Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar; Mac Mini

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-12 20:46

Hej,

Det är så att jag har en MacBook 2,4Ghz - 160GB m.m. idag men är sugen på att skaffa mig en Mac Mini. Min fråga är då, hur mycket låter en Mac Mini alltså med fläktar osv. Andra frågan är att, räcker det med en Mac Mini 1,83GHz - 80GB - 1GB RAM m.m.? Det jag skall använda den till, är först och främst ha den som nedladdningsdator, surfdator, redigering.

Tackar hemskt mycket för svar!

Ursprungligen av Palle08:

...först och främst ha den som nedladdningsdator, surfdator, redigering.

Redigering av vad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-13 08:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Redigering av vad?

Bilder

Hämtar min nya Mac Mini i Karlstad idag?:)

2.0Ghz
2GB Ram
160GB hårddisk

Jag tror inte att fläktarna kommer låta så mycket som du tror... Photoshop kan jag även köra på min MBA utan att fläktarna går igång, så det lär ju inte bli några smärre problem för dig.

Dessa frågor är alltid så svåra att svara på, för det är näst intill omöjligt att sätta sig in i situationen och svara på om det kommer att fungera. Dels för att det finns så många olika definitioner av vad som menas med "räcker". Dels att "redigering" kan vara alltifrån att ändra bildstorlek i Förhandsvisning till avancerad redigering av RAW-material i Aperture. För det du skriver att du ska använda den till, ja. Men om du bli nöjd är stört omöjligt att svara på.

Mitt tips är att du köper datorn från en återförsäljare som låter dig prova maskinen och därefter återlämna den om du vill. Apple Store erbjuder detta inom de första 14 dagarna efter att du tog emot datorn. De flesta butiker gör det inte.

En notering jag gör är att definitionen av "räcker" alltid höjs. 1995 redigerade jag bilder på en Macintosh Quadra 840 AV. Idag springer en Mac Mini i cirklar runt den, ja till och med tio år gamla datorer gör det. Ändå gick det alldeles utmärkt att redigera bilder på den. Det som är fascinerande är att om tio år kommer vi ändå att fråga oss om den dagens datorer "räcker" för att göra samma sak, även om de troligen är mycket kraftigare än äns dagens Mac Pro.

Jag är inte helt rättvis. Jag redigerade förvisso aldrig RAW-bilder på min Quadra, och de gånger jag redigerade film på den var renderingstiderna rentav olidliga. En Mac Mini fungerar säkert utmärkt för dig.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-09-13 13:24

jag har haft tre olika mac mini, de är väldigt olika hur de låter.
Den jag har nu, låter ingenting när jag jobbar med photoshop, ibland kan den sätta igång och låta som en hel skördetröska när man tankar ner saker. Knaster blir det ibland.
kör man startskiva från en annan hårdisk så låter den ännu mindre, men då låter den hårdisken som man kör från.
om du ska ha datorn till att tanka ner kommer du nog vilja ha en extern hårdisk som är lite större, tankar du då direkt till den kommer datorn låta mer också. (tänk på att det kan vara värt att köra en firewire hårdisk-har upplevt det som att mac minin låter mindre då)

Du aldrig få en helt tyst dator egentligen

1
Bevaka tråden