Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helgdiskussion: Vilken iMac är din favorit?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den enda Mac som stulits ifrån mig - LAMPAN.

Den är något särskilt, även i tjuvens ögon.

favorit datorn är globen men egentligen cuben men den fanns inte med här i listan för det är inte en Imac..

Tänkt om man vidare utvecklat globen? Men det är nog ändå så att dagens imac. den som är inspirerad av iPod är den bästa hittils men den saknar tyvärr design mässig "ohmpf"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-10 18:39

Härlig tråd som jag inte upptäckte förrän nu. Jag röstade också på den första iMac-modellen, på grund av att den har en design som på något vis alltid kommer stå sig för mig, kanske blev jag så tokglad när den kom att den överskuggar de andra, på många sätt mycket trevligare maskinerna. Nåväl, när jag kapade åt mig en själv, så hade jag haft en PowerMac 8600 med en massa tillbehör. iMacen var så liten och fin. Och allt var så designat. Den lilla tvåfärgade kulan i puckmusen. Den genomskinliga strömsladden. Alla tyckte verkligen den var snygg och verkade kul. Jag var så begeistrad i datorn att jag hade med den ut på landet, och använde den som "laptop", den var ju rätt så lättburen och tangentbord å mus gick ju lätt ner i en väska. På den tiden tyckte man verkligen den var liten och nätt - allting var ju inuti skärmen.

Fascinationen för iMac har nog inte lagt sig riktigt, för jag har en iMac G3/400 av något senare snitt och den används faktiskt, satt häromdagen och komponerade med den, med Cubase LE, Reason 3 rewire-kopplat till Cubase, samt lite hårdvarusyntar som Macen styr så fint, så fint. Detta är en ganska avancerad uppkoppling som den gamla G3:an faktiskt pallar med fortfarande.

Just idag browsade jag runt på 99mac för att kolla om 10.4 kunde vara doable på en så pass gammal dator, jag kör 10.3 och det funkar förvisso galant.

Jo, förresten... samtidigt som jag körde den där MIDI & ReWire-kopplingen så hade jag kopplat min Huawei-Tre-dongel till samma dator och var uppkopplad på nätet. Via en korsad nätverkskabel delade jag uppkopplingen till en nyare PC.

Jag skojar inte - iMacen levererar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-10 23:12

alu imac 24" gav mig tillbaka mac-hoppet Den vita lampan var inte alls min stil, formfaktorn åldrades snabbt.

Däremot den knubbiga imac dv @ 400 i grape, den levererade och fungerar fortfarande- utom dvdenheten då, den har dött.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-11 19:11

Försåg iMacen med 10.4 igår och den springer på riktigt bra, 640 Mb i minne hjälper en smula. Däremot är inte hårddisken så stor. Datorn är i nyskick, dock saknas originalmusen, men en puckmus duger 'la? Jag har en G4 också, så den här skulle någon kunna köpa billigt. Skicka ett PM och bjud vetja. Det är en Indigoblå modell från -99 tror jag, tyvärr bara med CD-rom men det går ju också att byta. Den har i alla fall Firrevirre. Skärmen är skarp och fin, as new! Kan levereras i Sthlm i morgon, exempelvis. Men då måste man vara lite på hugget!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 18:10

Den senaste med 24" skärm. 'Globen' är designmäsigt min favorit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 13:28

Vete sjutton vilken som är min favorit faktiskt, alla är rätt tjusiga tycker jag nog. Vad som däremot var rätt kul att se efter releasen av den första iMacen var hur mycket designen påverkade allting annat runtomkring som t. ex. häftapparater, hålslag, miniräknare, tvålburkar m.m. Plötsligt ville alla göra en iMac- version av sina produkter^^

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 22:48

Bondi macen var kul men inte den mest radikala. G3 hade redan kommit ut i bondi blått om jag minns rätt. Allt-i-ett conceptet var redan väl beprövat (Orginal Macen, Plus, SE Classic, Classic II, Performa 5200/5400 mfl). Det viktiga med orginal iMacen var att den var precis vad Apple behövde - väl designad och väl tajmad.
Den senaste aluminium imacen är ju bara en uppgradering i material och prestanda (det gör den ju inte sämre för det).
"Lampan" var mer banbrytande. I klass med G4 Cube, Mac mini och PowerMac G5.

Jepp, G4 Lampan är genial och får min röst.

Bevaka tråden