Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D på Mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-09 22:57

Jag sitter – i problemfri Tomtebolycka – på en Mac Pro med OS X 10.4.11. Det enda jag saknar i mitt dagliga arbete är en ordentlig 3D-plattform.

Eftersom jag tidigare arbetade flera år – och därmed är hemmastadd – i 3DS MAX, vore det trevligt att kunna köra vidare utan att behöva investera i en PC.

Jag försökte med Parallels, men det sög. Jag vill INTE uppdatera till Leopard än, med alla problem i åtanke.

Förslag?

Kom nu inte dragandes med partitioner och Windows hit och dit, utan att förklara hur det fungerar.

  • Medlem
  • 2008-09-09 23:00

Vad är det du undrar? Om det finns program för 3D eller vilken plattform man ska jobba i?

Parallells måste väl inte köras i Leopard?

Jag delar upp din tråd eftersom en del är Feedback på forumet:
http://www.99.se/feedback/250727-3d-forum-p-99-a.html

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 23:06

Annars har du Maya till macen. Du berättar inte riktigt vad du använda 3D programmet till. Vilken typ av kreationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-10 00:57

Jo, jag vill arbeta i 3DS MAX på Tiger UTAN Parallels (eller Leopard). Är det möjligt, erfarenheter etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 10:34

Nej, det fungerar inte 3D är något som kräver rätt mkt prestanda. Kan fungera OK om du kör vmfusion och panther. Men vill du absolut inte byta 3D program så får du nog tyvärr boota i XP/Vista.

Till OS X finns det gott om 3D-apps, däremot få solidmodelerare typ CAD.
Jag tycker ni som vill se fler och bredare apps ska vara med och hjälpa McNeel porta över Rhino3D. Där finns ett väldigt brett användningsområde (genom alla pluggar), och ett stort antal användare runt om i världen.
Rhino OSX

Parallels är inte kul at jobba i. Jag kör idag en Mac Pro med Quadro FX 5600 men det spelar ingen roll, det är helt ojämförbart med att starta om i Windows.
Knepet här var att skaffa snabbare diskar och därigenom få kortare byten.
Fixa alltså så att omstart går snabbt. Har du degen/motivationen så byt till SDD. Då byter du på några röda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-11 17:22

Tack för svaret.

Har börjat sniffa på Maya, men – High End till trots – vete fasen om inte 3DS MAX är bättre ändå för mina syften.

Vad menar du med SDD? Jag kan tänka mig att investera i en snabb extra disk med XP.

Har du lust att berätta lite mer? Hur gör man? Vad ska jag köpa? Prestanda? osv...

Oj SSD menade jag, inte SDD, Solidstate drives står det för, nästa generation diskar.
Fortfarande dyra, men det börjar finnas rätt många tillverkare/märken så det blir nog hyggligare priser snart.

Dom är snabba. Otroligt korta svarstider.
Med snabba sådana i datorn så går det snabbare att starta om, vilket gör Boot Camp mindre jobbigt. De program jag jobbar i skriver och läser en hel del småfiler till diskarna också medans man arbetar. En snabb disk gör det rappare.

Jag hade sattsat på Intel's diskar om jag skulle köpa idag, men jag kommer vänta till efter jul om jag kan/orkar, då jag gissar att priserna har dalat lite iallafall.

SweClockers.com - Nyhet: Intels SSD på väg till Sverige

Ett sjyst grafikkort är en förutsättning, man måste ju se vad man gör, kolla med programtillverkaren vad de rekomenderar för det program du vill jobba i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-15 11:22

Hur får man egentligen XP att funka på en Mac? Utan BC eller likn. Kan man köra XP direkt och boota från "sin" disk?

Alltså, köra XP "rent", utan OS X i bakgrunden.

Tips på tråd?

Ursprungligen av quasar:

Hur får man egentligen XP att funka på en Mac? Utan BC eller likn. Kan man köra XP direkt och boota från "sin" disk?

Alltså, köra XP "rent", utan OS X i bakgrunden.

Tips på tråd?

Det är bara att söka, men lite kort:
BC=Boot Camp?
Boot Camp är "rent", inget OS X inblandat i det, annat än att Boot Camp fixar din partition eller disk för Windows, samt att man drar in drivrutinerna från OS X-skivan.

För att göra det utan Boot Camp:
Sätt i skivan med XP, starta om med Alt-tangenten nere, kör skivan, välj vart du vill installera.
Plocka ihop egna drivrutiner, klart.

Onödigt omständigt tycker jag, det där med drivrutinsjakten.
Dock så använder jag inte Boot Camp för att göra volymen, jag kör in det på en egen disk, som jag låter Vista formatera innan installation.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-15 16:23
Ursprungligen av kitesurf:

Det är bara att söka, men lite kort:
BC=Boot Camp?
Boot Camp är "rent", inget OS X inblandat i det, annat än att Boot Camp fixar din partition eller disk för Windows, samt att man drar in drivrutinerna från OS X-skivan.

För att göra det utan Boot Camp:
Sätt i skivan med XP, starta om med Alt-tangenten nere, kör skivan, välj vart du vill installera.
Plocka ihop egna drivrutiner, klart.

Onödigt omständigt tycker jag, det där med drivrutinsjakten.
Dock så använder jag inte Boot Camp för att göra volymen, jag kör in det på en egen disk, som jag låter Vista formatera innan installation.

Drivrutinsjakt? Jag kör 64 bitars och till och med där har Apple tagit fram ett paket med drivrutiner!? Enklare än så kan det väll inte bli?

Jo, jag skrev väl det också?, om du läser lite noggrannare

No pun...

1
Bevaka tråden