Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma papperskorg

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en massa problem med webradio har jag nu Windows media player i papperskorgen och blir inte av med den. Vare sej jag tömmer som vanligt eller håller nere alt-knappen så får jag upp att något objekt kan inte kastas för att det är låst och att jag ska hålla nere alt-knappen (vilket jag redan gör...) Samma sak om jag gör säker papperskorgstömning. Har startat om datorn och samma lika då. Vad gör jag???

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-12 07:43

Ta ut den på skrivbordet, markera och håll nere command + i. Där kan man låsa upp objekt.

Fast där är den inte låst???? Det är filer som är inbakade i Windows Media Player som är låsta. I papperskorgen ligger en enda fil, windows media player. Men felmeddelandena jag får upp är en massa andra filer, wmphelp.htm, WMPIcon.gif etc.

Du kan göra det den hårda vägen: Starta Terminalen (/Program/Verktygsprogram) och skriv "rm -rf " utan citattecken. Öppna Papperskorgen och dra windowseländet in i terminalfönstret. Tryck på returtangenten.

Boom. Borta.

(Problemet med att det inte verkar låst fast den är det, är att programmet egentligen är en mapp som innehåller låsta objekt. Det är ett otyg att låsa filer på det där viset, och det är mest MS, Real och Adobe som sysslar med sådant.)

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Du kan göra det den hårda vägen: Starta Terminalen (/Program/Verktygsprogram) och skriv "rm -rf " utan citattecken. Öppna Papperskorgen och dra windowseländet in i terminalfönstret. Tryck på returtangenten.

Boom. Borta.

(Problemet med att det inte verkar låst fast den är det, är att programmet egentligen är en mapp som innehåller låsta objekt. Det är ett otyg att låsa filer på det där viset, och det är mest MS, Real och Adobe som sysslar med sådant.)

Lite farligt om man är nybörjare...
om man missar och får till ett return direkt där efter rm -rf så åker väl halva datorns filer åt fanders.

Personligen tycker jag att allt anat skall provas först.

rm = Remove -r =recursive (alla bibliotek ner igenom -f= force (inga "är du säker?"

Fullständigt brutallivsfarligt kommando att sätta i händerna på folk som inte har en doktrsgrad i "Mackande"...

Ursprungligen av Goflorp:

Lite farligt om man är nybörjare...
om man missar och får till ett return direkt där efter rm -rf så åker väl halva datorns filer åt fanders.

Personligen tycker jag att allt anat skall provas först.

rm = Remove -r =recursive (alla bibliotek ner igenom -f= force (inga "är du säker?"

Fullständigt brutallivsfarligt kommando att sätta i händerna på folk som inte har en doktrsgrad i "Mackande"...

Jo, det har du rätt i. Det är som att gräva ut Pompeji med dynamit. Fast det funkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 09:22

Det brukar funka att hålla ner "alt" när man tömmer Papperskorgen.

terminalen är väl att ta i. Prova "säker papperskorgstömning" i finder. Den bryr sig lite mindre om om filer är upptagna etc. Däremot kan det ta tid innan datorn är klar.
Varje fil skrivs över flera gånger med ettor och nollor och blir omöjlig att få tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 10:10
Ursprungligen av Goflorp:

Prova "säker papperskorgstömning" i finder. Den bryr sig lite mindre om om filer är upptagna etc.

Jaså, källa på det? Har inte märkt detta utan att det tar längre tid att tömma papperskorgen pga överskrivningar.

Hej och hå, då får jag upp: "rm-rf/Users/Lena/.Trash/Windows Media Player/Windows Media Player.app: No such file or directory" Nu börjar jag bli väldigt Anti-windows....

Ursprungligen av Greta723:

Hej och hå, då får jag upp: "rm-rf/Users/Lena/.Trash/Windows Media Player/Windows Media Player.app: No such file or directory" Nu börjar jag bli väldigt Anti-windows....

Okej. Det ska vara ett mellanslag direkt efter rm och ett mellanslag efter rf. Goflorp har rätt i att rm är ett farligt verktyg. Man måste vara ytterst noga med var mellanslagen skrivs.

Prova Onyx i stället, så slipper jag få på nöten när alla dina filer försvinner... O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 09:34

I gratisprogrammet Onyx finns en funktion för att radera trilskande filer.

Hur gör jag i Onyx då??? Nu är jag lite Anti-allt och orkar inte läsa bruksanvisningar.
Det som så här långt INTE funkar är:
- hålla ner alt-tangenten
- säker papperskorgstömning
- Terminalen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 09:52

Här hittar du den funktionen.

Konrad tar poäng!

Källa, egen upplevelse.

"papperskorgen kan inte tömmas för hubba.bubbah är upptaget av ett annat program" skiter den i. Längre tid tar det.

Tror inte jag rökt svampar iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 10:51

Skumt inlägg jag skrev...
Ja att det tar längre tid håller jag med om men jag undrar om det stämmer med att den tömmer bättre. Ska testa nästa gång jag sitter i den sitsen så ska vi se.

Har varit med om filer som behöver två försök på sig att tas bort. Dvs, att man provar en gång, får felmeddelande, försöker en gång till och det fungerar. Spännande det här måste utforskas.

Äntligen borta!!!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 12:07
Ursprungligen av Greta723:

Äntligen borta!!!!!

Vad gjorde du?

Onyx fixade det! Tack för all hjälp allihopa!!

Det finns ett program som heter "What's keeping me?" också, där man ser vad som binder upp ett program eller process. Riktigt användbart och smidigare än Onyx i sådana fall. (Onyx är svinbra, men i vissa fall lite overkill)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-12 14:02

Jag brukar länka till det här programmet när papperskorgen jobbar sig.

1
Bevaka tråden