Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D-forum på 99.se? Rösta nu

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-09 22:57

Jag skulle vilja se en egen topic under "Mjukvara" i stil med "3D på Mac" eller liknande.

  • Medlem
  • 2008-09-09 23:02

Kanske under "I praktiken" i så fall. "3D" är väl ingen programvara?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-10 00:59

Jag vet inte, your call, men när man söker på t.ex. 3DS MAX, får man ett fåtal svar av värde, det mesta handlar om spekulationer om att Adobe borde köpa Autodesk etc. Eller Inlägg alltför gamla för att ha något egentligt värde.

Det finns många fler 3D program på Mac än bara MAX. En speciell avdelning med tips för alla kanske kan vara lite knivig att hålla reda på. Har själv lekt lite i program som Strata, Cinema 4D, Bryce och några till

Nå?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det finns många fler 3D program på Mac än bara MAX. En speciell avdelning med tips för alla kanske kan vara lite knivig att hålla reda på. Har själv lekt lite i program som Strata, Cinema 4D, Bryce och några till

Vad har du kommit fram till, kan du rekommendera något?

Själv är jag helt ny inom det här med 3D men jag känner mer och mer att jag verkligen vill lära mig. Men jag vet inte riktigt vilket program man ska starta med, har du något tips? Främst skulle jag vilja lära mig illustrera i 3D, känns nästan omöjligt i Illustrator (dock vet jag att det går men det krävs en hel del om man ska få till rätt perspektiv) därför har jag fått för mig att det skulle vara lättare i ett 3D program! (har jag rätt eller fel?!)

Tacksam för tips!
/Cicci

Ursprungligen av sweetcc:

Vad har du kommit fram till, kan du rekommendera något?

Själv är jag helt ny inom det här med 3D men jag känner mer och mer att jag verkligen vill lära mig. Men jag vet inte riktigt vilket program man ska starta med, har du något tips? Främst skulle jag vilja lära mig illustrera i 3D, känns nästan omöjligt i Illustrator (dock vet jag att det går men det krävs en hel del om man ska få till rätt perspektiv) därför har jag fått för mig att det skulle vara lättare i ett 3D program! (har jag rätt eller fel?!)

Tacksam för tips!
/Cicci

Nu var det ju ett tag sedan jag gjorde något men om du vill ha ett program som inte kräver att du ska plöja genom en telefonkatalogtjock manual, som bara är enkelt att komma in i så kan jag rekomendera Strata. Strata finns i flera utföranden för olika ändamål och med kopplingar till Adobes programsvit: Strata - The Power of 3D

Har efterfrågats tidigare. Det finns en hel del kapabla CAD och 3D-apps för OS X, men det verkar inte vara så många användare här i Sverige, eller någon annanstans heller för den delen, vad jag vet. Polygon-modelerare är väl det som det hörs mest om, Lightwave, C4D, Maya osv..

Själv tycker jag att det hade vart intressantare vore det om det kom över lite fler solidmodelerare till mac.
Kan komma att ändras nu då Rhino portar över till OS X, intresset borde vakna hos fler företag att porta över även solidverktygen. Jag hade betalat dubbelt för en Solidworkslicens för mac t.ex.

Ursprungligen av kitesurf:

Har efterfrågats tidigare. Det finns en hel del kapabla CAD och 3D-apps för OS X, men det verkar inte vara så många användare här i Sverige, eller någon annanstans heller för den delen, vad jag vet. Polygon-modelerare är väl det som det hörs mest om, Lightwave, C4D, Maya osv..

Själv tycker jag att det hade vart intressantare vore det om det kom över lite fler solidmodelerare till mac.
Kan komma att ändras nu då Rhino portar över till OS X, intresset borde vakna hos fler företag att porta över även solidverktygen. Jag hade betalat dubbelt för en Solidworkslicens för mac t.ex.

Det finns en hel rad solidmodellerare till Macen på CAD-sidan. Vellum, VectorWorks Solid Thinking, osv.

När det gäller VectorWorks, så släpps version 2009 den 15 september. Den har samma solidmotor som SolidWorks (Parasolids).

     Sep 12 - Nemetschek NA Confirms Parasolid in Vectorworks 2009

Ursprungligen av TouchCAD:

Det finns en hel rad solidmodellerare till Macen på CAD-sidan. Vellum, VectorWorks Solid Thinking, osv.

När det gäller VectorWorks, så släpps version 2009 den 15 september. Den har samma solidmotor som SolidWorks (Parasolids).

.... Sep 12 - Nemetschek NA Confirms Parasolid in Vectorworks 2009

Spännande!

Det ska bli intressant att se hur den ter sig.

Ursprungligen av kitesurf:

Spännande!

Det ska bli intressant att se hur den ter sig.

Som betatestare på Vectorworks kan jag säga att den är rejält mycket snabbare och robust. Är mycket imponerad.

  • Medlem
  • 2008-09-10 14:33

På 99musik så väntade vi gärna med att skapa nya forumsdelar tills dess att det fanns tillräckligt med diskussioner för att fylla dem. Visste har vi gjort några undantag från det, men vi ville inte så många forumsdelar att det blev oöverskådligt.

Så, snacka 3D i massor så ökar helt klart behovet!

(nu får 99mac-admins rätta mig här om jag har fel, ingen aning om hur de resonerar i frågan, håller mig mest till 99musik)

  • Medlem
  • 2008-09-10 14:36

För program som inte diskuteras så ofta finns Övrig programvara. För grafisk produktion finns Grafisk produktion och för videoproduktion finns Videoproduktion. Räcker inte det för det lilla 3D-flöde vi har i dag?

Jo, det räcker nog. 99 är långt från det första ställe man tänker på för att dryfta 3D-relaterat. Det finns helt enkelt inte folk nog som pysslar med det här.
Inte ofta jag ser något sådant här, och inte heller får man svar på frågor av den typen.
Men det hade varit trevligt om det vore så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 19:53

Är inte hemma på det här men har inte Apple ett eget program för sådant här, Shake heter det väl tror jag. Är det någon som vet om det används mycket?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 22:57
Ursprungligen av Fred!:

Är inte hemma på det här men har inte Apple ett eget program för sådant här, Shake heter det väl tror jag. Är det någon som vet om det används mycket?

Shake är ett väldigt populärt verktyg när det kommer till "compositing", dvs inte 3d. Man kan se det som ett photoshop för rörliga sekvenser (mkt förenklat) Apple har dessvärre "slutat" utveckla det eftersom dom jobbar på ett nytt!

Inte för att vara den men... 3d Studio eller 3d Studio max har väl aldrig rullat på en mac/os siffra/x? Maya och Cinema4d är väl regenterna på mac sidan! (?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 23:05

Intressant, googlade lite och såg att det använts i bland annat Peter Jacksons King kong och Hulk. Såg även på Apple.com att man hadde vad som liknade ett Quartz Composer GUI, nice. Vad är skillnaden mellan 3ds Max och Maya då? Det säljs väl av samma företag?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 23:19

3ds Max o Maya.. ja.. "inte mycket" men spelutvecklare verkar tycka 3dsmax är bättre på ett par punkter och "Hollywood" föredrar Maya. Men i slutändan så är det 3d applikationer o man kan göra praktiskt taget samma saker med.
Beror helt o hållet hur man har blivit skolad. Jag som "växte" upp med 3dsmax tycker att maya är rena grekiskan.

Av en ren slump så började jag med cinema4d och stormtrivs med det programmet. I särklass det simplaste (lättaste att lära, inte hur avancerat det är) - 3d programmet på marknaden! Enda nackdelen cinema har haft är dess renderare... Men nu, i o med version 11 så kan man få smaka på renderman!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 01:20

Cinema4d verkar ju trevligt, speciellt om det går (relativt) lätt att ta sig in i. Känslan jag har fått annars är att det är en rätt så brant inlärnings kurva för sånt här. Är väl mest nyfiken personligen, har kollat in google scetchup typ haha.

  • Medlem
  • 2008-09-11 13:37

Cinema 4D är helt klart att rekomendera om du är nybörjare! Enklare och mer kompetent 3D program finns inte. Jag har testat lite Maya och lite Studiomax och sen fastnade jag för Cinema 4D, och jag kan inte förstå hur folk orkar syssla med Maya eller Studiomax. Användarvänligheten ligger så långt före i CD4 att man undrar hur det är möjligt att ens sälja de andra programmen.

Ursprungligen av oee:

Cinema 4D är helt klart att rekomendera om du är nybörjare! Enklare och mer kompetent 3D program finns inte. Jag har testat lite Maya och lite Studiomax och sen fastnade jag för Cinema 4D, och jag kan inte förstå hur folk orkar syssla med Maya eller Studiomax. Användarvänligheten ligger så långt före i CD4 att man undrar hur det är möjligt att ens sälja de andra programmen.

Rekomenderar gärna Strata. Lärde mig det programmet helt utan manual för många år sedan. Har dock tyvärr inte gjort något i det sedan jag skaffade ny Mac (G5). Ska köpa en licens bara jag får loss lite klöver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 20:30

Annars finns det ju bra forum i Sverige för 3D. animate. När de startade tömdes 3d delen på grafiskt forum på folk, nästan, nu är det lite aktivitet igen, men innan var det en jäkla aktivitet, ett tag. Men de är ju inga specifika mac forum iofs. Om man nu bara tål mac... Det kan också bli lite enformigt med ett enbart 3d forum. Blir ju mest teknikfrågor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 00:38

Nån som testat/använt sig av Blender? Funkar bra? Sägs vara svårt att lära, men köpte en bok om det som borde vara behändig. Ska ta mej en titta på cinema4d också.

  • Medlem
  • 2008-09-12 08:04

Jag skulle också gilla en 3D-avdelning. Det är som sagt betydligt färre forumbesökare som har frågor om modellering och rendering än t ex iPhones, så det kanske blir väldigt få och små trådar. Och så behöver man ofta visa bilder för varandra, men det löses kanske med photobucket, imageshack & dylikt.

Jag har själv bara stökat i bollhavet (Bryce, Poser, SketchUp, Vue) men jag har en sån där dröm om att ta mig tid att lära mig C4D. Jag tycker mig ha märkt en avmattning i communityn. De gamla programmen har avstannat i utvecklingen. Amatör-3D kanske håller på att bli omodernt?

  • Medlem
  • 2008-09-12 16:29

Tyvärr är det nästan inga produktionsbolag som använder Cinema 4D i Sverige och därför inte så mycket diskussioner. I USA är Cinema4D väldigt vanligt inom mediaindustrin, kanske inte så mycket inom film, men inom reklam och tv-produktion. Antagligen för att det är så lätt att arbeta med och betydligt billigare än Maya.

Försök få tag i videotutorials till Cinema 4D, Lynda har gjort en hel del bra. Jag lärde mig göra cloth på en karaktär, (animerade kläder med vind i) på 10 minuter...Och HAIR på 8 minuter... (Jag hade då iof byggt karaktären innan) Men simplare än Cinema4D blir det inte...

  • Medlem
  • 2008-09-14 10:41

oee: Menar du att det bara är Maya som gäller i Sverige?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-15 11:19

Poängen Var...

...att få till en 3D-avdelning på 99, därför att detta är planetens bästa MAC-forum. 3D-forum i allmännhet får gärna avhandla NURBS- eller Vertexrelaterade fikonfrågor. Här kan man prata prestanda och frågeställningar om hur man – exempelvis – får sin Windowsapplikation att funka smärtfritt under OS X.

Mac-related 3D-frogs, helt easy.

Ursprungligen av quasar:

...att få till en 3D-avdelning på 99, därför att detta är planetens bästa MAC-forum. 3D-forum i allmännhet får gärna avhandla NURBS- eller Vertexrelaterade fikonfrågor. Här kan man prata prestanda och frågeställningar om hur man – exempelvis – får sin Windowsapplikation att funka smärtfritt under OS X.

Mac-related 3D-frogs, helt easy.

Jag lägger till en omröstning - om tillräckligt många är intresserade...varför inte?

  • Medlem
  • 2008-09-15 15:31

Quasar: Jo, det låter rätt bra nu när du säger det.

Någon som vill visa upp lite prov på rendering, modellering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 21:45

Sorry sorry att jag lånar tråden, men jag är på jakt efter någon som skulle kunna hjälpa mig med en CAD ritning åt en kund, finns det någon i denna tråd tro. Skicka ett PM så berättar jag mer.

Återigen sorry för att jag lånade tråden.

/Fred

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 19:30

Sheriffen.. Klart vi ska ha det!

Bevaka tråden