Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac spottar ut Leopardskivan vid installation

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Försökte precis installera Leopard i min iMac.
Startar programmet i Tiger sen vid första steget vill datorn starta om sig och då spottas skivan ut.

Fick låna en skiva av en kompis, kan det vara orsaken?

Mvh

Prova att stänga av datorn med skivan i och sedan starta den med C nedtryckt. Om inte det fungerar kan du prova med Alt nedtryckt och se om datorn listar skivan som möjlig startskiva.

Vissa skivor är ämnade för vissa datormodeller och fungerar oftast bara på dem. Dessa levereras bara med nya Macar. Skivor man köper eller på annat sätt erhåller från Apple kan installeras på valfri Mac som uppfyller systemkraven, och en hel del som inte gör det.

Är skivan en bränd säkerhetskopia kan det hända att skivan inte kopierades på ett bra sätt. Helst bör man göra säkerhetskopior med Skivverktyg om man gör det.

Med alt-tangenten kom skivan upp som startskiva.
Men sedan hände det som vanligt, ett stopp/förbudstecken och Tiger startade som vanligt.

Om jag fattat det rätt så köper jag Leopard på en Apple Premium Reseller (Sverige) så kan jag installera det både på min MacBook (intel) och min iMac (intel)?

Tack för hjälpen.

Ursprungligen av iOberg:

Om jag fattat det rätt så köper jag Leopard på en Apple Premium Reseller (Sverige) så kan jag installera det både på min MacBook (intel) och min iMac (intel)?

Korrekt. Om du köper Leopard hos en återförsäljare kan du installera det på såväl din MacBook som din iMac. Förutom vanliga Leopard som bara gäller installation på en dator åt gången finns en "familjelicens" som tillåter installation på upp till fem datorer samtidigt. Det skiljer inget mellan dem förutom att det står annorlunda i användarvillkoren och det sker heller ingen kontroll av om du följer dem.

Tack Marcus!

Case closed.

1
Bevaka tråden