Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra VST EQ!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag hade behövt tips på en bra VST EQ som inte tar för mycket cpu-kraft och samtidigt låter bra såklart!

Har googlat runt en del och det finns ju sjukt många pluggar, men vilka e egentligen bra?

Helst freeware men det e klart man kan pynta om det visar sig vara värt pengarna!

Kom med tips Pleeeeeeeeeease!

Vad för typ av EQ är du ute efter? Skriv en liten spec?

Helst Parametric EQ med A/B lyssning... Men det funkar även med fasta band...

KeyToSound - Software synthesizers, Nexsyn, Netnotes, Free soft-synths, audio technology, VST, RTAS, AU, Apple, Mac, Windows Vista and XP <- billigt paket som verkar vara "helt ok". Den har jag däremot inte testat.

Voxengo <- gratis.. men grafisk.. den har jag inte testat heller.. voxengo har däremot bra rykte..

Om man har lust att lägga ut lite mer $$ så finns en del riktigt bra alternativ.. men då bör du speca upp ännu mer exakt vad du är ute efter

PSP:s pluggar har A/B-lyssning och de har ett par parametriska eq:s, dito Sonalksis. Men som Volantiz skriver finns det väldigt många alternativ. Är du ute efter något färgande eller något mer neutralt? Vintageinspirerat eller nytt?

Hmm mer mot neutralt och nytt än vintageinspirerat, tog mig en titt på Nyquist eq igår samt voxengo... Dock känns voxengo lite mer riktat till stereomixning... Nyquist lät bra men den hade ju inte någon frekvens "mall" att förhålla sig till...

Sonalksis 517mk2 är den första jag tänker på efter den beskrivningen. Väldigt bra EQ, men kostar då även ganska så mycket.

Här är två billiga alternativ ($20/styck) som bör passa annars:
The Dynamic EQ
The Precision EQ
Båda de och två pluggar till ingår i det här paketet som jag länkade till tidigare (kostar $50):
The Production Pack

NyquistEQ fungerar inte på någon av mina datorer.. så den har jag tyvärr inte kunnat testa.

Jag skulle också säga Sonalksis. Om du vill ha något väldigt neutralt skulle jag också titta på PSP Neon, men den är väl egentligen mest för masterbruk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 13:33

Native så faller min röst på sonalksis. Men, som sagt, den kostar ju en slant... =/

Hittade denna

apEQ!

Verkar vara vettig har dock inte testat...

Kanske något för EnApa....

Ursprungligen av psyjazz:

Hittade denna

apEQ!

Verkar vara vettig har dock inte testat...

Kanske något för EnApa....

Den här kör jag väldigt mycket. Riktigt bra i mina öron.

Den är ju väldigt snygg om inte annat

Jag har kört med Anwidas 31-bands EQ ett bra tag och gillar den skarpt.
Går loss på en sex-sjuhundra.

ANWIDA Soft GEQ31V - 31 band - 1/3 octave graphic equalizer plugin for VST Audio Units DX SAWStudio

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 16:53

Lägger min röst på sonalksis, passa på att kolla in kompressorn också båda låter dunder

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 13:07

Posihfopit rekommenderar jag. Vill man, så kan man köra mitt skin till den. Gratis.

Mycket trevligt skin encore...

1
Bevaka tråden