Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage & Office kraschat - rädda mailen & ominstallera office

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 21:47

Hej!

Min kompis hörde av sig nyss... Hennes stationära MAC (köpt i maj) fungerar bra men OFFICE 2008 hade börjat strula. Programmen hänger sig, kan tex inte ändra färger i POWERPOINT, kan inte skriva alls i WORD efter några minuter osv.

Hon har tidigare försökt installera uppdateringar i OFFICE utan att lyckas...

Hon var i kontakt med MICROSOFT flera gånger, och fick tipset att försöka uppdatera 2008. En stor uppdatering fanns (12.1.2 ???) men den kunde inte installeras då en fil saknades.

Hon stoppade in CDn med OFFICE 2008 och gjorde en installation på nytt. (ingen varning kom att OFFICE redan fanns). Men nu vill inget program starta alls! Kan hon dubbla installationer av OFFICE nu? När hon startar ENTOURAGE så fungerar det inte alls...

Tack var lite info på nätet har jag hittat att Entourages mailboxar och adresser ligger i: Användare/~din användare~/Dokument/Microsoft användardata/Office 2008-identiteter/~din identitet~

Hon kopierade en mapp "Office 2008-identitet/huvudidentitet" till skrivbordet. Den verkar vara på 2.2 GB (och innehöll (???) 5st filer). Är detta allt från ENTOURAGE som hon behöver göra backup på? Inkluderar det även kontoinställningar och annat (epostregler tex)?

1. Hur kan rädda emailen? 2. Hur tar hon bort hela OFFICE och gör en korrekt installation igen? Hur hittar var vad man ska ta bort? 3. Är det något speciellt man ska tänka på i samband med installationen? 4. Hur fungerar 12.1.2 uppdatering, är det svårt att göra? Office for Mac - Easy Access to Downloads and Updates | Mactopia Jag läste att man bör installera den först, skapa ett testkonto, innan man kan göra en import, men kan vi exportera något då ENTOURAGE inte ens vill starta. 5. Kan vi importera det vi hittat, kan man kopiera/ersätta?

Själv har jag inte ngn MAC alls, men har lite kunskaper i LINUX men desto mer på PC, medan hon är ganska ny på MAC, efter haft PC i åratal...

Alla tips, råd, hjälp är av intresse!

Ta en kopia av hela användarmappen, helst på en minnespinne eller annan extern enhet.
I mappen Office2008/Ytterligare verktyg finns "ta bort Office". Då kan du alltså avinstallera hela rasket.

Gör en hel nyinstallation, kolla vad som sedan ligger i användarmappen - det borde vara fyra filer: Databaser, epostlistor, regler och signaturer.
Byt ut dem alla, starta om och håll i hatten. Det brukar fungera.
/bert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 22:58

Så sökvägen är: Användare/~din användare~/Dokument/Microsoft användardata/Office 2008-identiteter/~din identitet~. Eller menar du en fler filer än dessaav användarmappen...

Då bör hon redan ha kopierat dem... Är dessa 4 filer allt som behövs för ENTOURAGE? Det bör då motsvara filen OUTLOOK.EXE i OUTLOOK...

Ska vi avinstallera, installera från CD och sedan uppdatera innan vi kopiera in de fyra filerna??? Eller kan välj motsvarande IMPORT och sedan peka på dessa fyra filer eller dess mapp? (I Outlook är ju allt i en fil så då är det bara att IMPORTERA).

Ja, vanligen ligger användardatat för Office 2004 och 2008 i Dokumentmappen, inte i Biblioteksdito eller i programmappen direkt - fast så var det förr, ganska struligt.

Alltså i minhemmamapp/Dokument/Microsoft användardata/Office 2008-identiteter. I denna ligger huvudidentitet.
Åtminstone hos oss som gör standardinstallationer och inte flyttar på saker i onödan.

Jag tycker att ni - efter shysst backup på Användardata - ska avinstallera rubbet av Office 2008, installera helnytt, uppdatera till den nivå ni hade innan strulet - sen kopiera tillbaks backupen, det syns vart den ska ta vägen, du bör se Huvudanvändaren och datat. Sen kanske köra de eventuellt kvarvarande uppdateringarna. Man kan se vilka uppdateringar är aktuella i uppdateringsprogrammet Microsoft Autoupdate som ligger i programmappen.

(Lite perifert: det där med outlook.exe verkar vara en programfil för en Windowsburk, inte en mac. Var användardatat ligger för en Outlook-klient (eller Outlook Express) kan jag inte på rak arm. Och det lär inte beövas, vi kör ju OSX,eller hur?)

Lycka till, backup är nyckeln.

/bert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-21 23:08

ominstallation hjälpte inte...

Via telefon så hjälpte jag guida henne igenom tips jag fått...

Vi avinstallerade OFFICE och tömde papperskorgen. Direkt efter installationen av OFFICE 2008 hittades en uppdatering (12.1.0 tror jag). Det gick bara att hämta hem en tredje del, sen förlorades kontakten med servern. När vi försökte att installera uppdateringen via Microsoft (se mitt första inlägg) så fick hon meddelandet att det saknas en kompenent för att för att få göra den installationen.

Nu gick det att starta WORD och EXCEL men efter 30s så hängde sig WORD precis som innan den första ominstallationen. Enda sätt att komma vidare var att göra en TVÅNGSAVSTÄNGNING...

När hon startade ENTOURAGE kom meddelandet igen att databasen var skada (använd programmet databasverktyg). VI hittade inte programmet på angiven plats, men däremot DATABASE UTILITY så vi körde den. Trots att vi gjorde det (LETADE EFTER FEL och därefter LAGADE FEL (kommer inte ihåg exakta lydelsen), så gick det inte att öppna databasen.

I övrigt (utanför OFFICE) så fungerar datorn och programmen utan problem...

I samband med att hon flyttade från PC till MAC gjordes en backup i somras, men inte sedan dess... Hon använder ca: 90 GB av 300GB på hårddisken...

* Måste man göra en ominstallation av MAC:en för att få det bra igen?
* Finns det en gräns i ENTOURAGE (som det gjorde i OUTLOOK tidigare) på att emaildatabasen (OUTLOOK.PST-filen på PC) bara får vara max 2GB?

starta office med alt nere...

SockerConny menar säkert att starta Entourage-programmet med alt nere, då kan man kolla eller helt bygga om databasen, som kan vara större än 2 GB, jag har själv en på mer än tre GB.
Om inte uppdatering av Office funkar "live", ladda hem på:
Office for Mac - Easy Access to Downloads and Updates | Mactopia
och gå på det igen - ge inte upp.

/bert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 21:29

Ominstallation fungerar - nästan!

idag hade jag möjlighet att sitta själv framför hennes MAC!

Samtal med MICROSOFT... beror på att uppdateringar inte har gjorts - de har inte gått att installera!

Vi avinstallerade allt, startade om. Installerade sedan OFFICE 2008 från CD, valde att INTE hämta uppdateringarna. Eftersom det verkar vara problem med den trådlösa uppkopplingen (bara 20-50kbit/s, trots att det är 15cm mellan skärmen och routern!!!) så använde vi en PC (på avståndet 50cm) för att ladda ner uppdateringarna 12.0.1, 12.1.0, 12.1.1 samt 12.1.2 (på 500 kbit/s) som filer från Office for Mac - Easy Access to Downloads and Updates | Mactopia. Datorn har startats om ett antal gånger...

ENTOURAGE (alla email och inställningar kvar ) fungerade utan problem... några hundra email kom in. Excel verkar fungera... POWERPOINT har fortfarande problem med att man inte kan ändra bakgrundsfärgen.

Men WORD... fungerade om man vill TITTA på ett skrivet DOCX-dokument... men hänger sig direkt då man skriver ETT tecken!

Så, nu har hon senaste versionen av OFFICE och OS X 10.5.5 - inga mer uppdateringar finns!

Företaget i Nacka hon köpte datorn av kan tänka sig att ta emot den för att kontrollera den...

PROBLEM SOM KVARSTÅR:
* WORD fungerar ej
* Trådlöst nätverk (hemma) för MAC är mkt långsamt (FIREFOX skulle ta 15min att hämta).
* POWERPOINT (kan inte ändra bakgrundsfärgen i en ruta)

Senast redigerat 2008-09-23 00:39

Det tar sig alltså. Det går framåt.
För sakens skull, vad för stationär Mac är det, hur mycket ram-minne? Och vad är det för router - och vilken hastighet får ni när ni gör bredbandskollen.se?
Om de kvarvarande problemen: om ni gör ett nytt konto på Macen och startar Word i det nya kontot, går det lika dåligt då?
Om ni startat Macen i felsäkert läge (starta med skifttangenten nedhållen tills helt startad, funkar Word lika dåligt i felsäkert läge?
Har ni provat att kasta bort "com.microsoft.Word.plist" som ligger i Bibliotek/Preferences? Starta om och prova Word igen. (Spara filen nånstans om ni vill lägga tillbaks den igen.)

Jobba på.
/bert

Glömde: kolla även trådar intill denna, tex:
http://www.99.se/microsoft/239490-word-i-office-2008-krashar.html
/bert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 10:32

Tack för alla tipsen Bert... jag ska be henne prova dem... eller om jag via REMOTE kan komma in på hennes dator...

* Kan det vara antennen i datorn som gör att det trådlösa hastigheten är så låg? Trasig eller av? Hon ansåg att det alltid varit problem med nedladdning. Även email var sega att hämta. Routern är en US REBOTICS (ADSL-modem, router och trådlöst - alltiett).

* Hon har TELIA 8/1 MBit/s och på PCn går det undan att ladda ner utan problem... verkar vara mer ett MAC problem (dvs routern gillar inte MAC (låter konstigt tycker jag) eller datorn som inte gillar trådlöst.

* Jag ska ta reda på mer info om hennes dator... den är iaf köpt i maj/juni i år...

Senast redigerat 2008-09-23 11:04
1
Bevaka tråden