Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur undviker jag snokare i OS X?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-16 12:12

Hej!
Sitter på ett ställe där jag inte vet om någon går in i datorn och snokar när jag är borta. Jag har aktiverat lösenordskontrollen så man måste skriva in lösenordet vid inloggning i OS X.
Men hur gör jag om jag vill ha datorn igång med diverse program på samtidigt som jag inte vill att någon ska snoka?
Att aktivera skärmsläckaren känns som en högst osäker metod...

använd lösenordsskydd på skärmsläckaren.
Se till åt ha valt ett vettigt lösenord i systemet.

- inte qwerty eller Anna. T ex. ...

Little Snitch övervakar väl nätverkstrafiken också va? Kan ju vara bra om man är rädd för spionprogram. Little Snitch 2.0.4 - MacUpdate

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-16 16:30

Aktivera snabbanvändarbyte och gå ut till inloggningsfönstret. Men ingen metod är säkrare än ditt lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 18:14
Ursprungligen av Dalle:

Att aktivera skärmsläckaren känns som en högst osäker metod...

Varför det? Vet du något jag inte vet?

bara skärmsläckaren är ju inget vettigt.

Skärmsläckaren med password däremot - det är en helt annan potatis !

Stäng av att man kan logga in hur som helst i burken och välj ett lösenord av typen "grorrfrummel95elp" eller så...

Det här skyddar mot allt förutom folk som kan sno med sig maskinen och låta den boota upp på skivor etc.

Det är inget fel i att använda skärmsläckaren i kombination med lösenord. Men jag föredrar att låsa datorn i sådana fall. Att jag använder skärmsläckare ibland gör ju inte att jag alltid vill skriva in lösenord för att använda datorn. Det finns en funktion för det i Mac OS X, men den är undangömd så det är inte så många som känner till den. Öppna Nyckelhanteraren, finns i verktygsmappen. Välj programmenyn, följt av inställningar. Bland inställningarna bockar du för "Visa status i menyraden". Från hänglåset som dyker upp i menyraden kan du låsa skärmen närhelst du vill.

Markus: Är programmen fortfarande igång när man låst skärmen? Om man t ex skickar en stor (liten också för den delen) fil till någon via adium (msn) tar det ju ganska lång tid. Kan man bara låsa skärmen då utan att överföringen avbryts?

Cool funktion för övrigt!

alla program fortsätter utan mankenang.
Kolla dock av vad du ställt in i Strömsparare -
Så den inte går i vila efter en stund.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-17 07:21

Ja allt är igång, så länge du inte loggar ur. Jag sätter tex igång konverteringen av mina filmer för iTunes, och går ut till inloggningsfönstret. Då fortsätter konverteringen och någon annan kan logga in på sitt konto. Tar minne men har man ordentligt av det i maskinen så funkar det.

1
Bevaka tråden