Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook g4, 14", 1,0

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 08:23

Jag har ett annat, intressant, Ibook problem. (som jag lade i en emactråd tidigare.. sorry!)
Ibook g4, 14", 1,0
Har bytt hårddisk, formaterat och installerat Tiger men får bara frågetecknet vid start.
Inga problen att formatera eller installera. Kör jag den i firewireläge hittas hårddisken utan problem. Om jag startar från cd:n, vilket går utmärkt, och väljer startdisk kommer hårddisken inte upp där...

ctrl + s eller ctrl +v ger inget resultat.
Om jag trycker alt, cmd samt p och r samt väntar på två startljud, vilket tidigare tog mig till koden, händer inget förutom att jag får frågetecknet igen. Ingen kod kommer upp.

Någon här som har någon erfarenhet av det här problemet?

Körde maskinvarutest på den och det enkla testet visade inget men det utökade gav följande felkod:
2STF/8/3:ATA-100-ATA-6-Master
Någon som vet var jag hittar en förklaring till den?

1. Dubbelpostning/korspostning är inte tillåtet. Om du nu upptäcker att du har lagt det första inlägget i fel tråd/forum, så kan du ju ta bort det inlägget först, innan du lägger in ett likadant inlägg i en annan tråd.

2. Lägg inte in en ny fråga i en tråd som handlar om något helt annat. Du hade lagt detta inlägg i en tråd som handlar om att rädda innehållet från en hårddisk i en trasig dator.

Jag har nu brutit ut ditt inlägg till en egen tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 08:59

Ber om ursäkt för klantig postning! Tackar för hjälpen att få ordning på det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-15 09:26

Installereda du hårddisken innan du satte in den i iBooken, eller hur gorde du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 09:37

Först hade den system och allt installerat men bootade inte trots att den gjorde det i den dator den kom ifrån. Då raderade jag den och gjorde ny installation. Först i firewireläge, från en annan och sen direkt i burken.
Samma problem hela tiden dock...

En sak jag funderat över är om det kan ha blivit något fel på kablaget till hd:n när den förra pajjade...???

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-15 09:55

Då skulle den inte ha dykt upp i FireWire läget heller, om det vore nåt med kablaget.
Vilken partisjonstabell är hårddisken grundformaterat i? Det ser du i skivverktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 10:07

mac os extended (journalförd)

Ursprungligen av perx:

mac os extended (journalförd)

Mac OS extended är filsystemet, han frågade efter partitionstabellen. Det är antingen GUID eller Apple Partition Table.

Den andra datorn som du använde i Firewire-läget - var det PowerPC eller Intel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 10:29

dumstrut på...

apple partition table är partitionstabellen.

den andra datorn bör ha varit Power PC. (G4 dual 1,42) ska dra igång och kolla

Ursprungligen av perx:

den andra datorn bör ha varit Power PC. (G4 dual 1,42) ska dra igång och kolla

Du behöver inte dra igång för att kolla... G5, G4 och G3 (m.fl) är PowerPC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 10:41

stämmer. Power PC

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-15 16:41
Ursprungligen av perx:

Körde maskinvarutest på den och det enkla testet visade inget men det utökade gav följande felkod:
2STF/8/3:ATA-100-ATA-6-Master
Någon som vet var jag hittar en förklaring till den?

Testet säger kortfattat: Problem med "Mass storage".
Det du kan göra enligt proceduren i Error Codes dokumentet är att 1. Kolla kabeln mellan logik och hårddisk. 2. Byta ut kabeln. 3. Byta ut "Target component" alltså hårddisken.

Kolla kablen, så att den sitter i både i logiken och på hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 17:57

skivverktyg...

säger så här när man kör kontrollera skivbehörigheter eller reparera skivbehörigheter:
"tappat kontakten med skivhanteraren..."

kan det ge nån lead?

reparera skiva går igenom snyggt och prydligt och säger "inga reparationer behövdes"

?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 17:58
Ursprungligen av nllub:

Testet säger kortfattat: Problem med "Mass storage".
Det du kan göra enligt proceduren i Error Codes dokumentet är att 1. Kolla kabeln mellan logik och hårddisk. 2. Byta ut kabeln. 3. Byta ut "Target component" alltså hårddisken.

Kolla kablen, så att den sitter i både i logiken och på hårddisken.

jag var inne på det. men nån tyckte att den inte borde synas i firewireläge om det var kabeln...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-15 20:15

Hm jo det kan det ju göra. Även om hårddisken identifieras av datorn så kan det vara ett litet stift som är böjt och då får du inte tillräckligt med ström för att starta upp disken..
Vad säger verboseläget(cmd+v)? Och vad händer när du startar mot disken. Blir det bara grått eller kommer det en mapp med frågetecken i? I vilket fall så borde Verbose säga vart det blir problem, och om den står och försöker boota mot disken, alltså bara grå skärm, så borde det bli någon from av loop och upprepning i verbose.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 21:36
Ursprungligen av nllub:

Hm jo det kan det ju göra. Även om hårddisken identifieras av datorn så kan det vara ett litet stift som är böjt och då får du inte tillräckligt med ström för att starta upp disken..
Vad säger verboseläget(cmd+v)? Och vad händer när du startar mot disken. Blir det bara grått eller kommer det en mapp med frågetecken i? I vilket fall så borde Verbose säga vart det blir problem, och om den står och försöker boota mot disken, alltså bara grå skärm, så borde det bli någon from av loop och upprepning i verbose.

Det sjuka är att cmd+v inte ger något resultat överhuvudtaget. Startar jag mot disken kommer mappen med frågetecknet. Installationsskivan hittar disken utan problem (så c funkar) och radera / installation, reparera är inga som helst problem så ström får den nog. cmd+alt+r+p får startljudet att gå om och om men helt utan resultat...

I´m lost...

Men det är femtiotvå skruvar i olika storlek för att bryta loss disken igen... Måste finnas en lösning...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-16 09:41

Ja det finns en. Lämna in den! Välkommen till MacRent på Birger Jarlsgatan 108.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 12:10
Ursprungligen av nllub:

Ja det finns en. Lämna in den! Välkommen till MacRent på Birger Jarlsgatan 108.

*S* Tack för tipset! Men det känns inte värt att lägga några pengar på den. Det är den för gammal för.

Fler förslag?

1
Bevaka tråden