Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone i Volvo V50

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-11 09:40

I våras köpte jag en sprillans ny V50 och kostade då på mig ett "iPod/USB Interface". Från början var jag mest intresserad av USB men insåg snabbt att med en iPod fick jag mycket mer funktionalitet såsom spellistor och genrer.

För några veckor sen fick jag en iPhone och det fungerar alldeles utmärkt med uppspelning i bilen. Däremot laddar den inte samtidigt vilket är rätt retfullt om man åker långt. Efter lite googlande och snack med kompisar så har jag förstått att det inte bara är Volvo som har detta problem.

Jag har påpekat detta för Volvo eftersom det är rätt luddigt i den information jag fick läsa i samband med köpet. Jag väntar nu på svar från dem, jag har ju trots allt lagt 5500 spänn på den här attiraljen.

Efter vad jag förstått så är det inte rocket science att bygga en konverter men jag har inte lyckats hitta vare sig en färdig eller ett kopplingsschema. Är det någon som kan peka mig i rätt riktning?

Senast redigerat 2008-09-12 10:16

Och jag som trodde att den laddade.. Alltid är det något. Spännande att höra vad Volvo säger

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-11 12:04

Volvo, och alla andra tillverkare har tagit genvägen och kör ström via FireWire portarna på sina kontakter. FireWire kör ju 12 v. och behöver därför inte konverteras till USB portens 5 volt.
Med iPhone 3G så har Apple slopat supporten för laddning via FireWire.

Det borde inte vara nåt stort problem för Volvo att sätta dit en 5 v. regulator, och styra om strömmen till dom rätta pinnarna.

Vad jag har förstått, så har Apple länge informerat om att 12 v. via FireWire kommer att slopas på framtida proukter, nåt som producenterna ganska enkelt har struntat i.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-11 12:27

Jag fick låna en en iPhone generation ett av en arbetskamrat och det fungerade bra trots felmedelande när jag pluggade in den.

Finns det referenser till att Apple informerat om att nya produkter förmodligen inte kommer att stödjas samt tidpunkt när detta gjorts?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-11 16:39

Jo, tror macworld.se har haft upp det på sin hemsida.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-11 18:24
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-09-11 19:49

Är du helt säker på att det är en "iPhone/usb interface" och inte en "ipod/usb interface"?
Vad jag vet säljer inte volvo något som heter "iPhone/usb interface".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-11 21:07

Du har rätt Frecar, jag skrev fel.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-09-12 06:23

Prova att koppla in en iPod så ska du få se att det fungerar som det ska.
Har dock inte testat med den nyaste modellen.
Som det skrivits tidigare i tråden så skiljer sig iPod och iPhone kontakterna när det gäller laddningen, därför laddas inte din iPhone.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-12 10:16

Frecar. Jag är medveten om detta, vilket jag också skrivit i tråden. Vad som retar mig är att Volvo levereras med en hårdvara som det bara är en tidsfråga innan den blir oanvändbar. Jag gissar att de nya iPodarna inte heller stöds.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 15:08

amo,

Känns lite ojuste att skylla på Volvo i detta fall…eftersom det är Apple som ändrat på kontakten.

Tycker jag i alla fall,

- Torkel

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-15 07:25

Jag håller inte med dig där Torkel. Apple har varit väldigt tydliga med att de skall sluta stödja Firewirestandarden för iPods i flera år nu. En kompis har en BMW 3-serien av 2006 eller 2007 års modell och där fungerar både gamla och nya iPhones utan problem.

Någon som vet hur de nya iPodarna fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 09:20

amo,

Okej…om Apple nu gått ut med att inte stödja FireWire för iPods…och Volvo ignorerat detta, ja då håller jag med om att det är Volvo som bär ansvaret…:confused:

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-25 15:31

De nya iPod touch g2 och iPod nano g4 har också problem, precis som iPhone 3g. Det finns en adapter att köpa från Sverige hos http://home.swipnet.se/ridax/connipod.htm

1
Bevaka tråden