Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiering av filer från kamera

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-10 18:00

Jag försöker kopiera bilderna från minneskortet i min Sigma SD14 till hårddisken genom att koppla in kameran via USB, men detta misslyckas alltid efter några filer med följande meddelande:

"The operation cannot be completed because you do not have sufficient privileges for some of the items."

Sedan stannar kopieringsprocessen (se bild) och jag måste tvångsavsluta Finder för att komma vidare.

Någon som har en idé om vad detta kan vara?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-10 18:12

Har du provat att koppla in kameran med USB kabel till datorn och använda "Image capture" för att föra över bilderna?

Tyvärr vet jag inte vad det är för rättighetsproblem med Image Capture kanske löser biffen

En vild gissning är att du inte har rätt privilegier för vissa av filerna som du kopierar. Mac OS X har likt andra Unix-system ett behörighetssystem där filer kan markeras som läs- och skrivbara för vissa användare.

Testa att markera minneskortet i Finder och välj Visa Info. Välj att bortse från ägaregenskaper under delning och behörigheter i Visa Info-fönstret och försök att kopiera filerna igen.

får du samma meddelande om du tar ur minneskortet och sätter det i en kortläsare?
själv jobbar jag så eftersom jag alltid glömmer stänga av kameran...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 13:40

Får du upp kameran som en volym på skrivbordet kan du prova "Visa information" och, om det går; klicka i "Bortse från rättigheter på den här enheten".
Annars är "Bildinsamling"/"Capture Image" en höjdare.

Hur går det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-12 15:14

Tack så mycket för tipsen!

Om jag väljer visa info så finns inte alternativet att bortse från rättigheterna med av någon anledning, det står bara att jag kan läsa och skriva under permissions (har inte datorn framför mig nu så jag vet inte exakt vad det står). Det står att den är MSDOS FAT32 formaterad, kan det ha något med saken att göra?

Jag testade även Image Capture och den lyckades importera fler bilder än genom dra och släpp. Tyvärr importeras inte alla bilder, inget felmeddelande kommer fram. Om jag väljer att importera igen går den igenom alla bilderna, men inga kopieras. Jag har inte hunnit testa detta igen efter omstart, ommontering av kamera osv.

Goflorp, minneskortläsare låter intressant. Jag får bara 5MB/s trots att kortet ska klara 40MB/s så jag kanske även kan öka överföringshastigheten då? Något tips? Ska det vara FW för att få det snabbt, 400 eller 800?

Tack än en gång för svaren.

Kortläsare för FW är väldigt proffsigt, tvivlar på att du behöver det, men det FINNS om man letar lite.
Kortet kanske klarar 40MB/s men flaskhalsen här är nog USB, speciellt om man har andra saker hängande på USB-kedjan med.

Dessutom skiter sig USB2 (480MBit/s) om man blandar USB-enheter på samma kedja. Häng på ETT tangentbord som bara klarar USB1.1 (11Mbit/s), så blir hela din fina kedja med uSB2 plötsligt USB 1.1....... mögigt är nog rätt ord....

Och, ja, jag hatar usb

Rättigheterna TROR jag är kopplat till filsystemet (FAT32) på kortet. Det finns ingenstans i filsystemet att lagra rättighetsbitarna helt enkelt. FAT32 är rätt korkat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-15 09:38

Verkar som att jag får stå ut med att köra Image Capture ett antal gånger tills alla bilder kommit med.

USB är ingen höjdare. Inte för att jag är speciellt professionell, men 5MB/s är ju rätt sunkigt om man köpt ett svindyrt kort som klarar 40 MB/s, hittade en kortläsare som klarar mitt kort med FW800:

Sandisk Minneskortläsare Extrememate Cf / Firewire hos Scandinavian Photo AB

kanske kan vara nåt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-15 23:30
Ursprungligen av EliasM:

Verkar som att jag får stå ut med att köra Image Capture ett antal gånger tills alla bilder kommit med.

USB är ingen höjdare. Inte för att jag är speciellt professionell, men 5MB/s är ju rätt sunkigt om man köpt ett svindyrt kort som klarar 40 MB/s, hittade en kortläsare som klarar mitt kort med FW800:

Sandisk Minneskortläsare Extrememate Cf / Firewire hos Scandinavian Photo AB

kanske kan vara nåt...

Om du är sugen på den så finns den dryga hundralappen billigare:
SanDisk Extreme FireWire Reader SDDRX4-CF - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Minneskortläsare

dom där 40 är ju där för att du skall få över den tagna bilden från kamerans cache till minneskortet så fort som möjligt. Så det är inget slöseri.

Har du möjlighet testa med ett annat kort?

1
Bevaka tråden