Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i macbook - hur flytta allt från den gamla disken?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-09-13 11:49

Ja, som sagt. Hur flyttar man enklast allt från min gamla disk till den nya? Vad händer med tex. musik i iTunes som jag köpt på ITMS? Jag har en extern USBhårddisk på 500 gb som förvisso rymmer allt som finns i mb´n idag, så jag tänkte flytta allt från mb´n till extern disk, sen stoppa i den nya disken och flytta tillbaka allt igen. Men hur blir det med just musik? Om jag först flyttar den till en annan (extern) disk och sen till den nya i macbooken, kommer den då anses finnas på tre datorer?
Jag har den redan på två iPods, och en del låtar finns på ytterligare en dator... Nån som vet?
Jag har ju ingen lust att handla om samma låtar igen...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-13 11:59

Skaffa SuperDuper!, det är en suveränt enkel applikation för att skapa en exakt kopia av din hårddisk! Dessutom gratis (det har även funktioner för att ta regelbunden backup av en disk, men då får man betala).

Superduper löser alla problem, eftersom kopian enkelt kan läggas tillbaka på den nya disken. Och du slipper att göra en ny installation av Mac OSX osv.

Vill du flytta bara iTunes-musiken så är det beskrivet i hjälptexten för iTunes. Eftersom din dator fortfarande är den samma (förutom hårddisken då) och authentiserad med iTunes store så behöver du inte köpa låtarna en gång till :).
Om du nu flyttar låtarna till en annan disk och sen tillbaka utan att öppna/spela någon låt på iTunes så "upptäcker" inte iTunes store mellanlagringen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-13 13:07

Köp ett enkelt 2,5" kabinett till din gamla hårddisk. När du är klar sen så har du ju en till extern. Men det du gör när du installerat om systemet är att välja "För över information från annan enhet på den här datorn". Då har du ett helt nytt rent system men alla dina filer kvar.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-09-13 20:38

Tack för svaren!
Macsimal: SuperDuper låter ju helt lysande.
Bra att musiken inte anses kopierad - det var det jag var mest orolig för...

nllub: 2,5" externt kabinett funderade jag på också, men det finns väl inga för SATA-diskar?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 20:49
Ursprungligen av tomcat:

Tack för svaren!
Macsimal: SuperDuper låter ju helt lysande.
Bra att musiken inte anses kopierad - det var det jag var mest orolig för...

nllub: 2,5" externt kabinett funderade jag på också, men det finns väl inga för SATA-diskar?

Jo det finns det. Är faktiskt rätt billiga också. Någon hundring. Jag gjorde så här.

Köpte en 250GB SATA Hårddisk och en SATA extern kabinett.
Bytte ut hårddisken i MBP och stoppade in den gamla HD i externa lådan.
Startade MBP från Externa Hårddisken och använde Carbon Copy Cloner för att kopiera över allt från den gamla disken.
Efter 4 timmar var allt klart och allt som fanns på den gamla datorn finns på den nya.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jo det finns det. Är faktiskt rätt billiga också. Någon hundring. Jag gjorde så här.

Köpte en 250GB SATA Hårddisk och en SATA extern kabinett.
Bytte ut hårddisken i MBP och stoppade in den gamla HD i externa lådan.
Startade MBP från Externa Hårddisken och använde Carbon Copy Cloner för att kopiera över allt från den gamla disken.
Efter 4 timmar var allt klart och allt som fanns på den gamla datorn finns på den nya.

//Rob

Smart, snabbt, enkelt.

Bra jobbat

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-09-13 21:04

Robo-X: Se där! Jag trodde inte dom hade börjat bygga/sälja några såna än. Hm, då är det nog det vettigaste - man får ju en extern disk av bara farten...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-15 12:26

Fyra timmar.. Onödigt långt tid ju när det tar ca 30 minuter att installera systemet och sen 30 minuter till att använda överföringsassistenten. Apple har helt lysande och fungerade lösningar för det här, men ändå använder folk CCC. Hajar inte riktigt. Fördelen med att inte köra CCC är ju att man får ett helt nytt system så möjlig skit som funnits i det gamla följer inte med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-15 16:14
Ursprungligen av nllub:

Fyra timmar.. Onödigt långt tid ju när det tar ca 30 minuter att installera systemet och sen 30 minuter till att använda överföringsassistenten. Apple har helt lysande och fungerade lösningar för det här, men ändå använder folk CCC. Hajar inte riktigt. Fördelen med att inte köra CCC är ju att man får ett helt nytt system så möjlig skit som funnits i det gamla följer inte med.

Vad är det för möjlig skit som följer med som du inte får med när du använder överföringsassistenten?

Ang. tiden för överföringsassistenten är detta direkt beroende på mängden data. När jag köpte min iMac så dängde jag över allt från min MacBook, det var inga 30 minuter för att kopiera över 150 Gb data eller vad jag kan haft liggandes kan jag ju säga.

Jag installerade Leopard i förra veckan och det tog nog närmare timmen snarare än halvtimmen på en annan macbook för övrigt.

Jag har aldrig använt SuperDuper eller CCC men jag skulle ju inte säga det är en sämre lösning än att klicka sig igenom installationen av Leopard (med uppgifter och allt) och sedan överföringsassistenten. Det lär knappast gå långsammare med CCC / SD iaf.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-15 16:27
Ursprungligen av d99gnu:

Vad är det för möjlig skit som följer med som du inte får med när du använder överföringsassistenten?

Ang. tiden för överföringsassistenten är detta direkt beroende på mängden data. När jag köpte min iMac så dängde jag över allt från min MacBook, det var inga 30 minuter för att kopiera över 150 Gb data eller vad jag kan haft liggandes kan jag ju säga.

Jag installerade Leopard i förra veckan och det tog nog närmare timmen snarare än halvtimmen på en annan macbook för övrigt.

Jag har aldrig använt SuperDuper eller CCC men jag skulle ju inte säga det är en sämre lösning än att klicka sig igenom installationen av Leopard (med uppgifter och allt) och sedan överföringsassistenten. Det lär knappast gå långsammare med CCC / SD iaf.

Okej det kanske skall tilläggas att här på jobbet så kör vi hårddiskar med avbilder eller netbootar av skivorna för att installera och då tycket jag att en halvtimme var ganska överdrivet. Det tar snarare en kvart. Problemet med skivorna är ju att dom måste kontrolleras av installationsprogrammet och det, det tar tid. Tänk vad bra om dom langade ut systeminstallationen på ett USB-minne istället. Så mycket dyrare än skivor skulle det inte bli, installationstiden är minimerad till mindre än hälften och man skulle slippa problemet med repiga skivor..

Angående skiten så är det allt möjligt som kan hamna i systemet, som man egentligen inte behöver. T ex filer från applikationer som man intstallerat av, men ligger kvar i biblioteken och tar onödig plats.
När du förde över använde du USB eller Firewire? Även om man bara kan köra FW400 på en Macbook så känns det snabbare än USB men med FW800 går 150GB knappast på mer tid än en halvtimme.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 15:13
Ursprungligen av nllub:

Fyra timmar.. Onödigt långt tid ju när det tar ca 30 minuter att installera systemet och sen 30 minuter till att använda överföringsassistenten. Apple har helt lysande och fungerade lösningar för det här, men ändå använder folk CCC. Hajar inte riktigt. Fördelen med att inte köra CCC är ju att man får ett helt nytt system så möjlig skit som funnits i det gamla följer inte med.

Det tar 1 timme att installera Leopard på en MacBook Pro och minst en timme att installera Adobe CS3. Och då har jag bara installerat en liten del utav alla programmen. Nää du det är mycket smidigare att använda CCC än att installera om allt på nytt. Jag har annat att göra än att installera om allt på nytt.

Då är det enklare att låta CCC kopiera över allt under natten och ha precis samma Macbook Pro med alla programmen som innan jag bytte HDn.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-16 16:55

Oavsett media eller överföring (vi får väl anta det är samma i båda jämförelsena) skulle jag säga det går snabbare att kopiera all data rakt av än att migrera det + installera (från dvd med manuell inmatning).

Ang skräp som är kvar från gamla applikationer har jag förstått det som det handlar om inställningsfiler på sin höjd (aldrig sett eller märkt av dem öht). Du menar att de skulle tillsammans kunna ta med än säg 500Mb?

vad är det för skillnad på USB kabinetten

vad är det för skillnad på USB kabinetten?
komplettse har ett gäng olika från 100kr till 300kr.

Den billiga har inga spec publicerade men jag har svårt att tro att det är så stor skillnad. Är man dumsnål som siktar på den billigaste?

100kr
Komplett.se - MSI StarBox HDD Enclosure 2.5" SATA

300kr (och rekomenderad av en kund)
Komplett.se - eMagic hårddiskkabinett 2.5" SATA

//Mårten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-16 11:10
Ursprungligen av marten_rose:

vad är det för skillnad på USB kabinetten?
komplettse har ett gäng olika från 100kr till 300kr.

Den billiga har inga spec publicerade men jag har svårt att tro att det är så stor skillnad. Är man dumsnål som siktar på den billigaste?

100kr
Komplett.se - MSI StarBox HDD Enclosure 2.5" SATA

300kr (och rekomenderad av en kund)
Komplett.se - eMagic hårddiskkabinett 2.5" SATA

//Mårten

Jag tycker inte man är dumsnål, tror det mer handlar om lanseringsdatum för prisavgörande och design. Köp den snyggaste/billigaste - de skall fungera likadant

1
Bevaka tråden