Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oskarp text huvudvärk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har oskarp text i tex Safari / Firefox på min macbook, har varit borta från mac ett tag och vet inte om detta är vanligt.. Men jag har något svagt minne utav att jag hade samma problem på min förra mac som jag löste på något sätt.

Jag har försökt söka efter ett svar till min fråga men jag har inte hittat någon..
Vet någon en enkel lösning till detta? Om jag jämnför samma sida på min PC som står brevid så är det sjukt stor skillnad på text och skärpa, någon som har ett förslag?

Jag får ont i huvudet av denna text, vilket är ganska jobbigt..
Sorry för dålig topic

Texten är SUDDIG =(

Tacksam för svar.

Senast redigerat 2008-09-19 02:18

"it's not a bug - it's a feature".

Apple har valt att ha en kantutjämning som - i synnerhet för typsnitt i små grader - är bättre överensstämmande med tryck än Microsofts "tvingande" skarphet som ställer till det med typografin.

Läs mer här: Font smoothing, anti-aliasing, and sub-pixel rendering - Joel on Software

Sedan lär det finnas en uppsjö liknande trådar hät på 99. Sök exempelvis på "suddig text", "oskarpa typsnitt", "kantutjämning", "typsnittsutjämning" etc. Där står också hur man kan ställa in efter eget tycke (lsmåjusteringar i Systeminställningar, grövre doningar via Terminalen).

Exempel http://www.99.se/allt-om-mac/89710-suddig-text-p-macen-jmfrt-med-pc.html

Ursprungligen av palb:

Som jag lärt mig så beror skillnaden i typsnittsutjämningen på att i Mac OS så är systemet troget fontens form. Som den är designad ser den ut. Har med Macens starka tradition inom grafisk formgivning och tryck att göra. I Windows anpassas fonten efter pixlarna och lägger sig "tillrätta" för att därmed framstå som tydligare på skärmen. Men det ger samtidigt att vissa typsnitt ser konstiga ut på Windows.

99.se - Visa inlägg - Några frågor innan byte till Mac (från PC )

Som Johan mycket riktigt påpekar, så finns det redan många trådar om detta.

Sök lite, enligt hans tips, och fortsätt gärna i någon av de trådarna.

Stänger här.

1
Bevaka tråden