Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple nekar program till App Store utan "funktion"

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har nyligen nekat en utvecklare att lägga upp sitt program i App Store, eftersom den inte hade någon egentligen funktion, så det verkar som att Apple har börjat välja ut program. Programmet hette i övrigt "Pull My Finger".

På tiden.

MacRumors iPhone Blog: Apple Rejecting Apps Based on 'Limited Utility'

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-09-04 08:41

Ingen förlust direkt...

...fast jäkligt dumt av Apple. Hur är "More Cowbell" ett bättre program än "Pull my finger"?

Jag håller med om att just detta program är sjukt onödigt, men varför inte skapa en till kategori i AppStore som heter typ "Nonsense" eller nåt och lägga dessa där? Jag tycker att Apple ska begränsa sig till att stoppa program som är direkt skadliga.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-09-04 14:42

Skillnaden är väl att More Cowbell kom i början av App Stores liv...vid det här laget så har Apple kanske börjat tröttna på meningslösa applikationer...

Jo, det har jag också.

Jag tycker ändå att Apple ger sig ut på farlig mark här. Har de samma kvalitetskontroll för resten av iTunes store? "Vi har inte med din musik för den är för dålig"? Tror inte det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 20:23
Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag tycker ändå att Apple ger sig ut på farlig mark här. Har de samma kvalitetskontroll för resten av iTunes store? "Vi har inte med din musik för den är för dålig"? Tror inte det...

Kan du förklara varför Apple skulle frestas att börja gå igenom all musik. Det ena har väl inte med det andra att göra? Tror du inte Apple ser den stora skillnaden mellan de två olika områdena?

Jag tycker det är bra. En av de bra sakerna med iPhone är att den har ett snyggt och genomtänkt gränssnitt. Har sätt så mycket skitprogram där de inte lagt en sekund på grafik eller gränssnitt. Kräv av utvecklarna att lägga ned tid på detaljer, inte som att de utvecklar för Windows i det här fallet.

Dom kunde ju införa en ny kategori istället...typ "Stupid" eller "Get a life apps"...eller "No function".

håller med zimmerman. Absolut.

App Store är ett helt fantastiskt koncept för användarna. Det är enkelt att använda. Fungerar bra. För köp räcker det med att ge kreditkortsuppgifter till Apple. Och så vidare. Helt perfekt.

Däremot är App Store inte alls lika fantastiskt för andra parter. För utveckare är App Store snarare en mardröm. Problem med att få ut uppdateringar i tid, dålig information om försäljning osv. Men det kanske allvarligaste är att man kan lägga ner tid, energi och pengar på att utveckla ett seriöst program och sedan bli avvisad av Apple. Nu senast var det Podcaster som blev nekad inträde till App Store. Orsak: funktionen finns redan i iTunes. Det finns ingen bugg att fixa, säkerhetshål att täta eller att programmet rentav är osmakligt. Men det konkurrerar med Apples program.

I längden kan det här bli ett stort problem för Apple och för iPhone/iPod-plattformen. Om det finns för stora risker att inte komma med på App Store kommer utvecklarna att vända sig till andra plattformar.

John Gruber skrev en hel del intressant läsning angående fallet med Podcaster:

If you only find out at the end of the development process that your app has been rejected — not for a technical problem that you can address but because Apple deems the entire concept to be out of bounds — then who is going to put serious time and talent into an iPhone app?

Det finns många utvecklare som är öppet kritiska mot App Store. Steven Frank på välkända Panic beskrev ett väldigt bra blogginlägg för en tid sedan om vad som är fel med App Store.

App Store är fantastisk för användare. Men långt ifrån detsamma för utvecklare. Om det fanns alternativ till App Store skulle dess nuvarande begränsningar vara rimligare.

Ursprungligen av Marcus K:

...Nu senast var det Podcaster som blev nekad inträde till App Store. Orsak: funktionen finns redan i iTunes. Det finns ingen bugg att fixa, säkerhetshål att täta eller att programmet rentav är osmakligt. Men det konkurrerar med Apples program...

Om den utvecklaren hade läst licensavtalet ordentligt hade han nog klurat ut att projektet var dödsdömt från början. På tal om John Gruber så har hans bloggkonkurrent Daniel Eran skrivit en artikel om just detta.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Om den utvecklaren hade läst licensavtalet ordentligt hade han nog klurat ut att projektet var dödsdömt från början. På tal om John Gruber så har hans bloggkonkurrent Daniel Eran skrivit en artikel om just detta.

Länk?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Länk?

Denna, antagligen:

Banned iPhone Apps and the John Gruber Podcaster Defense — RoughlyDrafted Magazine

Just det. Har inte varit vid datorn på en vecka glömde länken.

Riktigt jävla illa, ja. Detta har jag ändå känt på mig under ett par år; desto större framgångar Apple fått, desto mer börjar de i vissa delar bete sig som arslen.

Ett fint inlägg från just Steven Frank som summerar allas oro: Twitter / Steven Frank: Scenario: Apple makes code-...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 11:09
Ursprungligen av Leftrustle:

Ett fint inlägg från just Steven Frank som summerar allas oro: Twitter / Steven Frank: Scenario: Apple makes code-...

Allas oro? Det där kommer aldrig att hända. Bara hysteriska datanerds som ojar upp sig i brygga och tar i från tårna. Apple kommer säkert börja sälja program via iTunes men inte bara där. Skulle vara ett självmord och jag äter upp min hatt om det händer.

Ursprungligen av acke:

Allas oro? Det där kommer aldrig att hända. Bara hysteriska datanerds som ojar upp sig i brygga och tar i från tårna. Apple kommer säkert börja sälja program via iTunes men inte bara där. Skulle vara ett självmord och jag äter upp min hatt om det händer.

Jo, så är det nog.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 12:02

Apple har alltid varit arroganta. Och jag skrev för länge sen att jag är glad att Apple aldrig blev så stora som MS. Hade dom blivit det så hade allt sett annorlunda ut men tyvärr inte till det bättre. När Apple blir stora så beter dom sig ännu värre än vad MS gjorde under browser kriget som pågick under slutet på 90 talet. Ta iTunes store t ex. It's Apple way or the highway.

Apple gör bra produkter men lite mer öppenhet mot utvecklare och kunder skulle inte skada. Man måste inte alltid ha 100% kontroll. Apple vill att man ska vara kreativ men då endast på ett sätt som Apple tycker är rätt. Val möjligheter har man inte. iPhone är ett perfekt exempel på det. Vill du ha iPhone är du tvungen att välja en operatör och i vissa fall teckna ett visst abonnemang. Du har val mellan uselt, uslare, uslast i många fall.

Jag hoppas Apple ändrar App Store lite men det är tveksamt. Det är ju så med ett monopol att konkurrenter hindras. Och det är just det som är det dåliga med App Store. Steve Balmer skrattade åt App Store men jag tror att han är avundsjuk att MS inte kom på en sån ide tidigare. Vi får se vad som händer när Android store och android mobiler kommer men det är tveksamt att de kommer att bli lika bra som iPhone eftersom mobil tillverkare har varit på fel väg de senaste 10 åren.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Apple gör bra produkter men lite mer öppenhet mot utvecklare och kunder skulle inte skada. Man måste inte alltid ha 100% kontroll. Apple vill att man ska vara kreativ men då endast på ett sätt som Apple tycker är rätt. Val möjligheter har man inte. iPhone är ett perfekt exempel på det. Vill du ha iPhone är du tvungen att välja en operatör och i vissa fall teckna ett visst abonnemang. Du har val mellan uselt, uslare, uslast i många fall.

//Rob

Det där är inte Apple. Finns flera länder som har flera olika operatörer, och som t.om. säljer iPhone med kontantkort etc. Snarare är det så i Sverige för att den moroten behövdes innan någon operatör nappade, men alla tecken pekar på att Telias monopol försvinner om en månad.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 15:32
Ursprungligen av Leftrustle:

Det där är inte Apple. Finns flera länder som har flera olika operatörer, och som t.om. säljer iPhone med kontantkort etc. Snarare är det så i Sverige för att den moroten behövdes innan någon operatör nappade, men alla tecken pekar på att Telias monopol försvinner om en månad.

Det tror jag inte på. Dom länder som har flera operatörer med iPhone har det för att Apple är tvungna att göra pga lagar t ex. Samma sak med olåsta iPhone. Förstår inte varför det ska vara så svårt att köpa en iPhone i Italien t ex visa leg och sen bli av med garantin?! Det är bara Apple som har en sån policy. Jag hoppas att det kommer en EU lag som förbjuder att man knyter en mobil till en operatör, att man får inte sälja med simlock och måste ge garanti i alla EU länder om varan är såld i ett EU land. Det är det minsta man ska kräva!

Jag hoppas att monopolet försvinner snart men jag tvivlar starkt på det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det tror jag inte på. Dom länder som har flera operatörer med iPhone har det för att Apple är tvungna att göra pga lagar t ex. Samma sak med olåsta iPhone. Förstår inte varför det ska vara så svårt att köpa en iPhone i Italien t ex visa leg och sen bli av med garantin?! Det är bara Apple som har en sån policy. Jag hoppas att det kommer en EU lag som förbjuder att man knyter en mobil till en operatör, att man får inte sälja med simlock och måste ge garanti i alla EU länder om varan är såld i ett EU land. Det är det minsta man ska kräva!

Jag hoppas att monopolet försvinner snart men jag tvivlar starkt på det.

//Rob

Källor inom Telia har själva sagt det. Men visst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 16:15
Ursprungligen av Leftrustle:

Källor inom Telia har själva sagt det. Men visst.

Hoppas verkligen att du har rätt. Då ska du få en puss på kinden, babyface.

Ursprungligen av acke:

Hoppas verkligen att du har rätt. Då ska du få en puss på kinden, babyface.

Ja, jag tror på det i varje fall. Är inte en telefonförsäljare från Telenor som sagt det, om man säger så...

Men...AT&T har ju fortfarande monopol...har någon operatör i något land som initialt fick monopol blivit av med det?

Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, jag tror på det i varje fall. Är inte en telefonförsäljare från Telenor som sagt det, om man säger så...

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...AT&T har ju fortfarande monopol...har någon operatör i något land som initialt fick monopol blivit av med det?

Nej. Men vad betyder det? Är känt att AT&T har 5 års exklusivitetsavtal. Dvs. inte evigt. Varför skulle då Telia ha det?

Apple vill kränga mobiler, många mobiler. Dock hade de nog svårt, speciellt innan iPhone ens fanns, att övertyga operatörerna att ta den med de krav de ställde. Därav moroten att operatörerna fick exklusivitet ett tag. AT&T fick nog en lång sådan tid då de tog den största chansningen, då ingen visste om den skulle floppa eller inte. Nu är nog förhandlingsläget annorlunda, operatörerna står i kö för att få sälje den. Så varför skulle då Apple, som vill tjäna pengar, inte utnyttja det? Låter väldigt ologiskt på alla plan...

Allt du säger är logiskt och klokt...men vad är det som säger att monopolet i Sverige skulle upphöra nu och inte om ett år...eller två år...eller...? Är det denna källa hos Telia? Varför publicerar dom stora ekonomiska tidningarna detta? Eller är det så att denna intressanta info bara känns till av oss här på detta forum?

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej. Men vad betyder det? Är känt att AT&T har 5 års exklusivitetsavtal. Dvs. inte evigt. Varför skulle då Telia ha det?

Apple vill kränga mobiler, många mobiler. Dock hade de nog svårt, speciellt innan iPhone ens fanns, att övertyga operatörerna att ta den med de krav de ställde. Därav moroten att operatörerna fick exklusivitet ett tag. AT&T fick nog en lång sådan tid då de tog den största chansningen, då ingen visste om den skulle floppa eller inte. Nu är nog förhandlingsläget annorlunda, operatörerna står i kö för att få sälje den. Så varför skulle då Apple, som vill tjäna pengar, inte utnyttja det? Låter väldigt ologiskt på alla plan...

Ursprungligen av Zimmerman:

Allt du säger är logiskt och klokt...men vad är det som säger att monopolet i Sverige skulle upphöra nu och inte om ett år...eller två år...eller...? Är det denna källa hos Telia? Varför publicerar dom stora ekonomiska tidningarna detta? Eller är det så att denna intressanta info bara känns till av oss här på detta forum?

Jag vet inte vilka som känner till det, och jag tänker inte säga mer om var jag hört det. Den som lever får se, jag bryr mig inte mer än att Telia låter andra än sig själva sälja mobilen så att jag kan få en via jobbet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 13:46
Ursprungligen av Leftrustle:

Jag vet inte vilka som känner till det, och jag tänker inte säga mer om var jag hört det. Den som lever får se, jag bryr mig inte mer än att Telia låter andra än sig själva sälja mobilen så att jag kan få en via jobbet.

Och fortfarande så har inte Telia någon exklusivitet, sen är vi i fel tråd med

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-15 13:48
Ursprungligen av Leftrustle:

Nej. Men vad betyder det? Är känt att AT&T har 5 års exklusivitetsavtal. Dvs. inte evigt. Varför skulle då Telia ha det?

Apple vill kränga mobiler, många mobiler. Dock hade de nog svårt, speciellt innan iPhone ens fanns, att övertyga operatörerna att ta den med de krav de ställde. Därav moroten att operatörerna fick exklusivitet ett tag. AT&T fick nog en lång sådan tid då de tog den största chansningen, då ingen visste om den skulle floppa eller inte. Nu är nog förhandlingsläget annorlunda, operatörerna står i kö för att få sälje den. Så varför skulle då Apple, som vill tjäna pengar, inte utnyttja det? Låter väldigt ologiskt på alla plan...

Telia har sagt att de inte har exklusivitet och aldrig har haft det. Trots det så är det bara Telia som säljer iPhone. Det kan knappast vara någon annans val än Apples.

För att knyta ann till det tråden handlar om så är det naturligtvis ett problem att Apple, godtyckligt, kan neka program och utvecklare att få sälja sina program via App Store eftersom det är den enda godkända distributionskanalen. Speciellt då det inte finns ett tydligt regelverk för vad som kan anses vara ok, och inte.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-15 13:46
Ursprungligen av Leftrustle:

Det där är inte Apple. Finns flera länder som har flera olika operatörer, och som t.om. säljer iPhone med kontantkort etc. Snarare är det så i Sverige för att den moroten behövdes innan någon operatör nappade, men alla tecken pekar på att Telias monopol försvinner om en månad.

Apple har valt att skriva ett avtal med Telia och så här långt enbart med Telia. Det är Apples beslut. Ingen annans.

Det viktiga när det kommer till AT&Ts ensamrätt är att de har världsensamrätt när det kommer till att stoppa funktioner såsom användande av iphone som modem. Vi får alltså vänta MINST 5 år innan den funktionen kommer till iphone/telia i sverige. Helt ofattbart!

Sedan är det bara att skaffa ett bra sökfunktion för programdistribution och vi har inget problem. Finns gott om skräpprogram som är kul för ett skratt och som sedan tas bort.

En anledning varför Googlesökning är enklare än Yahoo katalogsökning är just angreppsmetoden. Varför inte använda genius?

Bevaka tråden