Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken telefon? Smidig, robust, smart, bra funktioner, bra batteritid?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu en SE K750i och eftersom skärmen dammat igen och den är allmänt sliten tycker jag det är dags att byta ut den. Har tittat på iPhone men tycker den är för stor samt att man måste ha Telia (usch), trots jag är en nöjd macbookägare. Även tittat på SE X1 men Windows Mobile lär inte vara ngn höjade. För övrigt har jag förr testat alla stora mobiltillverkare men hela tiden kommit tillbaka till SE pga jag gillar batteritiden och deras smarta och enkla upplägg. Använder telefonen mest till ringa, surfa, spela spel, sms samt kalendern men en lite nördigare telefon hade varit kul och GPS samt 3G hade varit trevligt. Som sagt vill ja ha en telefon som man ska kunna ha i fickan utan att den känns som en stenklump samt inte skadas av att man har lite annat i fickan. Vilken telefon kan passa mig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-13 16:22

Visst, iPhone 3G är ju lite större pga 3,5" touchskärm men den är så rundad och slimmad i designen att den inte alls stör mig när den ligger i fickan. Trodde det skulle bli ett större problem än det blev! Sen sitter hörlursuttaget ovanpå vilket underlättar en hel del till skillnad från de flesta mobiler som har den på sidan. (idiotisk idé) Sen kan jag hålla med att Telia suger, därför såg jag till att skaffa en olåst, från Grekland i mitt fall.

Ursprungligen av CEk:

Sen kan jag hålla med att Telia suger, därför såg jag till att skaffa en olåst, från Grekland i mitt fall.

Kan man beställa olåst över nätet från Grekland eller andra ställen? Om ryktet ang iPhone nano stämmer tror jag den hade passat mig om man kunnat få den olåst.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-13 19:22

Det du söker finns inte. Men stryker man motsägelserna i din önskelista, som t ex surfvänlig, liten och stryktålig, ja då är det en klockren iPhone du beskriver. Den är lite större visst. Men gosse vad du kommer älska skärmen när du surfar. Den plastiga baksidan är lite repkänslig men lite repor i plasten gör inte att telefonen fungerar sämre. Det är fasen pinsamt att de andra tillverkarna är så fruktansvärt långt efter när det gäller användarvänlighet. Att säga att iPhone har dålig batteritid är också pinsamt. Du använder den här telefonen fasen så mycket mer än andra nallar. Självklart sjunker batteriet snabbare då. Telia ja där har vi en nackdel men det går visst också lösa. Försök prova en någonstans. Känn om den passar dig. Surfa lite på nätet, dra iväg ett mail, kika på YouTube och testa iPoden. Det är kärlek. Det törs jag nästan lova.

Det här inlägget skrev jag på min svarta iPhone.

En sak till, iPhone har en giganojdisk jättefördel också. Den stavas AppStore. Den är lika enkel som genial. Den har bara funnits i 3 månader ändå kan du redan nu hitta alla möjliga program och spel du kan tänka dig och det här är bara början.

Senast redigerat 2008-09-13 19:35

Ryktet om iPhone nano kommer nog inte bli mer än ett rykte.

En iPhone kostar 200:- i månaden att ha igång, det är en baggis i sammanhanget. För 199:- får man surfa på 3G hur mkt man vill, dessutom surfar du på Telias "Hotspots" ute på stan (HomeRun?) - det ingår i priset. Hemma surfar du på WiFi gratis.

Jag har satt ett skydd på min eftersom jag jobbar i verkstadsmiljö, då tål den stryk utan problem.

Appstore är grymt bra, både kul och "nyttigt".

Det är dessutom den enda telefon jag vart med om som det GÅR att surfa på utan att få en tumnagelsstor sida att läsa genom glasögonen....

Jag har SE 750i och den har jag varit nöjd med fast nu börjar den kännas gammal. Köpte även SE K800i men den har jag inte gillat så mycket så den ska jag ge bort (vill du ha den , ger bort mina gamla prylar till 20-åringar). Använder nu Nokia N95 men tycker den är så himla krånglig och faktiskt långsam. Min favorit är SE K530 för ca 1.500 kr. Den är förvånansvärt snabb att surfa med och har 3G (har Tele2 kontantkort). Hyfsad kamera, bra batteritid och mycket liten. Den har Bluetooth, videosamtal, 2 megapixelkamera, TrackID (du spelar in låt från radio och då sänder den artist/låtnamn till dig), SMS, MMS etc. Faktiskt ett riktigt fynd.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-09-14 17:07

Låter som du söker en Nokia E51, har själv haft en E50 i snart två år och just bytt till E51 och är nöjd med dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 20:14

Jag har en Nokia E71 och är väldigt nöjd med den. Spelar iof inte spel i någon större utsträckning.

Pröva SE W890i, storleken har betydelse:)

Ringer mycket på den, bra ljud med bluetooth-headset, synkar adressbok och kalender, surfar snabbt på mobil-anpassade tjänster, använder den som modem, läser av epost när datorn stannat hemma, lyssnar på musik, SMS:ar då och då, använder Google maps ibland, och barnen spelar Sims på den. Har metall-chassi så tål en del stryk. Överlägset den bästa mobil jag haft.

Minus är kanske kameran om det är viktigt, sämre än t ex K810i då den saknar xenonblixt och autofokus. Och batteritiden om man befinner sig på en plats med dålig 3G-täckning, men undrar om inte det är ett generellt problem.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-09-15 08:49
Ursprungligen av tonbe370:

Pröva SE W890i, storleken har betydelse:)

Ringer mycket på den, bra ljud med bluetooth-headset, synkar adressbok och kalender, surfar snabbt på mobil-anpassade tjänster, använder den som modem, läser av epost när datorn stannat hemma, lyssnar på musik, SMS:ar då och då, använder Google maps ibland, och barnen spelar Sims på den. Har metall-chassi så tål en del stryk. Överlägset den bästa mobil jag haft.

Minus är kanske kameran om det är viktigt, sämre än t ex K810i då den saknar xenonblixt och autofokus. Och batteritiden om man befinner sig på en plats med dålig 3G-täckning, men undrar om inte det är ett generellt problem.

Tål en del stryk? Det kan jag inte hålla med om körde slut på 2st under 3 månader sen bad jag om att få ta ut en annan ist! Kör nu Nokia 6220 classic ist!

w890i är en liten och väldigt smidig telefon med lite för dålig batteritid, plus att det tunna formatet ger den extra känslig när man har den i fickan på jobbet räcker att man lutar sig mot ett rör eller en vass kant tydligen för att man ska knäcka den på mitten! Efter en mindre krock med trucken på jobbet såg min ut som en ostbåge! Men som sagt beror helt på vad man har för jobb och i vilka miljöer man använder den! För övrigt håller jag med dig om att den är riktigt bra i förhållande till storlek!

Men jag måste erkänna att jag saknar min k800i batteritid och täckningen på den luren var grym!!

Ursprungligen av Raccha:

Tål en del stryk? Det kan jag inte hålla med om körde slut på 2st under 3 månader sen bad jag om att få ta ut en annan ist! Kör nu Nokia 6220 classic ist!

w890i är en liten och väldigt smidig telefon med lite för dålig batteritid, plus att det tunna formatet ger den extra känslig när man har den i fickan på jobbet räcker att man lutar sig mot ett rör eller en vass kant tydligen för att man ska knäcka den på mitten! Efter en mindre krock med trucken på jobbet såg min ut som en ostbåge! Men som sagt beror helt på vad man har för jobb och i vilka miljöer man använder den! För övrigt håller jag med dig om att den är riktigt bra i förhållande till storlek!

Men jag måste erkänna att jag saknar min k800i batteritid och täckningen på den luren var grym!!

Okej, har inte prövat att köra över den med truck:)
Men verkar klara vardagshanteringen bättre än t ex en kompis K800i som sprack när hon tappade den i backen...
Batteriet i W890i är annars exakt samma som min K810i, har svårt att avgöra om den drar mer ström då det varierar hur länge man pratar och beror på vilken täckning man har.
Och spontant känns täckningen är minst lika bra som K810i utan att gjort några direkta tester.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-09-15 11:22
Ursprungligen av tonbe370:

Okej, har inte prövat att köra över den med truck:)
Men verkar klara vardagshanteringen bättre än t ex en kompis K800i som sprack när hon tappade den i backen...
Batteriet i W890i är annars exakt samma som min K810i, har svårt att avgöra om den drar mer ström då det varierar hur länge man pratar och beror på vilken täckning man har.
Och spontant känns täckningen är minst lika bra som K810i utan att gjort några direkta tester.

Nu körde jag ju inte över den utan hade den i fickan och när jag slog emot kanten med benet så knäcktes mobilen!

Har aldrig provat k810i så den kan jag inte uttala mig om! Men både jag och flickvännen har haft eller har k800i och vi har båda gillat den hon har tappat sin i golvet i stallet ett flertal gr och de har hittills bara lett till rejält med fula hack i den osv. Men de är väl som med allt annat har man tur och får tag i ett bra exemplar så funkar den i alla väder och verkar tåla allt har man otur så går det åt h*****e direkt!

Ursprungligen av Raccha:

Nu körde jag ju inte över den utan hade den i fickan och när jag slog emot kanten med benet så knäcktes mobilen!

Har aldrig provat k810i så den kan jag inte uttala mig om! Men både jag och flickvännen har haft eller har k800i och vi har båda gillat den hon har tappat sin i golvet i stallet ett flertal gr och de har hittills bara lett till rejält med fula hack i den osv. Men de är väl som med allt annat har man tur och får tag i ett bra exemplar så funkar den i alla väder och verkar tåla allt har man otur så går det åt h*****e direkt!

Nej, jag förstod det med trucken men kunde inte låta bli att överdriva lite grann. Kan tänka mig att W890i inte pallar tryck mot fel ställe när den är så smal och har låg vikt. Och skadorna vid fall beror på vinklar och annat så det ena "fallet" blir aldrig det andra likt. Kanske ska backa från påståendet "tål en del stryk" och bara konstatera att W890i har metallfinish.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-09-15 18:28
Ursprungligen av tonbe370:

Nej, jag förstod det med trucken men kunde inte låta bli att överdriva lite grann. Kan tänka mig att W890i inte pallar tryck mot fel ställe när den är så smal och har låg vikt. Och skadorna vid fall beror på vinklar och annat så det ena "fallet" blir aldrig det andra likt. Kanske ska backa från påståendet "tål en del stryk" och bara konstatera att W890i har metallfinish.

Det håller jag gärna med om:P

Hm. Jag tycker det låter som att du ska skaffa en SonyEricsson K660i. Kostar dessutom "ingenting" på Katshing punkt se. 1779 kr.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-15 22:59

xtreme79; Tyvärr icke. Köpte min när jag var där på semester i augusti. Jazzdevil här på 99.se brukar dock hjälpa till då han befinner sig där så PM:a honom vet jag.

Hej i tråden,

Tyvärr stämmer det CEk säger, onlinebutiker som säljer iPhone i Grekland finns det inga. Grekisk adress och abbonemang gäller, eftersom Vodafone vill tjäna pengar på månadsavgifter och inte bara telefonen.

Det går iof sig att komma runt (medelhavet you know) så PM:a mig så får vi se vad jag kan göra för att hjälpa dig.

Tillägg: en grej som jag saknar med samtliga mina SE-telefoner är batteritiden. Den är kass i min iPhone.

Ursprungligen av CEk:

xtreme79; Tyvärr icke. Köpte min när jag var där på semester i augusti. Jazzdevil här på 99.se brukar dock hjälpa till då han befinner sig där så PM:a honom vet jag.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-04 18:44
Ursprungligen av xtreme79:

Har nu en SE K750i och eftersom skärmen dammat igen och den är allmänt sliten tycker jag det är dags att byta ut den. Har tittat på iPhone men tycker den är för stor samt att man måste ha Telia (usch), trots jag är en nöjd macbookägare. Även tittat på SE X1 men Windows Mobile lär inte vara ngn höjade. För övrigt har jag förr testat alla stora mobiltillverkare men hela tiden kommit tillbaka till SE pga jag gillar batteritiden och deras smarta och enkla upplägg. Använder telefonen mest till ringa, surfa, spela spel, sms samt kalendern men en lite nördigare telefon hade varit kul och GPS samt 3G hade varit trevligt. Som sagt vill ja ha en telefon som man ska kunna ha i fickan utan att den känns som en stenklump samt inte skadas av att man har lite annat i fickan. Vilken telefon kan passa mig?

Hej!
Jag är (eller har varit i samma sits som du) på telefonfronten. Jag har nästan alltid kört apple på alla håll, men för första gången så öppnades mina ögon på RIKTIGT för windows. Jag köpte iPhone (dock 2G), och var grymt missnöjd med just dess storlek. Jag var ändå inne på att köpa 3G- luren (just för att den har ett äpple på sej). Ett bra erbjudande på en HTC Touch Diamond ("aka. iPhone killer" för alla bittra windows- fanatiker) dök upp via jobbet - jag köpte denna.
Allt fungerar klockrent att synca mot OSX via missing sync verkligen överraskad faktiskt.
Den har Windows mobile 6,1 i sej, men den kör det mesta som du behöver via ett annat interface, som är ganska hyggligt men långt ifrån iPhone smidigt. Du har en RIKTIG GPS, istället för en AGPS som det är i iPhone - denna smäller du in Garmin XT, eller TomTom's kartprogram i. Du kan lägga in massor av spel, då telefonen kan installera och köra javaspel. Batteritiden är helt okej, dock är det att rekommendera att köpa ett "High Capacity batteri".

Jag är faktiskt helt nöjd med denna (mycket via just missing sync).

Ett klart tips - som tar mycket mindre plats i fickan än iPhone och kan köpas helt operatörsfri.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-04 19:29

gurrizz; Tyckte också att Touch Diamond lät intressant men prövade den ett tag och interfacet är alldeles för dålig i responsen för att konkurrera ut iPhone. Sen stör jag mig på att de begränsade minnet till 4 Gb utan möjlighet att bygga ut det samt avsaknaden av ett vanligt 3,5 mm-uttag ger den stort minus...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-06 00:16
Ursprungligen av CEk:

gurrizz; Tyckte också att Touch Diamond lät intressant men prövade den ett tag och interfacet är alldeles för dålig i responsen för att konkurrera ut iPhone. Sen stör jag mig på att de begränsade minnet till 4 Gb utan möjlighet att bygga ut det samt avsaknaden av ett vanligt 3,5 mm-uttag ger den stort minus...

Jo, sant om det med responsen. Min beter sej MYCKET bättre efter FW- uppgradering dock.

1
Bevaka tråden