gånger gör det det verkligen inte. Men det är kanske bara jag som tar det mer personligt än vad jag borde åas.
Det jag menar är att om man sitter och söker och letar på forumet efter ett svar så är det lite trist att få "sök själv damn you" kastat i ansiktet när man sen ställer frågan.
Då kan man lika gärna bara skriva "Svaret finns i den här <länk> tråden så jag stänger denna" eller liknande. Nu syftar jag inte på just min egen tråd, utan i allmänhet.
Men det här diskuteras redan i http://www.99.se/feedback/250217-nskar-att-moderatorerna-svarade-trevligare.html så det är kanske bättre att ta vidare diskussionen där... vad vet jag...

Ursprungligen av RockyMontana:

Var får du den siffran ifrån?
Är det inte bara väldigt godtyckligt uttryckt?

Jag skrev ju att siffran 80 bara var en uppskattning. Den kommer av en känsla jag har baserat på alla trådar man har stängt just för att det redan finns trådar i ämnet.

Det kanske är 75, 70 eller 65. Men jag är helt åtminstone helt övertygad om att det är en bra bit över 50 - att andelen "dålig (eller ingen) sökning pga lathet" är mycket större än andelen "dåliga träffar pga sökmotorn".

Och så länge majoriteten ligger där, så ska vi ju inte göra det ännu sämre genom att lätta på sök-innan-du-postar-policyn.

Men visst kan sökmotorn bli bättre. Det håller jag med om. Men det är ändå så att det mesta faktiskt går att hitta - trots sökmotorns brister.

Jag måste också säga att jag är väldigt nyfiken på de fall då man säger: "Men jag har ju sökt och hittade inget". Hur sökte de egentligen? Hur många försök gjorde de? Vilka sökord använde de? Det skulle vara jätteintressant att få se några exempel på det...

Min erfarenhet är att jag åtskiliga gånger svarat i trådar där jag vet att ämnet diskuterats tidigare, men där det är omöjligt att hitta tillbaks till dem, varken med sökmotorn här eller Google.

Men som jag varit inne på tidigare tror jag att problemet är att ett forum inte är någon vidare bra form om man vill bygga upp en kunskapsbank eller vara en resurs i stil med FAQ:s - det ligger i sakens natur att det blir mer återkommande frågor. Skulle det vara värt ett försök att sätta upp en 99wiki?

1
Bevaka tråden