Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail: Lägg till hyperlänk Länken blir fel

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-09-15 19:31

Hej!

Jag skickade några länkar till vår hemsida för släktföreningen Colliander med Mail.app och använde "Lägg till hyperlänk" men länken ändrades och blev blev fel.

Jag har markerade med fetstil så ni lättare kan se vad Mail.app lagt till (siffran 25) och lät en hakparantes vara kvar i början för att det inte skulle var en länk här på 99.se

Länken jag skickade var b.l.a denna
l]http://www.colliander.org/Svenska/Gemenskapen/Senaste%20nytt/Senaste%20nytt.html

men av motagaren fick jag beskedet att länken inte fungerade

Jag provade själv och kom till ]http://www.colliander.org/Svenska/Gemenskapen/Senaste%2520nytt/Senaste%2520nytt.html
med felmeddelandet

Not Found

The requested URL /Svenska/Gemenskapen/Senaste%20nytt/Senaste%20nytt.html was not found on this server.

Apache Server at Välj språk Port 80

I felmedelandet står det ju rätt.

Jag blir inte klok på detta.

Kan det bero på att det är mellanslag i webbadressen där det blir fel? Bör man inte ha mellanslag i en webbadress? Eller är det något annat som är fel?

Jag har för övrigt gjort hemsidan i RapidWeaver.

Om ni har några kommentarer om övrigt på hemsidan mottages det gärna i denna diskussion på /webb

Marco

  • Medlem
  • 2008-09-15 20:09

konstiga tecken

Hejsan Marco!

När man använder "konstiga tecken" i en webbadress, oavsett om det är mappnamn eller filnamn, så måste webbläsaren lägga till egna (konstiga) tecken för att kunna "tolka" URL-en.
"Konstiga tecken" är åäö och mellanslag.
Det är också inte alls bra att ha punkter inne i en url, ifall man skulle komma på den iden. Kolon borde inte heller funka.

Döp om filerna och mapparna så ska det funka precis som du vill.
Utan åäö och mellanslag.

Häls nocke

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-09-15 20:33

Tack för snabbt och bra svar nocke.

Det med åäö och punkter visste jag men inte att det gällde även mellanslag. Då ska jag döpa om filerna och mapparna.

Marco

1
Bevaka tråden