Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor Mobilt bredband på Mac rockar

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bild och text: Anders Kihl
TEST: Telenor Mobilt bredband på Mac rockar

Here we go, sitter just nu på tåget mellan Borås-Varberg-Halmstad och har precis avslutat en kortare pratstund via iChat med sheriff Björnström. Mobilt bredband rockar vill jag påstå!

På den här sträckan är det regionaltåg utan platsbokning som gäller och inte en uppkopplingsmöjlighet så långt ögat når. När jag ibland beger mig till Stockholm har jag stundtals nyttjat den dreamcloud-uppkoppling som SJ erbjuder på X2000, visserligen väl fungerande men dyrt i förhållande till min nuvarande lösning.

Telenors 3G modem med USB förlängare

Mobilt Bredband FastPris heter abonnemanget från Telenor som ger mobilt bredband baserat på 3G-nätet för 199:-/månad (inklusive modem om man tecknar på 24 månader) och all datatrafik, sk flatrate. Modemet kostar 2395kr om man inte binder sig till 24 månader. Telenor bjuder just nu på abonnemanget fram till 31/8 2007.

Sträckan Borås-Varberg har levererat en näst intill konstant uppkoppling, en dipp då modemet kopplade ner infann sig ca 2 mil från Borås mot Kinna/Skene.

Telenors 3G modem kopplat direkt in i datorn

Hastighet? Ja, inte är det väl någon olja blixt vi talar om just på denna sträcka, men mail, surfning och dylikt fungerar helt lysande. 0,3 Mbit får man i 3G-nätet sägs det, men jag har inga mätdata att leverera i det fallet. Det s k Turbo 3G byggs ut i rask takt och då sägs hastigheterna kunna bli mycket högre - Telenor anger siffran 3.6Mbit per sekund. Uppkopplingen rullar runt på banden och hoppar automatiskt till det nät som leverar bäst täckning/hastighet, 3G, GSM, GPRS. Telenor och Tre delar 3G-nät så prestanda hos dessa två mobilleverantörer borde vara identiska.

För egen del kör jag ett litet vackert svart USB-modem. Sheriffen hävdar bestämt att det är bättre med ett för PC-cardplatsen och visst, det är smidgt men jag kör en 12” och har ingen sådan plats och dessutom har jag en USB-förlängare i väskan så att jag kan placera modemet på en lämpligare plats om täckningen är dålig – haha ja det var ju mobilt? Betänker man dock att det kan utgöra skillnaden mellan uppkoppling/inte uppkoppling så kan det vara värt ett par meter sladd.

Installationen är oerhört enkel, inga krångliga inställningar, lösenord och liknande, modemet har en sim-kortsplats och det enda man behöver mata in är i princip pin-koden till kortet. Själva uppkopplingen gör jag genom ett litet program som heter GlobeTrotter Connect, kortet verifieras, söker nät, man slår in pin-koden och trycker anslut, autentiserar och uppkopplad.

Jag upplever att det går snabbt att koppla upp, förfarandet är ju som med ett traditionellt modem, men det känns som det går snabbare. En liten dialogruta i programmet visar, leverantör, nät, mottagning, uppkopplad tid, upp/ner ström samt trafikmängd i MB.

Slutsats:
Lättinstallerad och välfungerande lösning för mobilt bredband som ger upp till 3.6Mbit i områden med Turbo 3G. I mitt område är det vanligt 3G-nät som gäller och då får man upp till 0.3Mbit vilket dock räcker utmärkt för surfning och email om inte kraven är så höga.

Kostnaden är 199kr i månaden och då ingår modemet i priset om man binder sig i 24 månader.

Läs mer:
Telenor Privat: Mobilt Bredband

Tips: 750 poäng (75kr) när du beställer Telenor Mobilt Bredband via Klickback

Kommentera:
Använder du Mobilt bredband idag? Vad är dina erfarenheter?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2007-07-02 10:34

Går det köra skype videochatt med mobilt bredband?
Hade varit kanon om det gick

Varför skulle det inte gå att köra det?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2007-07-02 12:04
Ursprungligen av ztaafen:

Varför skulle det inte gå att köra det?

tänkte om det inte var tillräckligt snabbt..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-02 11:40

Låter ju lysande! Bra TEST Björnström.

Ursprungligen av nahojf:

Låter ju lysande! Bra TEST Björnström.

Vill förtydliga detta:
Bild och text: Anders Kihl

Anders kom online när han satt på tåget och då blev jag så imponerad att jag bad honom skriva ett test vilket han också gjorde. Med andra ord: Det är Anders Kihl som står bakom alltihopa.

Nu ska jag nog gå ner och köpa ett paket jag också. Svårt surfberoende

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-02 12:15
Ursprungligen av Björnström:

Vill förtydliga detta:
Bild och text: Anders Kihl

Anders kom online när han satt på tåget och då blev jag så imponerad att jag bad honom skriva ett test vilket han också gjorde. Med andra ord: Det är Anders Kihl som står bakom alltihopa.

Nu ska jag nog gå ner och köpa ett paket jag också. Svårt surfberoende

Hehe okej, men det var du som möjliggjorde mig detta intressanta läsande!
Ta ett bloss, det är nyttigt för dig!

Jag har också ett sånt där modem från bbb. Funkar väl hyfsat men det är ganska segt (extremt hög ping). Men det duger väl i de fall man inte har tillgång till nåt öppet Wlan.

Kan man inte bara koppla sin mobiltelefon och använda den som modem?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-02 12:43
Ursprungligen av Fredrics:

Kan man inte bara koppla sin mobiltelefon och använda den som modem?

Precis. Varför finns inga flatrate-abb för vanliga 3G-lurar?!?

Det funkar perfa att surfa via nallen och blåtand, och då slipper man en usb-grunka som tar plats och kan brytas av. Som det är nu kostar det multum att ha en datauppkoppling, och iaf Telia erbjuder inte flatrate.

Telias prislista

Suger...

Ursprungligen av Kalle W:

Precis. Varför finns inga flatrate-abb för vanliga 3G-lurar?!?

Suger...

Finns hos Telenor : http://www.telenor.se/323.jsp

Koplas till befintligt abonnemang, 199kr inkl. moms, obegränsta surfande i 3G i sverige.

Mvh

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-02 16:15
Ursprungligen av Lordlondon:

Finns hos Telenor

Ser man på.

Får hoppas att Telia går samma väg också eftersom de är de enda som funkar här uppe i skogen...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-07-02 15:16

Själv kör jag 3's mobila bredband. Funkar likadant och jag tycker det är riktigt snabbt. Deras programvara för Mac suger men den behöver tack och lov bara användas när man installerar första gången.

Tyvär har inte 3, och förmodligen ingen annan 3G leverantör heller, speciellt bra täckning här uppe i norr. Men det kanske kommer om några år.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-02 16:37
Ursprungligen av MatsOlov:

Själv kör jag 3's mobila bredband. Funkar likadant och jag tycker det är riktigt snabbt.

Och mycket billigare än Telenor...........?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-02 19:24

Telenor suger i hastighet. I centrala Göteborg har man bara 300 kb om ens det.

Medans 3:s mobila rockar ... upp till 2 mbit utan problem i storstäderna, så får jag rekommendera nått.:

Så välj 3:s mobila bredband i detta fall..

God surfning hela sommaren

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-02 19:34
Ursprungligen av CUBEIS:

Telenor suger i hastighet. I centrala Göteborg har man bara 300 kb om ens det.

Medans 3:s mobila rockar ... upp till 2 mbit utan problem i storstäderna, så får jag rekommendera nått.:

Så välj 3:s mobila bredband i detta fall..

God surfning hela sommaren

Men för oss på Bystan eller rent av i djupa skogen.........?
Om nu bara Telia hade haft ett garanterat Mac-körbart alternativ!

  • Medlem
  • 2007-07-02 20:56
Ursprungligen av Le:

Men för oss på Bystan eller rent av i djupa skogen.........?
Om nu bara Telia hade haft ett garanterat Mac-körbart alternativ!

Kanske du ska testa "Glesygds-3G"?. Kolla in http://www.nmt.net/

Bandbredd??

Ursprungligen av bbus:

Kanske du ska testa "Glesygds-3G"?. Kolla in http://www.nmt.net/

Jag har kört Telia 3G mobilsurf där jag bor sedan Nov.2006 (Tillägas bör att jag bor i Norra Skåne och det finns inte ADSL där!, bra utbyggnad va?),
det börjar gå långsammare än modem!
Jag har klagat på Telia många gånger vid det här laget och nu kommer jag att ge upp, jag kommer o slänga skiten till nästa Onsdag..
Det som händer är ju bara att de säljer mer och mer mobila bredband vilket gör att masternas kapacitet inte räcker till, sedan kan de skryta hur mycket som helst med hastigheten. Jag har bra fart kl.8.00 Söndag morgon till ca: 10.00 när folk börjar vakna ur sitt dimmiga rus, sedan går det långsammare och långsammare.
Jag skall köpa mig en bongotrumma! nån mer som vill banka tillsammans??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 13:36
Ursprungligen av bbus:

Kanske du ska testa "Glesygds-3G"?. Kolla in http://www.nmt.net/

Jag har ett sådant, och det funkar. Det är 3G men på 450MHz, i teorin ger det längre räckvidd men lägre hastighet. Jag upplever hastigheten som OK även om jag inte testat hur snabbt det är. De har två typer av 'modem', USB-sticka eller 802.11g-accesspunkt. Jag har den senare. Vi lyssnade på strömmande radio från KFOG.com mellan Storuman och Sorsele; trådlöst bredband till bilen, trådlöst lokalt nätverk till datorn och FM-sändare mellan dator och bilstereo. Ljudkvaliten var som vilken normal radiostation som helst. Jag kan ringa med en Skype-telefon utan problem.

Telia + Globetrotter

Ursprungligen av Le:

Men för oss på Bystan eller rent av i djupa skogen.........?
Om nu bara Telia hade haft ett garanterat Mac-körbart alternativ!

Jag kör med Telia mobilt bredband och använder ett pcmca-kortmodem från Telia samt Globetrotter programvara, vilket fungerar finfint. Jag betalar 149 kronor per månad vid 18 månaders abonnemang, i.o.f. gratis i sex månader. Dock fick jag betala 900 kronor extra för modemet. Hade jag valt usb-lösning hade månadskostnaden varit 99 kronor och gratis modem. Just det det är flatrate.

Ursprungligen av CUBEIS:

Telenor suger i hastighet. I centrala Göteborg har man bara 300 kb om ens det.

Medans 3:s mobila rockar ... upp till 2 mbit utan problem i storstäderna, så får jag rekommendera nått.

Hmm.. 300Kb/s x 8 = 2.4Mbit
Låter som om Telenor skulle vara snabbare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-03 17:19
Ursprungligen av Rytterfalk:

Hmm.. 300Kb/s x 8 = 2.4Mbit
Låter som om Telenor skulle vara snabbare.

nu var jag snäll i överkant.

sanningen att säga är att telenor klockar 50 kb/s i centrala Götet.

så valet är ert.

kom inte sen och säg, att jag inte varnade er, att telenor suger .

Är det någon som vet vilket som är bästa mobila bredbandsabonnemanget i Skåne, och i synnerhet Österlen-området?

Tacksam för tips!

så har det sagts om allt, men inget är väl särskilt bra här i norr? ;D

Även Tele2 har flat-ratetillval. Jag själv kör Mobilt Bredband med två sim-kort och har således fri data även i telefonen (och jäkligt billig telefoni).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-02 20:53
Ursprungligen av Kristofer:

Även Tele2 har flat-ratetillval. Jag själv kör Mobilt Bredband med två sim-kort och har således fri data även i telefonen (och jäkligt billig telefoni).

Då blev det Tele2. Nöjd kund-garanti känns tryggt om nu installationsscriptet till USB-modemet inte skulle fungera.

Tilläggas skall, att Telia och Tele2 delar 3G-nät, så den täckningen är exakt den samma.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-02 21:59

Jobbar du på Tele2?!

Ursprungligen av Le:

Jobbar du på Tele2?!

Varför skulle jag?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-02 22:12
Ursprungligen av Kristofer:

Varför skulle jag?

Du är verkar både insatt och positiv. Inga dåliga egenskaper i sammanhanget.

Bevaka tråden