Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver feedback på sajt

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-15 18:41

Vet inte om detta är rätt plats, men jag skulle behöva feedback på mitt koncept Gepio för att förstå om jag är på rätt väg. Är lite blind nu när jag suttit med detta själv så länge. Om någon har lust att prova så vore jag glad. Svar som "jag fattar ingenting" eller "detta kommer funka bäst om det är gratis" eller "uppladdningen av bild på logo funkar inte" kommer vara till stor hjälp.

Gepio lämpar sig väl för kreativa byråer eller företag som är inne i en utvecklingsfas och vill kunna förstå företagets personlighet och identitet.

Gepio: index

Jag tittade bara snabbt och första intrycket på mig var att sidan är fräsch och tydlig. Gillar färgsättningen och kul med den lilla röda Beta ! Är ingen IT-proffs så kan inte uttala mig om innehållet.

  • Medlem
  • 2008-09-15 21:45
Ursprungligen av KaRo:

Jag tittade bara snabbt och första intrycket på mig var att sidan är fräsch och tydlig. Gillar färgsättningen och kul med den lilla röda Beta ! Är ingen IT-proffs så kan inte uttala mig om innehållet.

Tack.

Det första jag reagerade på var diverse språkfel i texterna som jag skulle rekommendera att kolla igenom först.

Annars så gillar jag designen i övrigt och ser trevligt ut. Kanske startsidan skulle gå att göra mindre på höjden så man slipper scrollen så man vet att man ser allt på första sidan, sitter med en 1440x900 skärm.

/Adam

  • Medlem
  • 2008-09-15 22:37
Ursprungligen av adamsen87:

Det första jag reagerade på var diverse språkfel i texterna som jag skulle rekommendera att kolla igenom först.

Annars så gillar jag designen i övrigt och ser trevligt ut. Kanske startsidan skulle gå att göra mindre på höjden så man slipper scrollen så man vet att man ser allt på första sidan, sitter med en 1440x900 skärm.

/Adam

Det vore värdefullt att få reda på dessa fel. Det är en brist jag har, men jag tycker mig bli bättre och bättre. Jag kör det på engelska eftersom jag tror USA är mer moget för det här än Sverige, än så länge. När allt ligger på plats ska jag få det korrekturläst.

Grymt snygg och fräsch design måste jag säga! Känns seriöst och modernt, bra jobb!

  • Medlem
  • 2008-09-15 23:01
Ursprungligen av Marcus_R:

Grymt snygg och fräsch design måste jag säga! Känns seriöst och modernt, bra jobb!

Tack

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-15 22:04

Rent och snyggt, men jag har lite svårt att förstå vad webbapplikationen egentligen gör för något — åtminstonde vid en snabb anblick, jag skulle kanske begripa bättre om jag lusläste allting, men det har ju inte alla alltid tid med.

Jag föreslår att du visar sajtens funktionalitet och förträfflighet genom att göra en screencast-demo. Exemplifiera gärna också med skärmdumpar. För utomordentliga exempel på vad jag menar, se Basecamp samt Highrise

  • Medlem
  • 2008-09-15 23:00
Ursprungligen av Jogin:

Rent och snyggt, men jag har lite svårt att förstå vad webbapplikationen egentligen gör för något — åtminstonde vid en snabb anblick, jag skulle kanske begripa bättre om jag lusläste allting, men det har ju inte alla alltid tid med.

Jag föreslår att du visar sajtens funktionalitet och förträfflighet genom att göra en screencast-demo. Exemplifiera gärna också med skärmdumpar. För utomordentliga exempel på vad jag menar, se Basecamp samt Highrise

Förstår vad du menar. Din observation är viktig. Jag jobbar för att göra det ännu enklare rent kommunikationsmässigt. Samtidigt är företagsidentitet en komplex fråga som inte kan göras så enkel som man kan önska. Identitet är så gränsöverskridande. En svår balansgång. Jag ska lägga upp skärmbilder snart. Det är en sak jag själv brukar leta efter. En fråga; såg du den svarta rutan nere till höger "What is Gepio?"?

Basecamp är en förebild, mycket beroende på att jag jobbar i Rails. Jag har hela haft idén att skapa webbaserade verktyg för att arbeta med personlighet, identitet och design direction, lite liknande som 37signals. Det ska se ut lite som en webbapplikation alá Basecamp, fast utan att härma.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-16 08:52
Ursprungligen av palb:

Förstår vad du menar. Din observation är viktig. Jag jobbar för att göra det ännu enklare rent kommunikationsmässigt. Samtidigt är företagsidentitet en komplex fråga som inte kan göras så enkel som man kan önska. Identitet är så gränsöverskridande.

Du behöver inte förklara företagsidentitet — bara vad det är din webbapplikation gör för något. Exemplifiera hur man kan jobba med din webbapplikation, vilka frågor man får svar på med hjälp av den, vilket arbete som blir lättare.

Ursprungligen av palb:

En svår balansgång. Jag ska lägga upp skärmbilder snart. Det är en sak jag själv brukar leta efter. En fråga; såg du den svarta rutan nere till höger "What is Gepio?"?

Ja, det gjorde jag. Jag har tillochmed provat sajten nu och det är för mig fortfarande oklart vad den gör. Är det en resurshanterare, typ en central plats där man lagrar sin företagsidentitet? Lyckades inte lista ut hur man gör den där survey-grejen så det har jag inte testat.

  • Medlem
  • 2008-09-16 15:06
Ursprungligen av Jogin:

Du behöver inte förklara företagsidentitet — bara vad det är din webbapplikation gör för något. Exemplifiera hur man kan jobba med din webbapplikation, vilka frågor man får svar på med hjälp av den, vilket arbete som blir lättare.

Ja, det gjorde jag. Jag har tillochmed provat sajten nu och det är för mig fortfarande oklart vad den gör. Är det en resurshanterare, typ en central plats där man lagrar sin företagsidentitet? Lyckades inte lista ut hur man gör den där survey-grejen så det har jag inte testat.

Värdefulla kommentarer. Tack.

"Survey" är där man skapar en ny undersökning som sedan anställda kan vara med på (och inbjudna t ex kunder). Den innehåller olika verktyg för att analysera och förstå företagets personlighet. Kanske det borde vara tydligare att det är en verktygslåda för att jobba med design- och identitetsfrågor. Oavsett tror jag det behövs mer visuella förklaringar, med ett bättre bildspråk som förklarar, typ skärmdumpar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-16 15:15
Ursprungligen av palb:

Värdefulla kommentarer. Tack.

"Survey" är där man skapar en ny undersökning som sedan anställda kan vara med på (och inbjudna t ex kunder). Den innehåller olika verktyg för att analysera och förstå företagets personlighet. Kanske det borde vara tydligare att det är en verktygslåda för att jobba med design- och identitetsfrågor. Oavsett tror jag det behövs mer visuella förklaringar, med ett bättre bildspråk som förklarar, typ skärmdumpar.

Jo jag vet ju vad ordet survey betyder så jag kunde lista ut vad det var frågan om, däremot kunde jag inte lista ut hur jag faktiskt skulle skapa en sådan och genomföra den. Jag försökte skapa en survey-användare, men det gick inte, tror jag.

Då de koncept som du byggt din webbapplikation kring är ganska luddiga så tror jag det är extra superviktigt att webbapplikationen är extremt användarvänlig.

  • Medlem
  • 2008-09-18 14:59
Ursprungligen av Jogin:

Då de koncept som du byggt din webbapplikation kring är ganska luddiga så tror jag det är extra superviktigt att webbapplikationen är extremt användarvänlig.

Så sant. Jag jobbar på.

Två fel jag hittade direkt var "What does Beta means?" borde vara "What does beta mean?" (behöver man förklara detta idag?) och "as she states in here book" borde vara "as she states in her book". Det två som jag reagerade på har inte läst längre i texterna.
Sen så såg jag på huvudsidan du har skrivit "Displaying the current Identity" som borde vara "Displaying the current identity", versal i mitten av en mening.

/Adam

Vem står bakom sajten? Jag letade lite men de verkade inte stå någonting om vem som är ansvarig för sajten. Dessutom fanns det ingen "Privacy Policy" eller "Terms of Service" som du nog måste ha om du skall sälja i USA.

  • Medlem
  • 2008-09-15 23:33
Ursprungligen av bjelkeman:

Vem står bakom sajten? Jag letade lite men de verkade inte stå någonting om vem som är ansvarig för sajten. Dessutom fanns det ingen "Privacy Policy" eller "Terms of Service" som du nog måste ha om du skall sälja i USA.

Riktigt. Jag vet fortfarande inte om jag ska visa fram mig själv mer, och driva det som ett personligt koncept, eller om det ska upplevas som ett "företag" bakom, vilket jag hoppas det ska bli. Hmm.

Det finns en kort User Agreement vid formuläret för att anmäla sig:

https://www.gepio.com/companyuser/signup?kind=free

Men det måste jag få en advokat att titta på senare.

  • Medlem
  • 2008-09-15 23:57

Efter en snabb kik så tycker jag att logotypen längst upp bör länka till startsidan, det är lite av en standard, och det irriterar i alla fall mitt tycke när den inte gör det.
Jag skall se om jag klämmer in en mer genomgående koll i morgon!

  • Medlem
  • 2008-09-16 00:01
Ursprungligen av CKOTG:

Efter en snabb kik så tycker jag att logotypen längst upp bör länka till startsidan, det är lite av en standard, och det irriterar i alla fall mitt tycke när den inte gör det.
Jag skall se om jag klämmer in en mer genomgående koll i morgon!

Just det ja, det ligger under "TODO". Bra att du uppmärksammade det. Brukar irritera mig också.

  • Medlem
  • 2008-09-16 00:14

Utmärkt!

Som sagt, jag försöker klämma in en finkamning i morgon.

  • Medlem
  • 2008-09-16 07:23

Någon som kan tipsa om en bra sajt som ger relevant information angående det här med programutveckling, kanske just webbutveckling. Jag tänker på sådana saker som numrering av appen, webblog, m m.

Håller helt med om Jogins kommentarer. När jag klickar på "What is Gepio?" så vill jag inte mötas av metaforer utan exempelvis en guidad tur av verktyget med skärmdumpar.

Att registrera ett konto för att testa ett webbverktyg (eller ladda ner en trialversion av en mjukvara) är något jag kan tänka mig att göra efter att jag utvärderat funktionaliteten utifrån beskrivningar och bilder och sett att det är någorlunda i närheten av vad jag är ute efter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-24 12:09

Sidan "Plans & Signup" ser konstig ut hos mig. (XP / IE7)

PM:a din mail så kan jag skicka över "bildbevis"

  • Medlem
  • 2008-09-24 13:24
Ursprungligen av nh81:

Sidan "Plans & Signup" ser konstig ut hos mig. (XP / IE7)

PM:a din mail så kan jag skicka över "bildbevis"

Tack för påpekandet. Jag ser problemet (har också IE7 via Parallels).

så som många kanske har skrivit så är färgsättning väldigt snygg. Dock förstår jag inte varför du har en två hemlänkar? En i loggan och en som heter Home..

  • Medlem
  • 2008-09-24 14:19
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

så som många kanske har skrivit så är färgsättning väldigt snygg. Dock förstår jag inte varför du har en två hemlänkar? En i loggan och en som heter Home..

Du har kanske en poäng där. Det är av bekvämlighet som jag låtit menyn alltid vara en länk, även som aktiv. Det är så mycket man missar när man gör allt själv.

1
Bevaka tråden