Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 2,4GHz vs VS 2,66GHz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Är inne på att köpa en imac i dagarna.
Kan dock inte besluta mig för vilken av "20 jag ska välja.
Är det värt de 3000 kr extra för 2,66 ghz samt bättre grafiskkort?

Antar att den största skillnaden ligger i grafik kortet då det ska vara
mer kompatibelt med cs4..

Hoppas nån kan hjälpa

Marcus

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-17 19:53

Adobe-programmen använder sig mycket lite av grafikkortet i jämförelse med hur mycket de använder sig av processorn. Däremot tror jag prestandaskillnaden på datorn uppmäter ungefär samma procent som mhz-ökningen. Inte många procent alltså, men lite.

Det du vinner på med det bättre grafikkortet är en stor prestandaökning i spel, jag skulle inte tro att du vinner något alls i bildhantering.
Satsa på en snabb hårddisk och mycke ram, det ger mest prestandaskillnad i bildhantering.
Har för mig att originaldiskarna var långsammare än snäppet större, men det var på de imacarna som kom förra året, inte senaste uppdateringen.

Jag har för mig att Adobe sagt att Photoshop CS4 i större utsträckning ska använda sig av grafikkortet än vad CS2/3 gör idag.
Grafikkortet kan det vara värt frågan är dock vad du ska göra med datorn och om du behöver det värre grafikkortet.

Men den lilla Mhz skillnaden gör varken till eller från, satsa de pengarna på internminne istället. Tryck i 4 Gb.

Har inte tänkt att spela.
Kommer främst att använda cs3 & lightroom samt det sedvanlig - mail, itunes etc.

Svårt val det här

Det viktigaste för de aplikationer du nämner är att (oavsett vilken modell) - MAXA Ram-minnet = 4 GB! Därefter kommer frågan om praktiska avskrivningstiden, ju längre det är mellan dina byten av dator, desto viktigare blir de där sista procenten i ursprungsprestanda. Om du byter var 3-4 år så kan du lika gjärna satsa 2,4 + max ram + WD Studio extern HDD för samma pengar. Max Ram och en extern disk som arbetar med FW800 är (nästan) alltid mitt standardråd när det handlar om valet av Macmodell. Hastigheten på de interna diskarna i dagens imacar är densamma oavsett modell.;)

Drar inte Lightroom - liksom Aperture - nytta av grafikkortet?

well.
det slutade med 2,66.an.
Tack för hjälpen

1
Bevaka tråden