Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 8 och Genius

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 20:50

Har precis uppdaterat till iTunes 8, slagit på Genius... nu måste den gå igenom alla mina låtar mm, det tar ju ett tag när man har drygt 11000 filer i sitt bibliotek.

Jag tänkte att vi i denna tråden skulle diskutera hur bra Genius funkar, reflektioner, plus och minus...

Ok, min färdig. Funkar faktiskt fint att skapa spellistor, men Sidebaren är meningslös. Fantastiskt komprimerad och rörig, och bara "köp köp köp"

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 21:36

Så nu har min precis blivit klar... 45min senare...

Sidebaren är väll bara till för iTMS?

Ursprungligen av kainen:

Så nu har min precis blivit klar... 45min senare...

Sidebaren är väll bara till för iTMS?

Yep. Och den kommer jag använda... jätteofta.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-09-09 21:36

Hehe sant, men rekommendationerna kan ju användas för att hitta sin musik nån annanstans...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 21:50

Måste säga att jag ändå är ganska överraskad över att genius funkar så bra som det gör... markerade en låt med "Saybia" och den hittar direkt jäkligt liknande grupper som jag aldrig hört talas om på iTMS... sweet. Sen att jag inte köper musik därifrån är ju en annan sak men bra som tips och provlyssning

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-09 22:12

Hur har ni gjort för att se "rekommenderade låtar"? Har precis uppdaterad men får bara upp "top songs you are missing"..

Hm, nu verkar inte Genius sidebar funka alls. Får bara upp andra låtar av samma artist.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-10 17:44
Ursprungligen av Leftrustle:

Hm, nu verkar inte Genius sidebar funka alls. Får bara upp andra låtar av samma artist.

Den ska tydligen lära sig med tiden, så om ett tag så kanske den lärt sig att koppla ihop artisten du valt med andra artister. Ska bli kul och se om den blivit bättre om några månader...

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-09-10 19:40
Ursprungligen av axpax:

Den ska tydligen lära sig med tiden, så om ett tag så kanske den lärt sig att koppla ihop artisten du valt med andra artister. Ska bli kul och se om den blivit bättre om några månader...

du pratar om "den" som en liten ai
skrämmande

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-10 19:55
Ursprungligen av thor:

du pratar om "den" som en liten ai
skrämmande

Var inte orolig, det är bara en matchningsmotor, den kommer inte att få medvetande och ta över världen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 22:44

När man spelar en låt så dröjer det typ 10-15 sekunder sen dyker det upp rekomenderade låtar för mig, under "Top songs you are missing".

Däremot kan jag tänka mig att om alla mac användare installerar iTunes nu så är det lite högtryck på servrarna just nu

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-09 23:45

Nu funkar det galant! Genius är ju helt underbart..

Funkar bra.
Men man har ju missat en grundläggande regel när man skapar mixar. Endast en låt med varje artist! Så har det varit sedan man spelade in sina första blandband och så borde det fortfarande vara. Det borde i alla fall gå att ställa in.

Och det är en del låtar det inte funkar med.

Tycker det fungerar rätt bra på det mesta hittils.

Men det fungerar bara att göra genilistor med musik som finns i ITS eller? För t.ex. ingen av mina beatleslåtar vill kännas igen av geniet :/ Eller är det kanske bara nu i början innan systemet fått in data?

  • Oregistrerad
  • 2008-09-10 02:07

Fullkomligt värdelöst. Den klarade inte ens av kända sångare som Jussi Björling eller välkända verk som Trollflöjten. Men när jag markerade en Guns 'n Roses-låt gick det minsann.

Ursprungligen av Doktor G:

Fullkomligt värdelöst. Den klarade inte ens av kända sångare som Jussi Björling eller välkända verk som Trollflöjten. Men när jag markerade en Guns 'n Roses-låt gick det minsann.

Är du förvånad, på riktigt, eller ville du bara få ur dig att du lyssnar minsann på Jussi Björling?

Alla dessa system kräver att man lyssnar på något mer eller mindre mainstream; finns det inte tillräckligt med data om andras lyssnarvanor omkring en viss artist kommer du inte få bra resultat.

Sen beror det på vad du menar; menar du sidofältet med kopplingar till affären? Då är det ännu mer kört, för där finns inte mycket sådan musik till salu.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-10 11:55
Ursprungligen av Leftrustle:

Är du förvånad, på riktigt, eller ville du bara få ur dig att du lyssnar minsann på Jussi Björling?

Alla dessa system kräver att man lyssnar på något mer eller mindre mainstream; finns det inte tillräckligt med data om andras lyssnarvanor omkring en viss artist kommer du inte få bra resultat.

Sen beror det på vad du menar; menar du sidofältet med kopplingar till affären? Då är det ännu mer kört, för där finns inte mycket sådan musik till salu.

Den klarar ju inte av en enda kompositör. Mozart, Beethoven, Wagner, Vivaldi är ju inte direkt okända och obskyra män. Dåligt att genius inte klarar av det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-10 12:06
Ursprungligen av Doktor G:

Den klarar ju inte av en enda kompositör. Mozart, Beethoven, Wagner, Vivaldi är ju inte direkt okända och obskyra män. Dåligt att genius inte klarar av det.

Jag håller med dig. Jag har också försökt med mina klassiska låtar och den klarar ingen. Vi får väl vänta och hoppas på att så småningom...

En rolig sak... När jag gjorde en genius på "You got a friend" med Carol King så tog den med ett spår från en talbok som jag har i mitt bibliotek. Det känns som om Genius behöver lite ompyssling

Ursprungligen av Doktor G:

Fullkomligt värdelöst. Den klarade inte ens av kända sångare som Jussi Björling eller välkända verk som Trollflöjten. Men när jag markerade en Guns 'n Roses-låt gick det minsann.

OK, men ingen av mina beatles-låtar verkar funka. Hur sjukt?!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-10 08:16
Ursprungligen av Patric08:

OK, men ingen av mina beatles-låtar verkar funka. Hur sjukt?!

Beatles finns inte i iTMS musikkatalog.

Nåja nu behöver vi inte blanda in personlig smak i det hela.
Jussi Björling finns ju i iTunes Store och det finns information om vad Jussi-lyssnare köpt för något annat. Last.fm verkar inte ha något problem med att sätta ihop en radiokanal baserad på Jussi Björling.

Om det bara ska fungera med det mest mainstream så tappar funktionen väldigt mycket värde.

Som Jobs sa; Genius kommer bli smartare med tiden, allt eftersom fler och fler användare tankar upp sina lyssnarvanor... Nog lite tidigt att slakta det bara några timmar efter att det lanserats.

Finns det något sätt att stänga av sidebaren men behålla playlist funktionaliteten?

Sidebaren tar en jävla plats och kommer inte köpa något på ITMS ändå bara för att den har länkar där...

Edit: Bläddrade genom alla menyer utan framgång. Till sist hittade jag knappen längst ner till höger som effektivt löser det

Senast redigerat 2008-09-10 10:07

Den där sidebaren är ju bara till för att sälja mer musik, så den är ju egentligen bara platskrävande, och ful dessutom.

Men Genius funkar ju bra, ska bli kul att se hur det blir i framtiden.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-09-10 11:35

Genius verkar ge mig spellistor med musik som är riktigt lik ursprungslåten! Funkar perfekt med andra ord! Skönt att slippa använda MusicIP och ha allt integrerat i iTunes!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-10 12:30

Första intrycket av Genius (automagiskt skapande av spellistor med låtar som går bra ihop): Sjukt jävla bra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-10 13:04

Någon som har nån teori om Genius kommer finnas med på mjukvaru-uppdatering till äldre iPod modeller?

Ursprungligen av korvennn:

Någon som har nån teori om Genius kommer finnas med på mjukvaru-uppdatering till äldre iPod modeller?

Chansen är väldigt liten, dom vill ju att man ska köpa deras nya iPodar. Du köper ju en iPod som den är - med dom funktionerna.

Ursprungligen av korvennn:

Någon som har nån teori om Genius kommer finnas med på mjukvaru-uppdatering till äldre iPod modeller?

Tydligen kommer det komma till iPod Classic i alla fall.
Photos: Hands-on with the new Apple iPod classic - Crave at CNET.co.uk

Bevaka tråden