Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Spore på flera användare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-12 22:30

Borde inte vara den enda som haft problem med flera användare, men lyckas inte hitta någon annan tråd kring detta.

Jag installerade Spore (Galactic edition) på min användare, eftersom jag är admin på datorn.
Men egentligen så är det mina söner 11 och 13 som ska spela spelet och de har ju sina egna användare. Men det fungerar inte på någon av deras användare trots att jag matat in licensnyckeln. (Får svaret: Kunde inte kontakta licensservrarna...).

Idéer??

(Som jag har förstått det så går det ju inte att använda licensnyckeln mer än tre ggr heller, sedan är den passé...)

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-13 10:16

Det går inte att köra med flera olika användare i Spore, det är feltryck i manualen som du kan läsa om här: FZ :: Nyheter :: Feltryck i Spore-manualen upprör

Låter ju som om snikenheten når nya höjder om amn inte kan installera för flera användare. Tänk om man har tre ungar och en själv som använder grejorna.
Köpa FYRA Spore då á 400:-

Fuck me!

Ja, herrejävlar... EA tjänade 2,6 milarder kronor förra året, jag börjar förstå varför.

Är detta sant ens? Inte kunna spela spelet inom familjen.... Och så undrar folk varför vissa bukter är så populära. Och då syftar jag inte på Biscaya.

Är det att du inte ens kan starta spelet på dina barns användarkonton eller kan du inte skapa online konton åt barnen inne i Spore?

/Adam

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-14 00:04
Ursprungligen av adamsen87:

Är det att du inte ens kan starta spelet på dina barns användarkonton eller kan du inte skapa online konton åt barnen inne i Spore?

/Adam

Det går inte ens att starta spelet.
Har inte köpt spel till barnen för "datorn" förut, utan hållit mig till våra konsoller. Där är detta aldrig något problem så jag känner mig lurad. Är faktiskt riktigt förbannad över detta sätt att behandla sina kunder

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 02:44

Nu vet jag inte hur Spore fungerar men det ska väl gå att öppna spelet från varje användar konto och registrera samma online konto på alla användare. Det ska väl gå eller?

Kolla system loggen vad som står där när du försöker starta spelet från ett av konton. Det kanske är så enkelt som att ge skriv rättigheter till alla och då kanske det fungerar. Som sagt jag har inte spelet så jag bara gissar.

//Rob

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-14 08:22
Ursprungligen av Robo-X:

Nu vet jag inte hur Spore fungerar men det ska väl gå att öppna spelet från varje användar konto och registrera samma online konto på alla användare. Det ska väl gå eller?

Kolla system loggen vad som står där när du försöker starta spelet från ett av konton. Det kanske är så enkelt som att ge skriv rättigheter till alla och då kanske det fungerar. Som sagt jag har inte spelet så jag bara gissar.

//Rob

Ännu ett problem med det är att du bara får installera spelet 3 gånger, alltså skriva in licensnyckeln 3 gånger. Sedan är spelet förbrukat och måste köpas igen.
Du kommer högst troligt behöva köra in licensnyckeln igen om du startar på en annan användare eftersom både registret ser annorlunda ut, samt att EA har säkerligen en liten databas över hur din profil ska se ut.

Ursprungligen av Sidde:

Ännu ett problem med det är att du bara får installera spelet 3 gånger, alltså skriva in licensnyckeln 3 gånger. Sedan är spelet förbrukat och måste köpas igen.
Du kommer högst troligt behöva köra in licensnyckeln igen om du startar på en annan användare eftersom både registret ser annorlunda ut, samt att EA har säkerligen en liten databas över hur din profil ska se ut.

Nja, det där är en sanning med modifikation. Man kan installera tre gånger sedan måste man kontakta EA för att installera det på nytt. Fortfarande helt idiotiskt, men man behöver inte köpa ett nytt spel när man installerat det tre gånger.

Som vanligt när det handlar om DRM så straffar det enbart de som betalar för produkten och de som piratar spelet får en bättre produkt.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Nja, det där är en sanning med modifikation. Man kan installera tre gånger sedan måste man kontakta EA för att installera det på nytt. Fortfarande helt idiotiskt, men man behöver inte köpa ett nytt spel när man installerat det tre gånger.

Som vanligt när det handlar om DRM så straffar det enbart de som betalar för produkten och de som piratar spelet får en bättre produkt.

FÖRSTÅR de som köper spel ärligt och sedan knäcker dem för att slippa allt trassel....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 10:06

Det går kanske att fixa om man installerar spelet en gång. Startar det och kopierar inställningarna till en mapp som alla kommer åt och sen göra symbolisk länk för varje användare. Men som sagt har inte spelet och kan inte testa.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 12:24

Ja men om du knäcker spelet kann du säkert inte använda online funktionen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja men om du knäcker spelet kann du säkert inte använda online funktionen.

//Rob

"Damned if u do, damned if you don't"

eller

"Hur man än vänder sig har man röva bak...."

Ars Technica har lite intressanta kommentarer om Spore's DRM. Själv spelar jag inte men det verkar som om man kan installera hur många gånger man vill men på max 3 unika maskiner utan att behöva ringa supporten.

Ars puts Spore DRM to the test?with a surprising result

1
Bevaka tråden