Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes, Apple och tider som flytt (kan inte nedgradera)

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-09-17 21:15

Hej,
jag är 'en sån' som varit med hela vägen. 1980-tal fram till nu - och Apple har fått mitt stöd genom alla turer (och kanske fortfarande). Men nu börjar jag ifrågasätta vad de håller på mig. Vill bara här kolla om jag har 'uppfattat saker rätt' eller om jag bara är dåligt påläst.

Jag minns en tid då man hade FULL KOLL på allt när man körde mac. Exv kunde man ha hur många systemmappar som helst och ÄNDÅ fungerade det. Man såg bara till att filen 'System' och 'Finder' BARA fanns tillsammans i en systemmapp så var det den konfigurationen som gällde vid start. Man kunde alltså ha kanske 13 olika 'startkonfigurationer' utan större besvär. DET var koll det.

Idag så är det lite annorlunda. Jag är som sagt också van vid att ha MÅNGA versioner av SAMMA program för att kunna testa det ena och det andra. Men nu har det börjat hända saker med Apples 'öppenhet'.

iTunes
När jag laddade ner lite developgrejer så tänkte jag - hm… - ok jag kör. Jag tar hem senaste iTunes också. 8:an asså. Sagt och gjort.

Installationen gick ok - MEN döm om min förvåning när den 'sk_tna' installationen av åttan letade rätt på mina tre 'gamla' versioner av iTunes och bara RADERAR dem!!!!!! Varfördå!??!?!? Dom nämner inte ens att de 'sökt i mina garderober'!!!! (Det börjar lukta Microsoft - tror jag.)

(vidare - min iPod touch vill INTE dyka upp på åttan heller. Dumt.)

ok - inte ge sig.

Jag installerar 'ner mig'.

1. Först finner man INTE de 'gamla' på nätet. (jo efter en hel massa letande gjorde jag det. Men Apple hade ju 'stulit' mina egna gamla versioner och kunde bara erbjuda den senaste.)
2. OS X svarar - kan inte installera eftersom det finns en nyare på startdisken.
3. ok - inte ge sig. Jag KASTAR min nya 'åtta' och tömmer papperskorgen.
4. Installerar igen - och nu gick det bättre. Men det MÅSTE ske på startskivan och inte en extern enhet. (se bilagor)

Ja - det finns lite mer att tillägga men - HAR JAG uppfattat detta rätt. Eller finns det några grejer som gör det 'lättare'. iTunes databas förändras något otroligt varje gång man får en uppdatering. Betyg följer inte med etc. Egna bilder stämmer inte. Ibland massor med dubletter.

Har ni några tips?
Har jag uppfatta detta rätt? Apple tvingar oss att BARA arbeta på Apples vis.

Jag vill till exempel INTE skaffa ett konto hos Apple Store BARA FÖR att plocka hem 'gratisprogram'. Varför måste jag ha ett konto!?!?!?!?!?!!?

Har du samma upplevelse av Apple av idag?

Ja. Det är inte enkelt att nedgradera programversioner.

OS X och OS 9 är så väsensskilda individer så det är som två helt olika världar med olika livsförutsättningar. Nu gissar jag vilt och kanske nån Unix-kunnig kan bekräfta eller dementera men den sortens beteende som funkade under det gamla OS;et funkar överhuvudtaget inte nu. Det är en helt annan värld.

En liten förbättring av det du säger är att Apples version av Unix, som i många väsentliga avseenden är stängd, är väsensskild från OS6-9, som lät en göra saker med operativet som man idag kan göra på vilken öppen linux-distribution som helst.

Ursprungligen av kjelle:

OS X och OS 9 är så väsensskilda individer så det är som två helt olika världar med olika livsförutsättningar. Nu gissar jag vilt och kanske nån Unix-kunnig kan bekräfta eller dementera men den sortens beteende som funkade under det gamla OS;et funkar överhuvudtaget inte nu. Det är en helt annan värld.

OT varning

Nu påminde du mig om ändlösa nätters ResEdit hackande

Jag blir både sentimental och förbannad. Sentimental eftersom det en gång fanns en känsla av groove och originalitet med Apple (nu låter jag som en gammal romantisk gubbe, jag vet, och visst lyssnar jag på LP-skivor och anser att MP3 är skräp plus att INGET slår kemisk analog film i kontrast, så fick jag det sagt) som inte längre finns eftesom de är marknadsledande inom sina segment. Originaliteten tror jag försvann i och med övergången till Intel och anammandet av en seriös operativssystemkärna (Unixabaserad) i OSX. Snyggt, innovativt till viss del, men inte längre revolutionerande.

Förbannad över att jag är en av de många som skapat monstret efter löjligt lång lojalitet, nu senast med iPhone som visst är fin o snygg o lätt att använda och lite babemagnet, men i vissa avseenden kass som telefon. Jag kan klippa o klistra i min 4 år gamla SE P900.

Som svar på din fråga tror jag att Apple mest är att betrakta som en moneymaking machine, vilket jag tror Jobs kommer erkänna i sina memoarer en dag. De har en sylvass PR/marknadsavdelning som kapitaliserar på existerande ideer som de förstås förbättrar, men inte egentligen är lika innovativa som på 90-talet t.ex. (PowerBook 140, vilken maskin!) De är intresserade av att du ska anse att Apple är det sjlvklara valet i din digitala livsstil. Och det betyder muchos dineros. Inte fan kan du använda gammal programvara utan Genius då heller.

Om jag nånsin berättar i någon tråd att jag köpt en mini som mediacenter, skjut mig.

  • Medlem
  • 2008-09-18 00:13
Ursprungligen av jazzdevil:

OT varning

Nu påminde du mig om ändlösa nätters ResEdit hackande

Jag blir både sentimental och förbannad. Sentimental eftersom det en gång fanns en känsla av groove och originalitet med Apple (nu låter jag som en gammal romantisk gubbe, jag vet, och visst lyssnar jag på LP-skivor och anser att MP3 är skräp plus att INGET slår kemisk analog film i kontrast, så fick jag det sagt) som inte längre finns eftesom de är marknadsledande inom sina segment. Originaliteten tror jag försvann i och med övergången till Intel och anammandet av en seriös operativssystemkärna (Unixabaserad) i OSX. Snyggt, innovativt till viss del, men inte längre revolutionerande.

Förbannad över att jag är en av de många som skapat monstret efter löjligt lång lojalitet, nu senast med iPhone som visst är fin o snygg o lätt att använda och lite babemagnet, men i vissa avseenden kass som telefon. Jag kan klippa o klistra i min 4 år gamla SE P900.

Som svar på din fråga tror jag att Apple mest är att betrakta som en moneymaking machine, vilket jag tror Jobs kommer erkänna i sina memoarer en dag. De har en sylvass PR/marknadsavdelning som kapitaliserar på existerande ideer som de förstås förbättrar, men inte egentligen är lika innovativa som på 90-talet t.ex. (PowerBook 140, vilken maskin!) De är intresserade av att du ska anse att Apple är det sjlvklara valet i din digitala livsstil. Och det betyder muchos dineros. Inte fan kan du använda gammal programvara utan Genius då heller.

Om jag nånsin berättar i någon tråd att jag köpt en mini som mediacenter, skjut mig.

Hej Jazzdevil, och alla andra.

TACK - för era kommentarer. Det känns som om jag inte är ensam i mitt tyckande. Jag minns också ResEdit med stor glädje och lite retrotårar rinner för min kind.

Jag är också glad att ni ser ett 'annorlunda ansikte' på Apple nu för tiden. 'Moneymaking machine' ÄR NOG RÄTT - jazzdevil. Jag köper din analys rakt av. Jag tror nog också att Jobs kommer att 'tala om sanningen' i en memoar. För 17 gubbar - Steve Jobs var JU SJÄLV PIRAT!!!!!!!!!!! i sitt EGET företag!!! Han slogs ju mot de snubbarna som 'bara' höll på med Apple IIe och Apple III (eller vad den hette).

OK - tack för all tröst. Min magkänsla var inte fel. (Men vem i hela världen kan man lita på? - en sång eller hur?) Är det Linux som är nästa steg - för alla oss som är 'anarkister' och som SJÄLVA vill bestämma vår framtid och som INTE säljer vår själ för lite kommersiellt fjant. Jurister från US är ju bland de värsta stövlar som går i ett par skor.

BackUpper
jo jag brukar lägga dem en 'våning' ner i Programmappen. Men jag vet att på andra ställen ligger de säkrare.

Det var väl mest sorgen över att Apple numera 'bara' tillfredsställer sina aktieägare som jag känner. Inte sina kunder och framför allt INTE oss som ALLTID älskat den 'fria världen av datorer' som målades upp för oss på 80- och 90-talet. Världen där ALLA ALLTID hade full kontroll på sin dator.

jag vill fortsätta - 'vara emot' majoriteten. Känner mig mer levande och sann då.

Gud bevare oss från FRA, och all annan övervakning.

Hej,

För alla "anarkister" och de som "inte säljer sin själ för kommersiellt fjant" är det definitivt Linux som gäller Problemet med Linux är dock att det primärt utvecklas av teknologer och inte användare, vilket innebär att användarsidan är mycket sämre än Apple, t.ex. Men det lovar t.ex. Ubuntu ändra på, ska bli kul att se om de lyckas.

Sen så finns det fler exempel på att Apple inte har användare i första rummet. Ett klassiskt sådan är deras prispolitik, alla minns nog att Jobs annonserade priset 199/299 USD eller vad det var för iPhone 3G. Förutom att det var halva sanningen (eftersom det var priset förutom 12-24 månadsavgifter som man tvingades teckna) är det ett klassiskt exempel på missvisande information och monopolistiska fasoner som tillåter företag som t.ex. Telia att göra vad de vill på sin lilla marknad. Visst, man ska inte kasta sten i glashus, jag äger själv en iPhone men tillbringar lyckligtvis mycket tid i Grekland där telefonen säljs obunden. Dyr som attan, men befriad från tjafs och månadsavgifter. Jag VÄLJER SJÄLV vilken operatör jag vill ge mina pengar till. VALFRIHET som Apple på andra marknader nekar sina kunder. Att jag dessutom nekar Apple extrankomster (procent på månadsavgiften) känns desto bättre. De har fått tillräckligt av mig som det är.

Ursprungligen av tcb:

Hej Jazzdevil, och alla andra.

OK - tack för all tröst. Min magkänsla var inte fel. (Men vem i hela världen kan man lita på? - en sång eller hur?) Är det Linux som är nästa steg - för alla oss som är 'anarkister' och som SJÄLVA vill bestämma vår framtid och som INTE säljer vår själ för lite kommersiellt fjant. Jurister från US är ju bland de värsta stövlar som går i ett par skor.

Det var väl mest sorgen över att Apple numera 'bara' tillfredsställer sina aktieägare som jag känner. Inte sina kunder och framför allt INTE oss som ALLTID älskat den 'fria världen av datorer' som målades upp för oss på 80- och 90-talet. Världen där ALLA ALLTID hade full kontroll på sin dator.

Ursprungligen av tcb:

... Gud bevare oss från FRA, och all annan övervakning.

Och det riktar du till honom som sägs vaka över oss alla?

Senast redigerat 2008-09-18 14:48
Ursprungligen av M. Sundbom:

Och det riktar du till honom han sägs vaka över oss alla?

haha klockrent!

Ursprungligen av tcb:

Det var väl mest sorgen över att Apple numera 'bara' tillfredsställer sina aktieägare som jag känner. Inte sina kunder och framför allt INTE oss som ALLTID älskat den 'fria världen av datorer' som målades upp för oss på 80- och 90-talet. Världen där ALLA ALLTID hade full kontroll på sin dator.

Att Apple onanerar sina aktieägare kan inte ses som en nyhet, men den nyheten lär inte vara löpsedel stoff gällande de större bolagen på marknaden heller.

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om gällande den fria världen på 80-90 talet, du får gärna förklara på vilket sätt saker var mer fritt då?

Bortsett från det kan man alltid se vissa tendenser hos Apple som leder till mer slätstruket - framförallt innan iPhone - iPhone tycker jag bitvis är riktigt spännande projekt - där man gör en helt sluten kedja - något S. Jobs pratade eller drömde om redan på 80-talet. Med iPhone hoppas man inte på att dom tvingas tillfredsställa alla med att kasta in nya funktioner utan att glömma den grundläggande poängen med ett gui för folket och inte enbart tekniknördar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 11:05
Ursprungligen av jazzdevil:

men inte egentligen är lika innovativa som på 90-talet t.ex. (PowerBook 140, vilken maskin!)

Vad var det för revolutionerande och innovativt med PB140? Det enda jag kan komma på är utrymmet mellan datorns "kant" och tangentbordet där man placerar handlederna som apats efter av varenda laptop sedan dess. I övrigt var det ju bara en halvslö bärbar med kass skärm. PB170 däremot

Jag kan också sitta och bli romantisk över gamla tider ibland, men saken är ju den att OS 9 skulle aldrig fungera till det vi vill använda en dator till i dag. Apple gjorde det de var tvunga att göra helt enkelt och jag tycker de lyckats överlag bra.

För övrigt har väl Apple aldrig varit så kommersiella som under Gil Amelios ledning på 90-talet?

Senast redigerat 2008-09-18 11:59

Jag hade förmodligen angivit 170 ist. f. 140 om jag hade haft råd att köpa den då

OS9 kan vi gemensamt ta i hand på (och ställa oss i ring om vi vill) att DET VAR SKRÄP. Men till vissa grejer funkade det ju bra. Och visst har Apple gjort bra ifrån sig sedan dess, genom att finslipa sitt UI och bygga på bra stabil grund (samt inkorporera en massa open source produkter utan att säga nåt).

Jag menade inte hela 90-talet. Men början på det var faktiskt bra för Apple.

Ursprungligen av rhesus:

Vad var det för revolutionerande och innovativt med PB140? Det enda jag kan komma på är utrymmet mellan datorns "kant" och tangentbordet där man placerar handlederna som apats efter av varenda laptop sedan dess. I övrigt var det ju bara en halvslö bärbar med kass skärm. PB170 däremot

Jag kan också sitta och bli romantisk över gamla tider ibland, men saken är ju den att OS 9 skulle aldrig fungera till det vi vill använda en dator till i dag. Apple gjorde det de var tvunga att göra helt enkelt och jag tycker de lyckats överlag bra.

För övrigt har väl Apple aldrig varit så kommersiella som under Gil Amelios ledning på 90-talet?

Ursprungligen av tcb:

Installationen gick ok - MEN döm om min förvåning när den 'sk_tna' installationen av åttan letade rätt på mina tre 'gamla' versioner av iTunes och bara RADERAR dem!!!!!!

Var låg dessa tre versioner? På andra diskar/volymer än den du startat från, eller på startvolymen?

Om de låg på andra volymer, så kan jag garantera att den nya installationen inte har rört de andra volymerna.

Om de låg på samma volym - låg de i samma mapp men med olika namn, eller hur hade du placerat dem?

Bara en nyfiken fråga. Har du inga säkerhetskopior på dina äldre versioner av iTunes - typ oinstallerade dmg-filer? Själv har jag för skojs skull spara installations-dmg'erna för versionerna : 4.8, 5.0.1, 6, 7.3.2 och 7.4 ifall jag skulle behöva dem en dag, tex på en äldre Mac.

Jag tror att enda sättet du kan ha flera versioner av ett och samma program på datorn är om de heter olika. Då iTunes installerats så heter det iTunes och inte iTunes4 eller 7 eller dylikt. Enda sättet för att få det att ligga kvar vid en uppgradering vore att lägga till något i namnet samt kanske flytta den äldre varianten av programmet till en annan partition, alternativt egen underkatalog i programkatalogen.

  • Medlem
  • 2008-09-18 00:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Bara en nyfiken fråga. Har du inga säkerhetskopior på dina äldre versioner av iTunes - typ oinstallerade dmg-filer? Själv har jag för skojs skull spara installations-dmg'erna för versionerna : 4.8, 5.0.1, 6, 7.3.2 och 7.4 ifall jag skulle behöva dem en dag, tex på en äldre Mac.

Jag tror att enda sättet du kan ha flera versioner av ett och samma program på datorn är om de heter olika. Då iTunes installerats så heter det iTunes och inte iTunes4 eller 7 eller dylikt. Enda sättet för att få det att ligga kvar vid en uppgradering vore att lägga till något i namnet samt kanske flytta den äldre varianten av programmet till en annan partition, alternativt egen underkatalog i programkatalogen.

Jag har en vana (ovana) att ALLTID döpa om alla installationer till just 'Programnamn versionnummer' (och därmed normalt ha dem kvar). Vilket jag finner som det MEST NATURLIGA I VÄRLDEN. Det är ju GIVET att man då och då vill testa grejer i en äldre version - FATTA Apple!!!!!!

Se bilaga VLC.

Brukar nöja mig med si så där 3 stycken eller så av de stabila versionerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 00:16

På slutet blev det lite "scary", men det e okej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 00:37

Hej
Ju förr du släpper Mac OS 9-sargen och kommer in i matchen desto bättre. Mac OS 9 och Mac OS X är som Kjelle säger helt olika operativsystem.
Mac OS 9 hade några små saker som överglänser Mac OS X men för övrigt och speciellt idag så ser jag Mac OS 9 som ett missfoster som skulle ha ersatts långt innan det gjordes. Hur hade ni tänkte att man skulle revolutionera operativsystemet idag när det redan är så utvecklat. Det där låter som bitterhet hos folk som en gång var "fena" på Mac OS 9 men sätter sig på tvären och inte vill lära om. Gammal hund ni vet.

"Det var väl mest sorgen över att Apple numera 'bara' tillfredsställer sina aktieägare som jag känner. Inte sina kunder och framför allt INTE oss som ALLTID älskat den 'fria världen av datorer' som målades upp för oss på 80- och 90-talet. Världen där ALLA ALLTID hade full kontroll på sin dator.
jag vill fortsätta - 'vara emot' majoriteten. Känner mig mer levande och sann då."

Ursäkta med vad är det du sitter och skriver för romantiskt bubbel?

Men folk, klart Apple är en pengamaskin. Vad har ni lurat i er själva? Skillnaden är att de gör bra och snygga saker och sälla tar betalt för saker på ett smaklöst sätt. Om de inte tjänade största delen av sina pengar p hårdvara utan på mjukvara. Tror ni då 1 sekund att de inte skulle ha serienummer och andra piratskydd på Mac OS X?

Ni måste släppa den romantiska synen på Apple.

Att testa nya versioner, och behålla gamla versioner - detta kan du faktiskt göra, men på ett lite annorlunda sätt.

Se till att ha flera bootbara volymer - antingen genom att dela upp en disk i flera partitioner, eller genom att ha flera diskar. Klona din startvolym till varje partition/volym (använd program som t.ex CarbonCopyCloner eller SuperDuper). Sen kan du ha olika versioner av iTunes (eller vilket program det nu handlar om) i varje sådan partition/volym. Och du kan välja att starta från vilken av dessa du vill. Och om du uppdaterar ett program i den ena volymen, så är alla de andra volymerna kvar oförändrade.

Jag använder (nästan) alltid den här metoden vid större uppdateringar. Klona systemet till en annan volym. Kör uppdateringen. Om något strular efter uppdateringen, så kan man alltid köra från den gamla, fungerande, orörda, klonade volymen i stället.

Tyvärr finns det ingen "du är ute o cyklar" knapp man kan trycka på, så here goes:

Killen står inte och håller i nån sarg. Om du läser hans inlägg så är allt han vill veta hur det kommer sig att man inte kan "nedgradera" iTunes samt hur det kommer sig att vissa saker som gick (på t.ex. OS 9) inte går att göra i OSX. Dessutom verkar han motiverad förbannad på att företaget som en gång stod för "alternativ", "frihet", "think different" och så vidare, verkar ha glömt dessa kärnvärden och istället kräver av sina användare att de ska uppgradera programvara och sen leta som tokar om nåt gått snett eftersom nya versionen av iTunes tar sig friheter på hårddisken. Helt motiverade frågor.

Sen att han, precis som jag, passar på att ge Apple en känga för att de inte längre gör det de gjorde, motiverar inte att man blir kallad bitter, romantisk eller whatever. Det finns något som heter kritiskt förhållningssätt, vilket man kanske ska undvika att kombinera med romantik (för att inte bli kallad sarg-hållare). Å andra sidan finns en "anything goes" mentalitet med 0% kritik som är den andra extremen. Pick and choose.

Vad gäller ditt resonemang om OS: absolut var OS9 det ditintills värsta Mac-OS:et. Men ingen har sagt att det var bättre just, bara att vissa saker som gick att göra i det inte går i senare OS. Det är ett faktum. Att man inte kan göra en grej man är van att göra är inte ett tecken på att man är en fena på det gamla, snarare att man efterfrågar funktionalitet som man är van vid. Min personliga känsla när Apple valde att komma ut och implementera ett OS på en seriös kärna var extatisk, eftersom jag är fena på Unix. Men oj, nu låter jag gammal o romantisk...

Sen tror jag personligen att OS:et som vi idag ser på det kommer att vara passé om inte alltför länge. iPhones interface är ett steg i den riktningen. Så viss finns det marginaler att revolutionera ett OS, många Linux-front ends försöker just med det. Bort från tangentbord-mus tänket. Det är lika revolutionerande som när man gick från radprompt till mus.

Så för att göra en lång historia kort: att kritisera Apple eller vilket företag som helst för den delen, ÄR att släppa den romantiska synen och se på deras positionering på ett kritiskt sätt. I just detta fallet handlar det om att Apple plötsligt ägnar sig åt sånt som de själva en gång i tiden hånade (tvinga ner uppgraderingar i halsen på folk, direkt eller indirekt). Det är värt att påpekas utan att man blir utsatt för sarghållningsanklagelser. Annars blir det pajkastning mellan dessa och såna som är ute o cyklar. Och det tjänar bara Apple på.

Ursprungligen av acke:

Hej
Ju förr du släpper Mac OS 9-sargen och kommer in i matchen desto bättre. Mac OS 9 och Mac OS X är som Kjelle säger helt olika operativsystem.
Mac OS 9 hade några små saker som överglänser Mac OS X men för övrigt och speciellt idag så ser jag Mac OS 9 som ett missfoster som skulle ha ersatts långt innan det gjordes. Hur hade ni tänkte att man skulle revolutionera operativsystemet idag när det redan är så utvecklat. Det där låter som bitterhet hos folk som en gång var "fena" på Mac OS 9 men sätter sig på tvären och inte vill lära om. Gammal hund ni vet.

"Det var väl mest sorgen över att Apple numera 'bara' tillfredsställer sina aktieägare som jag känner. Inte sina kunder och framför allt INTE oss som ALLTID älskat den 'fria världen av datorer' som målades upp för oss på 80- och 90-talet. Världen där ALLA ALLTID hade full kontroll på sin dator.
jag vill fortsätta - 'vara emot' majoriteten. Känner mig mer levande och sann då."

Ursäkta med vad är det du sitter och skriver för romantiskt bubbel?

Men folk, klart Apple är en pengamaskin. Vad har ni lurat i er själva? Skillnaden är att de gör bra och snygga saker och sälla tar betalt för saker på ett smaklöst sätt. Om de inte tjänade största delen av sina pengar p hårdvara utan på mjukvara. Tror ni då 1 sekund att de inte skulle ha serienummer och andra piratskydd på Mac OS X?

Ni måste släppa den romantiska synen på Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 12:24
Ursprungligen av jazzdevil:

Tyvärr finns det ingen "du är ute o cyklar" knapp man kan trycka på, så here goes:

Killen står inte och håller i nån sarg. Om du läser hans inlägg så är allt han vill veta hur det kommer sig att man inte kan "nedgradera" iTunes samt hur det kommer sig att vissa saker som gick (på t.ex. OS 9) inte går att göra i OSX. Dessutom verkar han motiverad förbannad på att företaget som en gång stod för "alternativ", "frihet", "think different" och så vidare, verkar ha glömt dessa kärnvärden och istället kräver av sina användare att de ska uppgradera programvara och sen leta som tokar om nåt gått snett eftersom nya versionen av iTunes tar sig friheter på hårddisken. Helt motiverade frågor.

Sen att han, precis som jag, passar på att ge Apple en känga för att de inte längre gör det de gjorde, motiverar inte att man blir kallad bitter, romantisk eller whatever. Det finns något som heter kritiskt förhållningssätt, vilket man kanske ska undvika att kombinera med romantik (för att inte bli kallad sarg-hållare). Å andra sidan finns en "anything goes" mentalitet med 0% kritik som är den andra extremen. Pick and choose.

Vad gäller ditt resonemang om OS: absolut var OS9 det ditintills värsta Mac-OS:et. Men ingen har sagt att det var bättre just, bara att vissa saker som gick att göra i det inte går i senare OS. Det är ett faktum. Att man inte kan göra en grej man är van att göra är inte ett tecken på att man är en fena på det gamla, snarare att man efterfrågar funktionalitet som man är van vid. Min personliga känsla när Apple valde att komma ut och implementera ett OS på en seriös kärna var extatisk, eftersom jag är fena på Unix. Men oj, nu låter jag gammal o romantisk...

Sen tror jag personligen att OS:et som vi idag ser på det kommer att vara passé om inte alltför länge. iPhones interface är ett steg i den riktningen. Så viss finns det marginaler att revolutionera ett OS, många Linux-front ends försöker just med det. Bort från tangentbord-mus tänket. Det är lika revolutionerande som när man gick från radprompt till mus.

Så för att göra en lång historia kort: att kritisera Apple eller vilket företag som helst för den delen, ÄR att släppa den romantiska synen och se på deras positionering på ett kritiskt sätt. I just detta fallet handlar det om att Apple plötsligt ägnar sig åt sånt som de själva en gång i tiden hånade (tvinga ner uppgraderingar i halsen på folk, direkt eller indirekt). Det är värt att påpekas utan att man blir utsatt för sarghållningsanklagelser. Annars blir det pajkastning mellan dessa och såna som är ute o cyklar. Och det tjänar bara Apple på.

Du tycker inte han svävar ut en del i hans inlägg eller? Klart att det inlägget gäller mer än nedgradering av iTunes!

Kanske motiverat men är det inte bättre att ställa sig frågan om allt hans "trixande" med olika versioner fram och tillbaka har gjort att han är i behov av att nedgradera?

Finns olika sätt att kritisera på ellerhur. Antingen kritisera på en saklig och teknisk nivå eller en smula osammanhängande och med många stora bokstäver och många !-tecken.

Jag hade ibland svårt att koncentrera mig på sakfrågan, jo visst. Men jag valde att försöka tolka så "korrekt" och "sakligt" som möjligt.

Sen, om iTunes: man kan ju till de frågor som ställts hittills fråga varför bibliotek mellan versioner inte alltid är 100% kompatibla. Som mail mellan 10.3 o 10.4. Som 99% av Microsofts produkter. Bara som kontext, liksom.

Sen måste jag säga att jag verkligen uppskattar att du tar dig tid att svara på ett så trevligt sätt. Jag var lite sur imorse vilket jag nu ser märktes rätt bra. Hur som helst, visst är originalinlägget lite svävande i vissa delar, men det finns ändå en röd tråd att följa. De många stora tecknena kanske är ett tecken på att författaren är genuint bestört?

Ursprungligen av acke:

Du tycker inte han svävar ut en del i hans inlägg eller? Klart att det inlägget gäller mer än nedgradering av iTunes!

Kanske motiverat men är det inte bättre att ställa sig frågan om allt hans "trixande" med olika versioner fram och tillbaka har gjort att han är i behov av att nedgradera?

Finns olika sätt att kritisera på ellerhur. Antingen kritisera på en saklig och teknisk nivå eller en smula osammanhängande och med många stora bokstäver och många !-tecken.

Senast redigerat 2008-09-18 13:58
  • Medlem
  • 2008-09-18 18:39
Ursprungligen av jazzdevil:

…personliga känsla när Apple valde att komma ut och implementera ett OS på en seriös kärna var extatisk, eftersom jag är fena på Unix. Men oj, nu låter jag gammal o romantisk...

Sen tror jag personligen att OS:et som vi idag ser på det kommer att vara passé om inte alltför länge. iPhones interface är ett steg i den riktningen. Så viss finns det marginaler att revolutionera ett OS, många Linux-front ends försöker just med det. Bort från tangentbord-mus tänket. Det är lika revolutionerande som när man gick från radprompt till mus.

Så för att göra en lång historia kort: att kritisera Apple eller vilket företag som helst för den delen, ÄR att släppa den romantiska synen och se på deras positionering på ett kritiskt sätt. I just detta fallet handlar det om att Apple plötsligt ägnar sig åt sånt som de själva en gång i tiden hånade (tvinga ner uppgraderingar i halsen på folk, direkt eller indirekt). Det är värt att påpekas utan att man blir utsatt för sarghållningsanklagelser. Annars blir det pajkastning mellan dessa och såna som är ute o cyklar. Och det tjänar bara Apple på.

Okidok - tydligen har jag varit med om att starta någonting som jag anser är bra och vackert. En konstruktiv och objektiv diskussion om huruvida Apple är på 'rätt' väg eller på väg annorstädes. Gott.

Ni som retar er på mitt första inlägg är troligtvis bra mycket yngre än mig. Ni var aldrig med och packade upp den där splitternya SE30 och bara njöt över det fantastiska när man bara sett en prompt i ett DOS-fönster på en IBM AT eller IBM XT. Det var där drömmen om en maskin som var 'människovänlig' föddes. Jag hade också förmånen att på Sollentunamässan se 'Lisa' som TOTALT förändrade hela utvecklingen. (Dock var priset redan då fel SEK 100 000, var i början på 1980-talet inte för rimligt för någon.)
(För dig som är ung - Macintosh är alltså resultatet av en allt för dyr 'Lisa', (efter Steve Jobs dotter)).

Jazzdevil - jag lästa att du var en 'fena' på Unix. Ja det förklarar nog att du var väl förberedd på OS X. Jag hade lite personliga problem initiellt eftersom det just innebar att man gick från två (2) stycken obligatoriska filer i en systemmapp till något över 20 000 filer (om jag minns rätt) i min första OS X-installation. Det var lite av en chock - för jag VILLE ju ha koll på alla filerna.

Orsakerna till att iTunes inte är riktigt som jag vill (detta gäller även iPhoto och likande program) kanske är xml. Ett nytt sorts sätt att programmera på. (tidigare hette det ju exekverbara filer)

Du nämner också det som är en av mina största irritationer. "…man kan ju till de frågor som ställts hittills fråga varför bibliotek mellan versioner inte alltid är 100% kompatibla. Som mail mellan 10.3 o 10.4. Som 99% av Microsofts produkter…".

Det är just DETTA som irriterar mig. Jag är lärare - jag har under alla mina år i denna eviga diskussion om mac-pc lyft fram just detta med 100% kompatibiltet. Det som en gång gjorts bra SKALL icke förändras. (hjulet fungerar ju ganska bra fortfarande - eller hur!)

Detta med snabbkommandon - bara. Kommer vi ihåg när ALLA program i Windowsmiljö hade OLIKA kortkommandon för samma funktion och från land/språk till land/språk. (testa ctrl-F kontra ctrl-B i Word/Exel för svenskt och amerikanskt språk).

Jag VAR övertygad om att jag inom si så där 20 år får min 'luktmacintosh' så skulle jag bara 'gå ut i trädgården - till min rosenrabatt' - köra mitt cmd-C och gå in på muggen och köra cmd-V där några tusen gånger.' DÅ - du - då hade jag en 'go doft på muggen'!

Ja ni förstår ju också att detta hade jag gjort utan ens koppla på storhjärnan - eftersom detta ju numera är implementerat i min ryggrad.

Slutligen jazzdevil,
du skriver om "Bort från tangentbord-mus tänket. Det är lika revolutionerande som när man gick från radprompt till mus."

Detta låter oehört intressant. Kan du utveckla detta?

Är det kanske i paritet med mina tankar - en A5 (kanske A4) glasskiva i form av en större iPhone, iPod touch där man direkt på glasrutan för allt man vill. Vilket tangentbord som helst UTAN en enda tangent fysiskt. En Wacomplatta och förvuxen iPhone i samma enhet?

(och allra sist. Din analys är korrekt. Romantik är en total missuppfattning av min person. Däremot kan jag benämna mig som 'Sveriges (världens?) MEST KRÄSNE kund och datoranvändare. Och om inte jag (och du fanns) så skulle Apple åka gräddfil rakt in i M$-träsket där en hel värld är tvungen att anpassa sig - till ETT företag.)

"Jag gick till ICA och köpte en gurka. Jag gick till Konsum och köpte en gurka. Jag gick hem - för att göra mig en sallad.

Men det gick inte - gurkorna vara inte kompatibla.

"

Ursprungligen av tcb:

...Ni som retar er på mitt första inlägg är troligtvis bra mycket yngre än mig. Ni var aldrig med och packade upp den där splitternya SE30 och bara njöt över det fantastiska när man bara sett en prompt i ett DOS-fönster på en IBM AT eller IBM XT. ...

JAG har packat upp en splitter ny SE/30 med MacOS 6 och har fortfarande kvar den(dock med MacOS 7), jag har även packat upp en PM7600/132 (Med MacOS 8), även denna har jag kvar med såväl MacOS 9 som X.

Jag kan förså att du är frustrerad över att utvecklingen gått så fort och att du inte förstår varför det som ju funkade med sådan enkelhet för knappt tio år sedan inte gör det nu längre. Samtidigt undrar jag varför du inte istället öppnar armarna och tar till dig av det nya och dess möjligheter. Det är en föränderlig värld vi lever i och de som inte accepterar förändringen och drar nytta av den, behöver inte vara fullt ut, halkar obönhörligen efter på ett eller annat vis. Jag har sparat mina äldre Macar dels därför att jag aldrig kan få tillbaka pengarna jag satsat i dem och dels därför att jag gillar att hålla på med dem.

Ursprungligen av tcb:

"Jag gick till ICA och köpte en gurka. Jag gick till Konsum och köpte en gurka. Jag gick hem - för att göra mig en sallad.

Men det gick inte - gurkorna vara inte kompatibla.

"

Det blir inte mycket sallad av enbart gurka...

  • Medlem
  • 2008-09-18 19:53

vidare…

Vidare - för dig som inte förstår hur jag resonerar.

Jag köpte mig en iPod touch för att jag njöt av själva idén. Alltså en apparat som inte hade mer än två tangenter men ändå MASSOR med möjligheter. Äntligen en idé att utveckla. Men vad händer? Jo - Apple låser hela 'skiten' - för MIG som har köpt den! Jag anser att detta är märkligt (även om jag förstår affärsstrategerna som 'mjölkar' oss. Det uppfattas som smart men jag anser att man förstör sin image ordentligt. I alla fall min uppfattning om Apple, jag som följt dem sedan början av 1980-talet.)

Naturligtvis skall en iPhone, iPod touch ha följande egenskaper: (från början!)

1. Jag lägger den på mitt skrivbord vid min iMac och 'vips' är allt synkat och klart via blåtand.

2. Synkningen kan jag ställa in lite hur jag vill. Jag kan låta min telefonlista i iPhonen synka med ett Worddokument eller ett Exceldokument. Eller annan valfri fil på OS X.

3. Naturligvis lägger jag ner vilka filer jag vill på mina 16 eller 32 GB. Det behöver inte ens vara filer som iPhone förstår utan bara som ren förvaring. En CAD/CAM-fil som jag arbetar med i min arkitektfirma eller en Photoshopfil på 13 GB som jag skall ha till en dekal som skall täcka hela Globen i Stockholm.

4. Naturligtvis lyssnar jag på musik i stereo i mina trådlösa blåtandlurar. Och kvaliteten är givet A2DP så att det låter bra (se bild). Batteriet håller minst 8 timmars drift med hög kvalitet och ljud och överföring.

5. Det finns share- free-ware. Dessa program installerar jag när och hur jag vill utan problem. (Apple tvingar mig att ha ett 'konto' för att jag skall kunna ladda hem 'gratis'-produkter. Det är märkligt.)

6. Naturligtvis fungerar VLC också i min iPhone/iPod touch.

7. Ibland sätter jag på mig mina 3D-glasögon och njuter av en film i tre dimesioner och då använder jag mina trådlösa hörlurar med perfekt 5-1ljud och en subwoofer under rumpan. 'Inget är som att ligga på ett järnvägsspår medan tåget rusar fram över mitt huvud.'

ja - där var väl några idéer om vad det BORDE vara. (än är jag inte imponerad Apple)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 23:36
Ursprungligen av tcb:

Vidare - för dig som inte förstår hur jag resonerar.

Jag köpte mig en iPod touch för att jag njöt av själva idén. Alltså en apparat som inte hade mer än två tangenter men ändå MASSOR med möjligheter. Äntligen en idé att utveckla. Men vad händer? Jo - Apple låser hela 'skiten' - för MIG som har köpt den! Jag anser att detta är märkligt (även om jag förstår affärsstrategerna som 'mjölkar' oss. Det uppfattas som smart men jag anser att man förstör sin image ordentligt. I alla fall min uppfattning om Apple, jag som följt dem sedan början av 1980-talet.)

Naturligtvis skall en iPhone, iPod touch ha följande egenskaper: (från början!)

1. Jag lägger den på mitt skrivbord vid min iMac och 'vips' är allt synkat och klart via blåtand.

2. Synkningen kan jag ställa in lite hur jag vill. Jag kan låta min telefonlista i iPhonen synka med ett Worddokument eller ett Exceldokument. Eller annan valfri fil på OS X.

3. Naturligvis lägger jag ner vilka filer jag vill på mina 16 eller 32 GB. Det behöver inte ens vara filer som iPhone förstår utan bara som ren förvaring. En CAD/CAM-fil som jag arbetar med i min arkitektfirma eller en Photoshopfil på 13 GB som jag skall ha till en dekal som skall täcka hela Globen i Stockholm.

4. Naturligtvis lyssnar jag på musik i stereo i mina trådlösa blåtandlurar. Och kvaliteten är givet A2DP så att det låter bra (se bild). Batteriet håller minst 8 timmars drift med hög kvalitet och ljud och överföring.

5. Det finns share- free-ware. Dessa program installerar jag när och hur jag vill utan problem. (Apple tvingar mig att ha ett 'konto' för att jag skall kunna ladda hem 'gratis'-produkter. Det är märkligt.)

6. Naturligtvis fungerar VLC också i min iPhone/iPod touch.

7. Ibland sätter jag på mig mina 3D-glasögon och njuter av en film i tre dimesioner och då använder jag mina trådlösa hörlurar med perfekt 5-1ljud och en subwoofer under rumpan. 'Inget är som att ligga på ett järnvägsspår medan tåget rusar fram över mitt huvud.'

ja - där var väl några idéer om vad det BORDE vara. (än är jag inte imponerad Apple)

Så du är inte imponerad av Apple pga att de inte utveckar dina framtidsvisioner. Låter rättvist...
Apple försökte detta, tappade helt fokus och höll på att gå under. Jag ser hellre ett Apple som inte försöker på egen hand komma med en massa Jetsons-saker utan utvecklar lite i taget.

Resedit hade inget med att "hålla systemet i schack" eller utveckling. Det hade bara att göra med små nerdiga saker som att ändra text-stringar eller byta ut ikoner och bilder i program och Mac OS. Alltså skoj tidsfördriv, inget mer.

Att kvalitén har försämrats är inte så konstigt. Apple använder sig nu av samma delar som i andra datorer. Bra prismässigt men kanske lite sämre kvalitésmässigt.
Förut var hårdvaran stabilare än mjukvaran, nu är det tvärtom typ. Tar det vilken dag som helst.

  • Medlem
  • 2008-09-19 08:17
Ursprungligen av acke:

Att kvalitén har försämrats är inte så konstigt. Apple använder sig nu av samma delar som i andra datorer. Bra prismässigt men kanske lite sämre kvalitésmässigt. Förut var hårdvaran stabilare än mjukvaran, nu är det tvärtom typ. Tar det vilken dag som helst.

Jag undrar lite över det där, och jag har hittills inte hittat någon diskussion om det. Finns det bättre och sämre kvalla på till exempel moderkort, optisk enhet, minne? Det gör det nog. Men använder Apple en bättre sort? Det vore trevligt om det var så.

Somliga blindskär har de ränt upp på, men jag funderar på om Apple strävar efter att undvika komponenter från den allra billigaste tillverkaren - då skulle det vara lättare för oss att ta fasta på Steves prat om att de "inte gör skräpdatorer". Finns det någon här som är komponentkvalitetskunnig?

(Och då är jag alltså inte ute efter "Min skärm sprack! Dåligt Apple!!"...)

Ursprungligen av tcb:

Vidare - för dig som inte förstår hur jag resonerar.

Jag köpte mig en iPod touch för att jag njöt av själva idén. Alltså en apparat som inte hade mer än två tangenter men ändå MASSOR med möjligheter. Äntligen en idé att utveckla. Men vad händer? Jo - Apple låser hela 'skiten' - för MIG som har köpt den! Jag anser att detta är märkligt (även om jag förstår affärsstrategerna som 'mjölkar' oss. Det uppfattas som smart men jag anser att man förstör sin image ordentligt. I alla fall min uppfattning om Apple, jag som följt dem sedan början av 1980-talet.)

Naturligtvis skall en iPhone, iPod touch ha följande egenskaper: (från början!)

1. Jag lägger den på mitt skrivbord vid min iMac och 'vips' är allt synkat och klart via blåtand.

2. Synkningen kan jag ställa in lite hur jag vill. Jag kan låta min telefonlista i iPhonen synka med ett Worddokument eller ett Exceldokument. Eller annan valfri fil på OS X.

3. Naturligvis lägger jag ner vilka filer jag vill på mina 16 eller 32 GB. Det behöver inte ens vara filer som iPhone förstår utan bara som ren förvaring. En CAD/CAM-fil som jag arbetar med i min arkitektfirma eller en Photoshopfil på 13 GB som jag skall ha till en dekal som skall täcka hela Globen i Stockholm.

4. Naturligtvis lyssnar jag på musik i stereo i mina trådlösa blåtandlurar. Och kvaliteten är givet A2DP så att det låter bra (se bild). Batteriet håller minst 8 timmars drift med hög kvalitet och ljud och överföring.

5. Det finns share- free-ware. Dessa program installerar jag när och hur jag vill utan problem. (Apple tvingar mig att ha ett 'konto' för att jag skall kunna ladda hem 'gratis'-produkter. Det är märkligt.)

6. Naturligtvis fungerar VLC också i min iPhone/iPod touch.

7. Ibland sätter jag på mig mina 3D-glasögon och njuter av en film i tre dimesioner och då använder jag mina trådlösa hörlurar med perfekt 5-1ljud och en subwoofer under rumpan. 'Inget är som att ligga på ett järnvägsspår medan tåget rusar fram över mitt huvud.'

ja - där var väl några idéer om vad det BORDE vara. (än är jag inte imponerad Apple)

Klockrent! Precis vad jag tycker också.

Senast redigerat 2008-09-22 15:40
Ursprungligen av tcb:

Det som en gång gjorts bra SKALL icke förändras. (hjulet fungerar ju ganska bra fortfarande - eller hur!)

Hjulet som fanns i vissa kulturer under antiken kan väl inte påstås ha så mycket gemensamt med de hjul som tillverkas idag, eller? Ganska dålig liknelse.

Jag tycker att det verkar som att du vid någon punkt i livet tyckt att saker och ting funkar bra och att utvecklingen borde stanna upp bara för att det passar just dig.

Sedan tycker jag att alla hyllningar av Apples 90-tal vad det gäller mjukvara är ganska konstiga. Den strategi, som flera har som en nostalgisk snuttefilt, var ju nära att ta livet av företaget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 08:25

Varför vill man ha gamla versioner av iTunes i datorn? Är inte det bara jobbigt? Vad är det som finns i de äldre som inte finns i 8:an?

Bevaka tråden