Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hamnar omslaglagsbilder?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 16:42

Jag undrar i vilken mapp itunes lagrar omslagsbilder. Har försökt exportera ett bibliotek från en mac till en annan. Resultatet blev en xml fil på några kb. Det hela slutade med att jag gjorde det manuellt, men var är omslagen?

Det jag köpt på itunes var det inga problem med, men jag har några hundra klipp från 12" singlar med omslag som jag har som referens.

de ligger väl med i själva musikfilen om jag inte har förstått helt fel..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 19:24

Jag tror inte det. Om man drar in en fil i itunes så kan man lägga till bildmaterial i rutan längst ner till vänster i itunes. I musik mappen/iTunes så finns det en mapp som heter album artwork, men innehållet är helt kryptiskt och är förmodligen bara till för itunes självt.

Jag har alltså själv lagt till bilder på detta sättet men vid exporten markerade jag bara alla filer och kopierade dem och då följde inte album artwork med.

Ett alternativ är om det är någon som vet hur man gör en export så som det är tänkt då kan jag ju göra om det. Men det kan kanske bli problematiskt eftersom det nya itunesbiblioteket inte är helt tomt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 20:24

Jag har hittat en lösning nu, omständig men möjlig. Hittade en artikel i macworld om detta fenomen tydligen ändrades sättet som itunes lagrar bilder i och med version 7.
Macworld | Playlist | iTunes and artwork

Nu får jag välja spår/visa info/bildmaterial markera bilden sedan kopiera den med cmd C och sedan klistra in i text edit. Sedan kan man dra urklippet från text edit tillbaka in i itunes på den andra datorn.

I artikeln nämns något om en artwork extractor application om någon känner till något om den kan ni väl säga till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 22:10

Kan strunta i Texhanteraren.

1. Ladda ned omslaget till filen från iTunes.
2. Högerklicka på bilden nere i rutan vänstra hörnet. Välj kopiera.
Högerklicka på låten i listan och välj raderat hämtat bildmaterial.
3. Högerklicka sedan i rutan i vänstra hörnet och klistra in. Nu ligger bilden inbakad i musikfilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 22:43

Acke, alla låtar inköpta på itunes store har bilder. Det som inte har fungerat är ljudklipp från skivor från till ex ebay auktioner som jag har samlat på mig som referens för mig själv i mitt jagande på att få tag på dom. Jag har ju även gjort detta tidigare i min andra dator men sedan version 7 av itunes bakas inte bildmaterialet ihop med filen längre utan en referens ges till artwork foldern där filerna ligger lagrade i ett eget bildformat för itunes databas.

Senast redigerat 2008-09-15 23:05

Undrar över detta jag med.. dessutom varför får album som jag har rippat/importerat till iTunes ibland olika artwork för olika låtar?!? vanligast är att albumets första låt har rätt artwork, så i coverflow och grid view i iTunes 8 och på min nya NANO g4 ser allt bra ut när man letar album, men när man spelar upp spåren så har de efterföljande spåren inga bilder!!?! verkar ju högst relaterat..

har för övrigt även problemet med att artwork visas för samma album flera gånger i coverflow i iTunes/nano som någon annan här hade, men ska kolla om "Del av samling" bocken löser detta...

/H

Allt jag behövde göra var att kopiera lapparna som iTunes skapat, det vill säga albummapparna och lägga dem i den andra datorns iTunesmapp. Sen löste det sig själv.

1
Bevaka tråden