Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter uppdatering till 10.5.5. Är det ngn mer än jag som bara får 108 i överföringshastighet med "alt+mus på sin airportsymbol"? Sitter på en Macbook Pro 3,1 2.2ghz

Senast redigerat 2008-09-16 16:56
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

...låg det som oftast över 216 iaf, min sambos iMac alu får det. Men aldrig så lite som 108...

Är iMacen också uppdaterad till 10.5.5?

Jag får överföringshastighet 54 ! Låter långsamt men så vet jag att det är stor trängsel med bredband där jag bor. Har inte klurat ut hur man byter kanal på min Siemensrouter.

Ursprungligen av KaRo:

Jag får överföringshastighet 54 ! Låter långsamt men så vet jag att det är stor trängsel med bredband där jag bor. Har inte klurat ut hur man byter kanal på min Siemensrouter.

Har din Siemensrouter 802.11n ?

Om den bara har 802.11g så blir det inte snabbare än 54.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har din Siemensrouter 802.11n ?

Om den bara har 802.11g så blir det inte snabbare än 54.

Men jag använder MacBook Pro och MacBookAir och i dom har väl alla inbyggt Ethernet nätverkskort ? Under nätverksinställningar står AirPort, Bluetooth, Ethernet och FireWire och jag har bara AirPort ansluten. Under korttyp står AirPort Extreme och programvaruversion är 1.4.4. I manualen står att man (om man saknar Ethernet nätverkskort) kan använda en 802.11g-kompatibel trådlös nätverksadapter men då blir överföringshastigheten bara 11 Mbps istället för de 54 Mbps som routern SIemens Gigaset SE505 kan ge. Så det betyder väl att det är något annat som gör datorn långsam ? När jag har klurat ut hur man ändrar kanal så kanske den går snabbare. Ser att flera grannar har samma kanal som jag har. Tror att ComHem haft lite störningar också.

Ursprungligen av KaRo:

...istället för de 54 Mbps som routern SIemens Gigaset SE505...

Där har du ju svaret i ditt eget svar. Din router kan bara ge 54 Mbps, dvs den har bara 802.11g. Så du kommer aldrig att komma över 54, så länge du kör trådlöst via den routern.

Det spelar ingen roll att du har nya Macar som har 11n (som teoretiskt kan ge 300 Mbps), för i det här fallet är det routern som är flaskhalsen.

Skaffa en router som har 11n, så kan du utnyttja den högre hastigheten som dina Macar klarar av.

Mer läsning om trådlösa nätverk här: IEEE 802.11 - Wikipedia, den fria encyklopedin

Senast redigerat 2008-09-17 21:05
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-09-17 21:00

Och AirPort-kortet i min iMac G5 1,8 GHz är av typen 802.11g medan Extremen har 802.11n och ger inte heller det en större hastighet än 54 Mbps.
Däremot ger Intel-MacBooken 130 Mbps eftersom den har ett lite vassare AirPortkort.

Senast redigerat 2008-09-17 21:28

((((((((SUCK))))))) !
Att vara på 99.se är som att gå omkring i ett främmande land där mycket av det man hör är ord på ett språk som man inte kan; Ikoo se kdnner kpsaso o iskci kkif ih et eht.
Ungefär så. Borde nog gå in på heminredningssidor istället......

Tack för länken men det var väl som att släppa in en myrstack i huvudet.:confused:
Så jag måste alltså köpa en Apple Store (Sverige) - AirPort Express-basstation med AirTunes om jag vill ha en snabbare dator ?

Ursprungligen av KaRo:

((((((((SUCK))))))) !
Att vara på 99.se är som att gå omkring i ett främmande land där mycket av det man hör är ord på ett språk som man inte kan; Ikoo se kdnner kpsaso o iskci kkif ih et eht.
Ungefär så. Borde nog gå in på heminredningssidor istället......

Tack för länken men det var väl som att släppa in en myrstack i huvudet.:confused:
Så jag måste alltså köpa en Apple Store (Sverige) - AirPort Express-basstation med AirTunes om jag vill ha en snabbare dator ?

Nej, du måste inte köpa just den. Det finns massor av routers, från en massa olika tillverkare, som har 802.11n.

Men vad har du för internetabonnemang? Har du ett som är snabbare än 54 Mbps?

Om inte, så lär du inte märka någon större skillnad ändå. Trafiken mellan dina datorer inom ditt nätverk blir ju snabbare om du skaffar en snabbare router. Men om du har ett internetabonnemang som är långsammare än 54 Mbps, så ligger ju flaskhalsen där i stället.

Men vad är ditt problem, egentligen? Tyckte du bara att din siffra (54) såg liten ut jämfört med trådskaparen som nämnde siffror över 200? Eller upplever du faktiskt att din dator är långsam? Och i så fall, är det verkligen nätverket som är långsamt, eller är det något annat i datorn?

Jag har Comhems bredband Medium med 7-10 Mbit/s nedströms och 07-1 Mbit/s uppströms för 299 kr/mån. Vet inte om det är snabbare/långsammare än 54 Mbps eftersom jag inte vet vad Mbps är. Har kört GeekBench men vet inte hur man ska läsa av siffrorna. Nä, tycker väl egentligen inte att min dator är långsam men anslutningen blir ofta sämre från kl 23 ca och framåt natten. Fortsätter ett tag med den router jag har eftersom den fungerar.

Ursprungligen av KaRo:

Jag har Comhems bredband Medium med 7-10 Mbit/s nedströms och 07-1 Mbit/s uppströms för 299 kr/mån. Vet inte om det är snabbare/långsammare än 54 Mbps eftersom jag inte vet vad Mbps är. Har kört GeekBench men vet inte hur man ska läsa av siffrorna. Nä, tycker väl egentligen inte att min dator är långsam men anslutningen blir ofta sämre från kl 23 ca och framåt natten. Fortsätter ett tag med den router jag har eftersom den fungerar.

Mbit/s är alltså samma sak som Mbps, bara olika förkortningar. Utskrivet blir det Megabit per sekund.

Japp, den kör oxå 10.5.5. Och vi har lika långt till routern i hallen, och vi har inga tjocka väggar.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Japp, den kör oxå 10.5.5. Och vi har lika långt till routern i hallen, och vi har inga tjocka väggar.

Men då beror det ju inte på10.5.5, och då är vi i fel tråd...

Alla ovanstående inlägg är flyttade från 10.5.5-tråden.

Eftersom båda datorerna i nätverket är uppdaterade till 10.5.5, och bara den ena har fått lägre hastighet, så ligger nog inte problemet i 10.5.5.

Och även om det skulle ha med 10.5.5 att göra, så är det lättare att diskutera en specifik fråga om den får en egen tråd

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 20:48

Efter 10.5.5

Yes!!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-09-18 06:39

KaRo: låter som du mer är ute efter att ha en fin siffra att skryta med än faktisk nytta, ditt wlan klarar 54Mbps (verkligheten max 25Mbps) men du har en kabeltv uppkoppling med max 1Mbps resp 10Mbps.

Ursprungligen av Erik_J:

KaRo: låter som du mer är ute efter att ha en fin siffra att skryta med än faktisk nytta, ditt wlan klarar 54Mbps (verkligheten max 25Mbps) men du har en kabeltv uppkoppling med max 1Mbps resp 10Mbps.

Haha, trust me; jag är definitivt inte ute efter någon speciell siffra att skryta med !
Det är sån´t som ni killar ägnar en del av tiden åt här på 99.se. Själv vill jag bara att saker ska fungera och tvingas lära mig språket "tekniska" för att själv kunna fixa saker.

Tack för förklaringen gabriel.fjellander !

Tant KaRo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 14:09

extreme->express = långsamt

hej!
jag delar bredband trådlöst i arbetslokal med flera personer. Har en Airport extreme (den gamla bullen) som sprider nätverket vidare en trappa upp till en Airport express (även den modell äldre). Det funkade bra tills mkt strul efter sommaren. Jag startade om nätverket + kryptering, och installerade om allt med uppdaterade drivrutiner. Problemet nu är att det går så l å n g s a m t helt plötsligt. Speciellt för personen som får nätet av Expressen. Kan jag ha glömt ngt? Spelar krypteringen roll för hastighet? (har då 128 WEP just för tillfället) Var ska jag börja felsöka?
undrar
natasza

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-09-28 09:25

natasza: Krypteringen har inverkan på hastigheten men hur stor den är på dina grejer vet jag inte så det är bara att testa. I övrigt kanske du skulle testa att ändra radiokanaler om någon granne stör eller liknande, sen skulle jag mata expressen med en kabel i stället för att avlasta wlanet från extreme och även kolla om någon eller några kan köra kabel då kapaciteten på wlan är begränsad och trafikmängderna har en tendens att öka sakta men säkert.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Är det ngn mer än jag som bara får 108 i överföringshastighet med "alt+mus på sin airportsymbol"? Sitter på en Macbook Pro 3,1 2.2ghz

108 betyder 108 mbps, om jag förstår diskussionen här rätt. Vad förväntade du dig att det skulle vara?

Ursprungligen av bjelkeman:

108 betyder 108 mbps, om jag förstår diskussionen här rätt. Vad förväntade du dig att det skulle vara?

Glömde säga att jag har den senaste Extremen 300 mbps alltså. Innan uppdatering låg det som oftast över 216 iaf, min sambos iMac alu får det. Men aldrig så lite som 108.

Redigerat: vi kör på N och 5 ghz.

Senast redigerat 2008-09-16 13:48

Men det är ju skilda datorer, en iMac och MBP. Uppdateringarna skiljer väl sig från dator till dator? Jag kanske får starta en tråd om problemet kvarstår.

1
Bevaka tråden