Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt återansluta till nerkopplad nätverksenhet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vid uppstart så mountas min nätverksdisk genom att jag har gjort ett bokmärke vilket inkluderar loginuppgifter, och som körs som login item.

Om jag startar om nätverksdisken av någon anledning så måste jag manuellt mounta enheten igen.

Hur gör jag för att datorn ska återansluta enheten automatiskt?

Programmet Reconnector kanske kan hjälpa dig.
För endast $29 är det ditt.

Automatic reconnection
A common problem is when the file server you are logged onto disappears from the desktop. Reconnector solves that problem and reconnects you automatically as soon the file server is available. This is a big problem especially with standalone computers (Application servers) which should be connected to certain file servers to function properly.

Edit: Glömde bjuda på en länk:
Reconnector 2.8.0 software download - Mac OS - VersionTracker

Vi kör detta program på ett flertal servrar där jag jobbar och det fungerar perfekt, vi har även ett antal program som ska hållas igång även det fixar Reconnector.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 11:29

Som den purist som jag är skulle jag köra med AMD (auto mount daemon) som kommer med OS X för att hålla nätverksdiskar anslutna, att den sedan är helt transparent för applikationer och systemet i allmänhet är ju bara en bonus..

Launchd är ju även det designat för att hålla igång program och daemons men även mycket annat, även det kommer ju med systemet..

Båda dessa kräver ju dock lite mer kunskap som systemet men är i mina ögon klart elegantare

Reconnector ser ju inte ut att ha blivigt uppdaterat på länge och vara PPC endast, inte Universal..

Hittade den här artikeln: Accessing NFS

Jag kan iofs köra NFS också om jag behöver, men kör nu AFP där jag behöver autentisera med användarnamn och lösen.

Går det att göra med AFP? Och ur skulle det i så fall göras om jag har en share som heter "files" på minServer.local med ip 10.0.1.2?

Edit:
Hittade den här artikeln också: http://mattfleming.com/node/187
Ser ut att vara en gammal guide. Funkar det likadant på 10.4 och 10.5?

Senast redigerat 2008-09-12 13:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 22:29
Ursprungligen av stevenD:

Hittade den här artikeln: Accessing NFS

Jag kan iofs köra NFS också om jag behöver, men kör nu AFP där jag behöver autentisera med användarnamn och lösen.

Går det att göra med AFP? Och ur skulle det i så fall göras om jag har en share som heter "files" på minServer.local med ip 10.0.1.2?

Edit:
Hittade den här artikeln också: http://mattfleming.com/node/187
Ser ut att vara en gammal guide. Funkar det likadant på 10.4 och 10.5?

Guiden är för Tiger, i Leopard har de sakerna flyttat in under "Directory Utility" vad den heter på svenska har jag ingen aning, jag kör på engelska.

Sedan finns inställningarna under avancerat om jag inte missminner mig.

1
Bevaka tråden