Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lurad till VGA?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en 32LG3000 vilken förstås stöder HDMI. Har en Macbook generation 1 och vill kunna spela upp filmer på tv:n från Macbooken.

Var idag på Macoteket som sålde mig en MINI-DVI - DVI adapter och tyckte sedan att jag skulle köpa en DVI-HDMI samt någon form av ljudsladd (kommer ej ihåg namnet)

Dessvärre så hade de inte denna hemma men rekommenderade mig att gå till Inwarehouse.
Där så sade killen som hjälpte mig att det tyvärr blir fel när man försöker koppla Macbooken till tv:n via HDMI om man vill ha ljudet via tv:n.

Enligt honom så kunde Macbooken bara leverera bilden via DHMI och tv:n tror då att ljudet ändå skickas via HDMI (vilket således ej är fallet) och stänger då av ljudanslutningarna.

Han rekommenderade mig därför att köpa följande vilket jag har gjort:

MINI DVI - VGA
VGA-kabel (VGA - VGA)
MINI-Tele (3,5 mm) till RCA (Audiokabel)

Nu har jag precis fått tv:n men har ännu ej brutit sladdförpackningarna eftersom jag ville höra med Er först huruvida detta är det bästa alternativet.

Har förstått att HDMI helt klart är att föredra så det känns ju surt att behöva köra med VGA om jag förlorar väldigt mycket prestanda.

Senast redigerat 2008-09-11 17:39
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-11 18:50

Det han säger om att TVn vill ha ljudet via HDMI stämmer säkert jag vet dock inte 100%. Du har inga externa aktiva högtalare eller en stereo som du kan koppla in ljudet i istället för via TVn när du skall titta på film via datorn? I så fall kan du ju köra HDMI till TVn och koppla ljudet till en annan enhet istället.
Jag skulle iaf tro att du får en betydligt bättre, skarpare och lugnare bild via digitala HDMI istället för analoga VGA.

Jag har ju datorn som kan fungera om jag kopplar in externa högtalare.. Är dock inte säker på om det är värt kostnaden, ljudet i tv:n skall tydligen vara väldigt bra.

Antar att jag får prova med VGA och se om det räcker för mig...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-11 19:36

Du kan inte koppla in via s-video med en mini dvi til s-video? Det torde väl vara bättre än VGA.

Edit: Den har ju en DVI ingång, HDMI nr 1 använd den så funkar det nog.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-11 19:43
Ursprungligen av MatsOlov:

Du kan inte koppla in via s-video med en mini dvi til s-video? Det torde väl vara bättre än VGA.

Nä, det är betydligt mycket sämre med s-video.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-11 20:17
Ursprungligen av MatsOlov:

Du kan inte koppla in via s-video med en mini dvi til s-video? Det torde väl vara bättre än VGA.

Edit: Den har ju en DVI ingång, HDMI nr 1 använd den så funkar det nog.

Den har inte DVI ingång. Du måste ha sett fel.
LG TV med LCD-teknik | 32LG3000 : LG Sweden

S-Video ger sämre bild än VGA som Mija skriver.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-11 20:20

Se bilden den är från sidan du länkade till. Förmodligen är en av HDMI-portarna gjorda för att kunna ta emot DVI.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-11 23:57
Ursprungligen av MatsOlov:

Se bilden den är från sidan du länkade till. Förmodligen är en av HDMI-portarna gjorda för att kunna ta emot DVI.

I stand corrected

Om du har anslutningar som visas som bilden matsolov visar så skall du koppla mini-dvi > Dvi --> Dvi > Hdmi --> kabel till tv'n

ljudet kopplar du från ljud ut med en 3,5 <--> 3,5 ljudsladd som du sätter i audio rgb/dvi ingången
så får du både ljud och bild från datorn i tv

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-12 08:12

Går bra med en optisk sladd för ljudet också.

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/102839-5-1-ljud-ut-p-macbook.html

Ursprungligen av dalailama:

Jag köpte en 32LG3000 vilken förstås stöder HDMI. Har en Macbook generation 1 och vill kunna spela upp filmer på tv:n från Macbooken.

Var idag på Macoteket som sålde mig en MINI-DVI - DVI adapter och tyckte sedan att jag skulle köpa en DVI-HDMI samt någon form av ljudsladd (kommer ej ihåg namnet)

Dessvärre så hade de inte denna hemma men rekommenderade mig att gå till Inwarehouse.
Där så sade killen som hjälpte mig att det tyvärr blir fel när man försöker koppla Macbooken till tv:n via HDMI om man vill ha ljudet via tv:n.

Enligt honom så kunde Macbooken bara leverera bilden via DHMI och tv:n tror då att ljudet ändå skickas via HDMI (vilket således ej är fallet) och stänger då av ljudanslutningarna.

Han rekommenderade mig därför att köpa följande vilket jag har gjort:

MINI DVI - VGA
VGA-kabel (VGA - VGA)
MINI-Tele (3,5 mm) till RCA (Audiokabel)

Nu har jag precis fått tv:n men har ännu ej brutit sladdförpackningarna eftersom jag ville höra med Er först huruvida detta är det bästa alternativet.

Har förstått att HDMI helt klart är att föredra så det känns ju surt att behöva köra med VGA om jag förlorar väldigt mycket prestanda.

Jag har en Philips-tv där jag kan välja vilken ljudingång som ska synka till resp HDMI-bild (eller annan bild-/videoingång). Jag har tre ljudingångar; vanlig analog, digital samt de digitala ljudkanalerna som finns inbyggda i resp. hdmi-kontakt.
I tv:ns inställningar kopplar jag sedan ljudkällan till resp bildingång.
Kolla upp om inte denna möjlighet borde finnas i din tv.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-17 09:43

dvi eller vga spelar ingen större roll när vi pratar upp till 1920x1200 (1920x1080p på 16:9 format).. ska du över denna upplösning (vilket inte tv har) så kommer du inte kunna gå högre med vga standarden då den itne har stöd för mer.. vilket dvi har iom dualdvi.

dvi är till fördel om du har mycket grejjer som orsakar störningar, då det är antingen till eller från till skillnad från analog (vga).

svideo är nog det sämsta alternativet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-17 09:58
Ursprungligen av tim-:

dvi eller vga spelar ingen större roll när vi pratar upp till 1920x1200 (1920x1080p på 16:9 format).. ska du över denna upplösning (vilket inte tv har) så kommer du inte kunna gå högre med vga standarden då den itne har stöd för mer.. vilket dvi har iom dualdvi.

Stämmer verkligen det där tim-?

Så här står det på wiki.

Ursprungligen av wiki:

VGA-standarden är som följer:
256 KiB video-RAM
16 och 256 färgers läge: planar mode respektive packed-pixel mode (läge 13h)
262 144 (218: sex bit vardera (64 värden) för röd, grön och blå färgpalett
Valbar klockning på 25 MHz eller 28 MHz
Maximalt 720 pixel i horisontell upplösning
Maximalt 480 linjer

Uppdateringsintervall upp till 70 Hz
Hårdvarustöd för mjuk rullning
Visst stöd för ”Raster Ops”
Barrel shifter
Stöd för split screen
Visning av separata teckensnitt

Senast redigerat 2008-09-17 10:49
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 10:46

VGA standarden ja... men sedan finns ju SVGA, XGA, SXGA osv... tills QSXGA (2560x2048) genom VGA porten men däremot behövs grafikkort och mottagarskärm som klarar av upplösningen.

VGA standard och vad en VGA port klarar av att skicka ut är två skiljda ämnen.

Däremot hävdar jag fortfarande att både DVI och HDMI är bättre bild än VGA då bilden i DVI/HDMI aldrig omvandlas till analog som det gör via VGA.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-17 10:49

Formulerade om mitt inlägg ovan då jag såg att det kan tolkas på olika sätt.

Jag har exakt den tv:n 32LG3000, och idag införskaffade jag mig en DVI till HDMI kabel och kopplade in i HDMI uttag 1, som är markerat DVI.

Har bara en sak och säga, vilken skillnad jämnfört med den provisoriska lösning jag hade med s-video, knivskarp bild. Upplösningen blir 1360x768 , det går säkert att få 1366x768 om man orkar pila med switchres.

  • Medlem
  • 2008-09-27 22:33
Ursprungligen av Mikael E:

Jag har exakt den tv:n 32LG3000, och idag införskaffade jag mig en DVI till HDMI kabel och kopplade in i HDMI uttag 1, som är markerat DVI.

Har bara en sak och säga, vilken skillnad jämnfört med den provisoriska lösning jag hade med s-video, knivskarp bild. Upplösningen blir 1360x768 , det går säkert att få 1366x768 om man orkar pila med switchres.

Och hur synkas ljudet i tv:n?

Ursprungligen av Baron:

Och hur synkas ljudet i tv:n?

Via stereon. Men det går även bra att använda sig av den ljudingång som finns bak på tv:n som fungerar med DVI och VGA ingångarna, då behöver man använda sig av en kabel med minitele 3,5 mm i båda ändar.

  • Medlem
  • 2008-09-27 23:09
Ursprungligen av Mikael E:

...det går även bra att använda sig av den ljudingång som finns bak på tv:n som fungerar med DVI och VGA ingångarna, då behöver man använda sig av en kabel med minitele 3,5 mm i båda ändar.

Jag tror det är det svaret trådskaparen är ute efter.

Såg precis att jag missade ljudet så här i efterhand.

  • Medlem
  • 2008-09-27 23:37

Jag hann se ditt inlägg, Mikael. Jag menade bara att du faktiskt har kommit med lösningen. Jag anade att du hade missat ljudbiten. (Det var alltså nån sorts beröm till dig.)

Mitt inlägg var en konklusion riktad till dalailama.

Hehe! Nackdelen med och sitta i flera trådar och olika forum och diskutera närliggande frågor. Ett litet ord kan göra stor skillnad. Men nu har dalailama ett svar och en lösning på sin undran.

1
Bevaka tråden