Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.5 släppt (2008-09-15)

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick den just i uppdateraren. Men jag kanske är sen, sitter utomlands för tillfället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-15 22:17

oj, före mig med 4 minuter=)
tankar den nu..

About the Mac OS X 10.5.5 Update

General

Includes recent Apple security updates.
Addresses stability issues with video playback, processor core idling, and remote disc sharing for MacBook Air.
Addresses an issue in which some Macs could unexpectedly power on at the same time each day.
Resolves a stability issue in TextEdit that could be found when accessing the color palette.
Improves Spotlight indexing performance.
Fixes an issue in which contacts might not sync properly with PalmOS-based devices.
Improves iPhone sync reliability with iCal and Address Book.
Includes improvements to Active Directory (see this article for more information).
Improves Speech Dictionary.
Fixes Kerberos authentication issues for Mac OS X 10.5 clients that connect to certain Samba servers, such as Mac OS X Server version 10.4.
Includes extensive graphics enhancements.

Address Book

Addresses stability issues that may occur when creating a Smart Group.
Resolves a printing issue with address cards containing information that spans more than one page.

Disk Utility and Directory Utility

Improves reliability when rebuilding a software mirror RAID volume in Disk Utility.
Improves reliability of server status displayed in Directory Utility.

iCal

Updates iCal to more accurately handle repeating events.
Improves performance when choosing meeting attendees.
Resolves an issue in which the "Refresh All" option may be dimmed ("grayed out") in the contextual menu for certain calendars.
Fixes issues with read-only calendars.
Addresses an issue that prevents an invitee from moving an event to a different calendar.
Resolves an issue with syncing published calendars.

Mail

Addresses performance issues related to displaying IMAP messages.
Resolves an issue with SMTP settings for AIM, Compuserve, Hanmail, Yahoo!, and Time Warner Road Runner email accounts.
Addresses stability issues that may occur when dragging a file to the Mail icon in the Dock.
Addresses an issue with the "Organized by Thread" view in which the date does not appear when the thread is collapsed.
Resolves an issue in which RSS feeds could temporarily disappear from the sidebar.
Improves Mail robustness when sending messages.
Improves reliability when saving drafts that have attachments.

MobileMe

Improves overall sync reliability.
Improves Back to My Mac reliability.

Time Machine

Improves Time Machine reliability with Time Capsule.
Addresses performance issues that may affect initial and in-progress backups.
Fixes an issue in which an incorrect alert message could appear stating that a backup volume does not have enough free space.
Time Machine can now back up iPhone backups that are on your Mac, as well as other items in (~/Library/Application Support).

137 Mb,
dubbel omstart för mig, MacBook CD 1,83 GHz.

Senast redigerat 2008-09-15 22:29

Uppdateringen strular järnet här. Hänger sig. Alltid lika roligt men snart är man väl på banan igen..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 22:47

Funkar här.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 22:53

"Includes extensive graphics enhancements."

Men så extremt trevligt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-15 22:54
Ursprungligen av acke:

"Includes extensive graphics enhancements."

Men så extremt trevligt!

Någon som har avslöjande screenshots som påvisar vad det är som menas med detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 23:17
Ursprungligen av boris91:

Någon som har avslöjande screenshots som påvisar vad det är som menas med detta?

Nä vad som menas med det är optimerade grafikdrivrutiner. Antar jag!
Tillägg: någon som hittat info om Mac OS X Server 10.5.5?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 23:38

Jaha, så har man uppdaterat då, tre omstarter gjorde datorn.:tveksam: Men det funkar bra i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 00:06
Ursprungligen av acke:

Någon som hittat info om Mac OS X Server 10.5.5?

Ja…läs mer i denna tråd…;)

- Torkel

Filöverföringen på mitt lan är nu endast 124kb/sec mot 3mb/sec före uppdateringen. Är det bara jag eller har någon annan också fått problem med hastigheten på sitt hemma nätverk.

Senast redigerat 2008-09-15 23:41

gick blixtsnabbt för mig... (Bredbandsbolagets ADSL)

iMacen går 48 gånger snabbare. Färgerna är lyxigare och inte en fettfläck på skärmen. Vad kan man säga? Vilken update!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 23:49

Jag tycker med att den känns snabbare, bra bra

Beror kanske på vad man har för grafik kort, om man har något.

Senast redigerat 2008-09-16 00:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 23:50

Allt verkar fungera som vanligt som vanligt. En stabil uppdatering som vanligt. Tack Apple.
Jag kan nu dessutom dra en fil till Mail-symbolen i dock och få den bifogad igen. Tack tack tack!

Ursprungligen av acke:

Jag kan nu dessutom dra en fil till Mail-symbolen i dock och få den bifogad igen. Tack tack tack!

FINALLY!!! Som jag saknat det!

Sitter på jobb och för en gångs skull tog jag INTE med macbooken... Haha, så det får bli en uppdatering om cirka 4 timmar då jag är hemma igen.

Ursprungligen av acke:

Jag kan nu dessutom dra en fil till Mail-symbolen i dock och få den bifogad igen. Tack tack tack!

Det kunde jag göra utan problem i 10.5.4 iaf... konstigt.

Jag tycker att det är med uppdateringar som det är med att ta en dusch. Det är gött även om man inte direkt behöver det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 18:42
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det kunde jag göra utan problem i 10.5.4 iaf... konstigt.

Vet, hände för vissa, andra påverkades inte av den buggen.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tycker att det är med uppdateringar som det är med att ta en dusch. Det är gött även om man inte direkt behöver det.

Om inget annat mår psyket bra utav det!

Det är rätt roligt att jag sedan jag köpte min MacBook under senhösten 2007 kunnat uppdatera OS:et 5 gånger!

I like.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 23:51

Jag väntar till imorgon bitti...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 00:03
Ursprungligen av avaris:

Jag väntar till imorgon bitti...:)

Fegis…;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 00:05

Man är ju färsking!
13% kvar på batteri, ligger skönt i soffan och orkar inte resa mig för att hämta strömsladd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 00:19

Shit min burk går fan på SPEED nu,,, helt sjuk skillnad....

Känns rappare och gick smärtfritt.

Hm, mina inställningar för "heta hörn" i Exposé försvann. Annars verkar det funka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-16 09:40
Ursprungligen av Leftrustle:

Hm, mina inställningar för "heta hörn" i Exposé försvann. Annars verkar det funka.

Mina inställningar för Exposé har börjat försvinna lite då och då hela tiden under senare tid under 10.5.4. Hoppas de blir kvar nu....

har inte hunnit köra den mer än några minuter nu men jag tycker det tuffar på i vanlig ordning... får se mer under dagen när man börjar jobba med den helt enkelt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-16 09:12

Jag har märkt att WoW har blivit mycket snabbare. Jag skulle tippa att det är en förbättring med minst 30%. Så Apple har äntligen fixat felet som kom med 10.5.2.

Vad gäller allt annat har jag inte märkt något. Kanske lite snabbare på en 1.25Ghz G4 Powerbook men det kan vara pga att jag startade om datorn.

//Rob

två burk som skall få sig en uppdatering ikväll då.
Håller tummarna för att det skall gå utan strul.

Längtar hem faktiskt. Vi har strul på jobbet idag och inget vill funka riktigt i produktionen.
Tråkigt när det står still.

Installerat och allt verkar OK.

Körde reparation av behörigheter efteråt, och fick ett par meddelanden:

Citat:

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”usr/bin/lppasswd” har ändrats och kommer inte att repareras.

Googlade lite och upptäckte att det inte är något att bry sig om: Länk och en till länk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 12:01
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Googlade lite och upptäckte att det inte är något att bry sig om:

Är aldrig något att bry sig om...

Bevaka tråden