Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var sparas e-posten?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-17 22:00

Jag undrar var eposten sparas på iMacen, tänkte att jag om det går att dela den mappen så att jag kan ladda och läsa eposten från macbooken jag har, lokalt i nätverket alltså om det går.
Jonas Ek

Ursprungligen av jonas.ek:

Jag undrar var eposten sparas på iMacen, tänkte att jag om det går att dela den mappen så att jag kan ladda och läsa eposten från macbooken jag har, lokalt i nätverket alltså om det går.

Om du börjar med att berätta vilket mail-program du använder på iMacen, så blir det lite lättare att peka ut var mejlen ligger.

Och om du berättar vilken typ av mail-konto det handlar om (Hotmail, Gmail, MobileMe, mac.se, osv osv), så kan du kanske få tips på hur man lättast kan komma åt mejlen från flera datorer.

Det beror på vilket e-postprogram du använder. Om det är Apples program Mail ligger den informationen i din hemkatalogs biblioteksmapp i underkatalogen Mail.

Att börja dela den mellan olika datorer låter dock som ett väldigt bra sätt att trasa sönder den. Men prova gärna. Det jag däremot tycker att du bör göra är att använda IMAP.

Man kan förenklat säga att två vanliga sätt att hantera e-post är POP och IMAP. Förenklat kan man säga att med POP frågar din dator då och då e-postservern efter ny e-post. Om ny e-post har kommit laddas den ner till datorn och tas bort från servern.

IMAP fungerar till viss del annorlunda. Datorn frågar fortfarande om ny e-post har kommit, och den laddar också ner den till datorn. Men e-posten finns fortfarande kvar på servern. Därefter kan en annan dator fråga om det kommit ny e-post, och den kan även då ladda ner den även om en annan dator redan gjort det.

Detta går till viss del att göra med POP, men det är något bökigare. En fördel med IMAP är att ändringar du gör i din e-postklient synkroniseras uppåt till servern och sedan ut till alla andra klienter. Om du tar bort eller flyttar ett meddelande kommer samma sak att hända i de andra klienterna. Om du läser ett meddelande visas det som läst hos de andra och så vidare.

Därför rekommenderar jag dig att använda IMAP. I stort sett alla e-postklienter, bland annat Apples Mail, har stöd för IMAP. Alla e-postservrar använder det däremot inte, men många gör det.

  • Medlem
  • 2008-09-17 22:19

Hej!
Försök att beskriva frågan redan i rubriken. Posta gärna i det forum som passar bäst för frågan. I det här fallet är det inte en systemfråga utan mer en programfråga.
Jag flyttar frågan och byter rubrik från "Eposten?"
Admin

Först måste jag fråga om du kör imap-mail? Det är det det bästa sättet att hantera sin mail på flera datorer.

Annars riskerar du att få behörighetsproblem genom att försöka skriva i din mailmapp från flera ställen samtidigt. Du måste också vara hemskt noga med att alltid vara ansluten till din server när du drar igång mailprogrammet eftersom du annars antagligen kommer att försöka skapa ett tomt konto om programmet inte hittar något.

Jag spekulerar bara vad som skulle kunna hända, för jag har aldrig hört talas om att man gör så här.

  • Medlem
  • 2008-09-17 22:20

hehe, här rasslar det till! Och så påstås det ibland att moderatorerna är ohjälpsamma...

1
Bevaka tråden