Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook - Blinkande skärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-10 17:34

Nu ska min macbook in på lagning för den traditionella sprickan nere vid höger handleds kant. (köpt november 2006)

Samtidigt tänkte jag att jag kunde få fixat att skärmen alltid blinkar och har sig när jag startar datorn och en stund efter.

Dock fick jag tipset att ta ur batteri och laddare och sedan hålla inne power knappen i 10 sec. Vilket resultat!! Datorn blev 3 gånger snabbare och blinkandet försvann!

Tack för tipset, får testa detta sen!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 14:46

Flimmrandet är förmodligen en dålig inverterkabel, det är inget som du får förlängdgaranti, som top caset, på. Att reseta SMC borde inte fungera. Du får nog ditt flimmer tillbaka snart tyvärr..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-11 16:49
Ursprungligen av nllub:

Flimmrandet är förmodligen en dålig inverterkabel, det är inget som du får förlängdgaranti, som top caset, på. Att reseta SMC borde inte fungera. Du får nog ditt flimmer tillbaka snart tyvärr..

Jag var också övertygad om att det var hårdvarurelaterat. Men jag har fortfarande inget flimmer. Så vi får väl se.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 19:38

Vad hade du för symptom? Ungefär som att man sitter och trycker backlighten fram och tillbaka?
Mjukvarurelaterat blink trodde jag inte fanns. Har du lämnat in datorn? I så fall kan dom ha sett att inverterkabeln hoppat ur när dom bytte top case.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-11 21:24
Ursprungligen av nllub:

Vad hade du för symptom? Ungefär som att man sitter och trycker backlighten fram och tillbaka?
Mjukvarurelaterat blink trodde jag inte fanns. Har du lämnat in datorn? I så fall kan dom ha sett att inverterkabeln hoppat ur när dom bytte top case.

Ungefär som när backlighten ändras ja, fast väldigt mycket snabbare och särskilt mycket när man belastade datorn genom att t.ex. öppna safari när datorn startat upp.

När jag bootade med windows xp så fick jag inget problem. Skulle kunna bero på att leopard belastar mer.

Och nej, jag har inte lämnat in den på byte av topcase än.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 22:32

Okej det är mycket märkligt för det är typiskt inverter symptom.. Prova att knacka lite med ett fingre ovanför F1 och se om du kan få fram det..
Belastningen av processor och minne ska inte få din skärm att flimmra så alltså borde det inte vara någon skillnad i XP.. Kanske så har den ramlat på plats när du flyttat datorn.. Skumt i alla fall.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-12 13:38

Efter att ha cyklat med datorn till skolan i en ryggsäck och tillbaka är problemet tillbaka. Efter en omstart finns det dock inga symtom. Att knacka med fingret ger dock inget. Kanske kan be teknikern att ta sig en titt på inverterkabeln när de ska byta topcase? Eller bör jag pressa apple om det innan topcase?

Vilken reparatör är att föredra i Göteborg? Mac forum, Mac support eller Trifolium?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-12 13:59

Ring till apple du och säg att du har både spricka och flimmrade skärm.
Har tyvärr ingen aning om vilken verkstad som är bäst i Göteborg.

1
Bevaka tråden