Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja 500 GB disk till MacBook/MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har suttit och väntat på Samsungs 500gb till min MBP 15", så råkade jag snubbla in på Macworld innan, och hittade detta: Få in 500 gigabyte i Macbooken - MacWorld

Skickade genast iväg ett mail till dustin, men har inte fått svar än, men dom har lagt ut den på hemsidan iallafall.

WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 500GB SATA/150 5400RPM

Ska man vänta på att fler och fler tillverkare börjar släppa stora och tunna (9,5mm's) diskar, eller ska man slå till direkt när den släpps? Vill ha begäret blir bara större och större!

Sitter med precis samma funderingar, kul om någon kunde dela med sig.

Enligt min distributör ska den komma i lager 080919, så om inget oförutsett inträffar ska det gå att leverera runt 22-23/9. Personligen tror jag att jag skulle föredra WD framför Samsung idag, även om skillnader ibland kan kännas hårfin. Bytte orginal diskarna i Minin och MBP för några veckor sedan till 250GB Samsung och det funkar fint, fast jag tycker mig höra lite högre susande från diskarna, mao nu hör man (om man lyssnar) att det finns en disk i datorn.

Såg på Dustin idag att dom flyttat fram lev. datum till 19/10 nu..

Vill ha begäret växer sig allt starkare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 16:02

Komplett.se har preliminär leverans 4/10 nu.

Köpte den idag, kommer med posten i morgon, sen blir de till att installera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 21:36

Jag fick min från Komplett igår. Lanmaster (som precis reparerat min 17-tums MBP) fick sätta i den och jag använder den just nu. Härligt med gott om utrymme! Har inte stresskört än men verkar varken vara varmare eller bullrigare än original-hårddisken.

Är det inte WD Scorpio som man ska låta bli för den har en sensor som inte MB gillar? Har för mig att jag har sett något sådant i trådar tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 22:18

Vissa tidigare modeller verkar mycket riktigt ha fått problem med att både MBP och vissa WD-hårddiskar har inbyggda stötskydds-sensorer. Jag har inte sett något om att de senaste modellerna fått det problemet. Och har... ta i trä... inte själv haft sådana problem än.

Apple beskriver dock hur man själv slå av och på Mac:ens sensor i denna artikel: Sudden Motion Sensor: Advanced Tips. Får man problem kan man i ett Terminal-fönster skriva följande: pmset -g sms 0.

Stoppade i min själv för någon timma sen, och nu är systemet återställt!

Underbart!

Hur har det fungerat för er då? Några problem alls?

Står just nu i valet mellan Western Digital Scorpio Blue och Samsung Sata 500 för min nya macbook som är på ingång...

Den är ganska lågt vartal, borde inte detta spela in på prestandan?

Själv har jag en 250gb Samsung HM250JI, man märker att den inte rikigt hänger med, gentemot en stationär datorn alltså.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-26 13:17

Körde ni en nyinstallation på den nya disken och sen en timemachine för att återställa program och annat?

funderingar...

Hej,

Har också beställt en WD5000BEVT och undrar om någon upptäckt något problem med rörelsesensorn?
Edit:
Jag skrev till Western Digital support med frågan om kompabilitet med deras diskar och Macbook Pro. Läste innan att det kunde vara problem mellan Macbook Pros rörelsesensor och den inbyggda i deras diskar. Jag fick svaret att det skall fungera bra med WD5000BEVT, Blue och WD diskar i Macbook Pro. Såg i en annan tråd att man hänvisade till att det inte fanns support för SATA diskar från WD och Mac OSX, svaret på detta var att det gällde äldre raid diskar som kunde ha problem med Mac OSX ([url="http://www.wdc.com/en/products/resources/Driv..."].

Mvh

Andreas

Senast redigerat 2008-10-27 22:43
Ursprungligen av buuyuu:

Körde ni en nyinstallation på den nya disken och sen en timemachine för att återställa program och annat?

Först körde jag CCC på min gamla interna disk, till en extern som jag har.
Sen så installerade jag den nya disken i datorn, startade upp, formaterade den, och gjorde en nyinstallation.

Sen när det dök upp om jag ville överföra filer, så valde jag extern volym/disk (kommer inte ihåg exakt vad det stod)

Sen tuggade det en stund, sen var allt som innan, förutom OSX uppdateringarna och sånt lull.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-28 14:22

Kan du inte klona den befintliga installation från extern till nya disken rakt av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 18:18
Ursprungligen av planB:

Kan du inte klona den befintliga installation från extern till nya disken rakt av?

Jo det kan man och det sparar tid. Han kanske hade problem med sin installation av Mac OS X?

Ursprungligen av acke:

Jo det kan man och det sparar tid. Han kanske hade problem med sin installation av Mac OS X?

Har nu installerat min WD5000BEVT disk. Började med att montera disken i ett externt SATA/USB kabinett och formatera med journaling, sedan klonade jag disken med CCC vilket tog sin tid. Allt verkar fungera bra än så länge. Känns skönt att ha lite mer utrymme!

Mvh

Andreas

Blir nog en 500GB för mig också i nya MacBook Pro. Funderade på en 320GB 7200rpm disk men storlek går nog före prestanda.

Sitter och här och dividerar om vilken det skall bli, en time capsule, en 320gb 7200a eller en rejäl 500gb .. Svårt problem, men nu måste jag avgöra vilken frukost jag ska ha..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 00:51

Jag hoppas på 500gb snurra i nästa MBP speedbumb då blir det köp på rot.

För intresseklubben satte jag i WD 500gb direkt i min nya macbook och allt har fungerat bra. Installationen gick felfritt och underbart med allt utrymme.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 13:25

Någon som bytt HD som upplever en markant högre ljudnivå. Jag bytte till jag i en WD 7200rpm 320GB och den låter bra mycket mer än orginaldisken. Någon som har en WD disk 7200rpm och kan bekräfta detta. Kanske har fått ett dåligt exemplar.

Annars funderar jag på att byta tillbaka alternativt köpa en tystare 5400rpm-disk. Ska det vara stor skillnad på WD 7200 och 5400 diskar?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-10 13:58
Ursprungligen av landen:

Någon som bytt HD som upplever en markant högre ljudnivå. Jag bytte till jag i en WD 7200rpm 320GB och den låter bra mycket mer än orginaldisken. Någon som har en WD disk 7200rpm och kan bekräfta detta. Kanske har fått ett dåligt exemplar.

Annars funderar jag på att byta tillbaka alternativt köpa en tystare 5400rpm-disk. Ska det vara stor skillnad på WD 7200 och 5400 diskar?

Jag har också bytt till en WD 320Gb 7200 disk i min MacBook Pro och ljudnivån är klart irriterande...

Hade jag vetat det innan hade jag aldrig valt en 7200, jag tycker inte att den eventuella prestandavinsten väger upp mot det konstanta surret och att fläktarna går igång titt som tätt. Funderar på att byta igen.

Ursprungligen av Mattias L:

Jag har också bytt till en WD 320Gb 7200 disk i min MacBook Pro och ljudnivån är klart irriterande...

Hade jag vetat det innan hade jag aldrig valt en 7200, jag tycker inte att den eventuella prestandavinsten väger upp mot det konstanta surret och att fläktarna går igång titt som tätt. Funderar på att byta igen.

Som sagt, jag lider av liknande problem med WD 5400, så tror jag knappast att det är något unikt för 7200

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-10 14:25
Ursprungligen av jacoblo33:

Som sagt, jag lider av liknande problem med WD 5400, så tror jag knappast att det är något unikt för 7200

Nä så är det nog. Jag önskar också tips på bra tysta diskar, någon?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2008-11-12 18:29
Ursprungligen av landen:

Någon som bytt HD som upplever en markant högre ljudnivå. Jag bytte till jag i en WD 7200rpm 320GB och den låter bra mycket mer än orginaldisken. Någon som har en WD disk 7200rpm och kan bekräfta detta. Kanske har fått ett dåligt exemplar.

Annars funderar jag på att byta tillbaka alternativt köpa en tystare 5400rpm-disk. Ska det vara stor skillnad på WD 7200 och 5400 diskar?

Jag har också bytt till en sådan. Lite högre ljudnivå, ett susande ljud. Och datorn blir varmare. Mig stör det dock inte, eftersom jag har fått en markant snabbare dator. Allt går faktiskt snabbare. Den var lite seg innan, antagligen beroende på full hårddisk.

Det var i och för sig tio dagar sen jag bytte, men först nu de senaste dagarna jag använt datorn i tystare omgivningar och börjat märka detta också. Provade byta tillbaka till orginalet och blev direkt tystare.

Den disken jag satte i är WD Scorpio Blue 500gb 5400rpm. Är det någon som provat Samsung 500gb i nya macbooken och kan rapportera om ljudnivån?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 14:17
Ursprungligen av jacoblo33:

Det var i och för sig tio dagar sen jag bytte, men först nu de senaste dagarna jag använt datorn i tystare omgivningar och börjat märka detta också. Provade byta tillbaka till orginalet och blev direkt tystare.

Den disken jag satte i är WD Scorpio Blue 500gb 5400rpm. Är det någon som provat Samsung 500gb i nya macbooken och kan rapportera om ljudnivån?

Skönt att höra att fler upplever den som högljudd. Då lär ju diskan va som den ska, men intressant att du upplever 5400-disken som högljudd. Jag tänkte att man skulle byta till en sådan, men om den låter lika mycket så är det ju knappast värt. Kanske blir att byta tillbaka till orginaldisken, men 120GB är inte mycket att hurra för. Någon som har tips på en riktigt tyst större disk?

Ursprungligen av landen:

Skönt att höra att fler upplever den som högljudd. Då lär ju diskan va som den ska, men intressant att du upplever 5400-disken som högljudd. Jag tänkte att man skulle byta till en sådan, men om den låter lika mycket så är det ju knappast värt. Kanske blir att byta tillbaka till orginaldisken, men 120GB är inte mycket att hurra för. Någon som har tips på en riktigt tyst större disk?

Jag hade tänkt skicka tillbaka min till dustin men att fler har problem gör att jag inte kan hävda något fel med WD disken. Nu verkar siktet inställt på Samsung 500gb men vet inte vad jag ska göra. Kan bli dyrt bara för att prova en ny hårddisk om den visar sig hålla samma ljudnivå.

Bevaka tråden