Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifoga färgprofiler i Aperture vid export?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör en profil från Proprint i Aperture.

Men när jag exporterar bilden får jag inte med mig Proprint profilen, hur gör jag för att få med mig rätt färgprofil till bildfilen?

Har läst någonstans att Aperture inte exporterar större färgrymd än Adobe RGB, kör själv alltid Adobe RGB och har inte Aperture på den burk jag sitter på så jag kan inte testa. Men annars så är det under inställningar i export där man väljer färgrymd så om du inte får med dig Proprint så är det nog så illa att Aperture begränsar färgrymden till Adobe RGB.

Tack för hjälpen, i export settings kunde man ändra till proprint färgrymden.

kolla och hör av dig om det funkar i praktiken, som sagt har jag hört att Aperture begränsar till Adobe RGB oavsett val av större färgrymd, inte kul om det är så!

Jag ska se vad som händer om jag sänder till Proprint.

En fråga till är när jag ställer in export settings så kan jag ändra dpi - nu står det 72 - ska detta ändras? 72 dpi låter lite.

Med all sannolikhet skall du ändra, 72 dpi är som du säger lågt. Kolla originalfilen och kör samma värde när du exporterar.

Jag kikar på min fil men vart ser jag vilken dpi som original filen har? Jag kör RAW format och jag har ställt in kameran på Adobe RGB - detta säger dom att jag ska använda på Proprint, däremot säger andra att man bör använda SRGB.

Om jag kör Adobe RGB är detta 16bit medan sRGB är 8bit (om jag nu fattat det rätt) - om jag då kör med Adobe RGB (16bit) - kommer jag då redigera bilderna i 16bit eller 8 bit i Aperture?

Du skall köra Adobe RBG (SRGB är bara till för när man skall se bilder på bildskärm). Adobe RGB kan vara både 8 eller 16bit. Lite beroende på storlek men 240 eller 300dpi är ett bra val och 8bit är helt ok. så håller man nere filstorleken.

Tusen tack Snoopy.

Fick idag tillbaka korten från Proprint och de ser faktiskt ut som de gjorde på skärmen.

Men jag ställde en fråga kring vilken profil jag skulle köra osv och fick då detta svar.

"Hej!

Nej använd adobe-RGB använd bara vår profil för soft proofing."

Vad kan han mena?

Menar han så här:

Proofing profile ska vara deras proprint profil.

Skärmen ska vara Adobe RGB

Den bifogade bild profilen ska vara Adobe RGB

???

soft proofing är för att simulera hur bilden kommer att se ut, bl.a papperstyp mm. påverkar slutresultatet. Så bildfilen skall fortsätta vara i Adobe RGB men om du vill simulera hur korten blir då kan du kika genom att använda deras profil.

Kul att det blev bra

1
Bevaka tråden