Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbradio, Flip4mac, spelare???

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har brukat lyssna på webbradion via flip4mac och real player. Nu kom dt häromdagen en uppdatering av flip4mac eller vad det nu var... nåt jag skulle installera. Nu funkar det inte alls. Helt tyst. Vad är felet?? Har installerat Windows media player också men inte ett ljud. Nåt ra tips???

Ursprungligen av Greta723:

Har brukat lyssna på webbradion via flip4mac och real player.

För det första... Är det Sveriges Radios webbradio vi pratar om? Jag förutsätter det.

Jag förstår inte varför du skriver "och" (Flip4Mac OCH RealPlayer). För båda är ju inte inblandade samtidigt. Antingen väljer du i SRs inställningar "Windows Media" och då är det Flip4Mac som används, eller så väljer du "Real".

Så det första tipset är väl att ändra i webbradions inställningar till "Real", och prova om det funkar där.

Nja, det var RadioRix jag hade problem med. Tidigare anv jag RealPlayer men när jag skulle starta den tidigare i veckan så kom det upp ett meddelande att jag skulle uppdatera eller nåt med flip4mac, det var därför jag trodde att de hörde ihop. Försöker jag gå vägen via rixfm.com så kommer sidan med mediaspelare upp men inget händer. Klickar jag på play så står det bara-19000. Använder jag Real Player får jag upp att "Flip4mac cannot play his movie. Windows Media player may be able to play this movie. Would you like to disable Flip4mac and use Windows Media Player instead?" Väljer jag då alternativet Disable får jag upp systeminst för flip, väljer bort att flip dka startas, startar om real player och inget händer.

Satt vid en PC tidigare, så då kunde jag inte testa. Nu sitter jag vid Macen, och lyssnar på RixFM utan problem. Jag har senaste Flip4Mac som släpptes nyligen.

Prova att i Flip4Macs inställningar kryssa för "Launch QuickTime Player" och starta om webbläsaren. Ibland funkar det bättre då (Men just i det här fallet spelar det nog ingen roll. Här funkar det både med och utan den inställningen).

Vilken webbläsare använder du? Här funkar det i både Safari (3.1.2) och Firefox (3.0.1).

Senast redigerat 2008-09-11 19:25

Har samma versioner av webbläsare, men det funkar inte. Om jag kryssar i "Launch Quicktime Player" får jag samma meddelande som tidigare - Flip4mac cannot play this movie osv..:" Jag måste jag varit och pillat i nån inställning nånstans men jag undrar var....

Om jag provar igen i firefox, sr det ut så här. Det dyker upp en legobit nedanför "filmfönstret" - vad betyder dt????

Det betyder att rätt plugin saknas.

Jag föreslår att du installerar om Flip4Mac.

Och kasta ut Windows Media Player. Den gör ingen nytta. Det kan kanske t.o.m vara så att den är "i vägen" för Flip4Mac...

OK jag provar med att installera om Flip4Mac och slänga ut Windows. Lade in den bara för att det stod så i hjälpfunktionen i Rix-spelaren om hur man skulle få det att funka på mac. Ibland undrar man om de som skriver de instruktionerna verkligen har testat det på en mac....

JAAA!! Nu funkar det!! Nu är mitt enda problem att Windows Player ligger och slaskar i papperskorgen och vill inte kastas bort fast jag håller ned alt-tangenten. Morr, vilket skräp!!

Om du avslutar alla program som är igång, så går det nog att kasta den.

Annars får du logga ut, och in igen, så kan du säkert kasta den.

Här är en tråd om ett litet mysigt script för att spela Nordisk radio i iTunes. Jag använder den istället för att gå in via browsern.

1
Bevaka tråden