Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapar man rar-filer?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 15:08

Jag har sett tusen och åter tusen frågor om hur man packar upp rar-filer i Mac...men hur gör en Macanvändare för att SKAPA rar-filer? Om jag har en .img-fil och då vill dela upp den i ett antal rar-filer, hur ska jag då gå tillväga?
Jag laddade ned ett program som heter MacPAR deLuxe och trodde det var ett sånt, men jag har inte riktigt fått kläm på det samt att det programmet pratar om par-filer...är det samma sak

RAR 3.51 for MacOS X (dock terminalbaserad).

edit: sitter och slöar tydligen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 16:00

OK tack...men det finns alltså inget direkt program där man bara kan trycka på "start" så gör programmet jobbet? Det som finns på länkarna ovan tolkar jag som grymt komplicerat...

Ladda ner filen jag länkade till och flytta 'rar' till samma mapp som img-filen du vill dela upp. Starta terminalen och gå till den mappen. Kör:

./rar a -v1m nytt_filnamn filnamn.img

-v1m betyder att du vill dela upp det i 1MB stora filer. Ändra till den storlek du vill ha, exempelvis -v15m eller -v50k.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 17:05

Allt verkar grönt förutom meningen "gå till den mappen" i terminalen? Har aldrig jobbat i Terminalen tidigare så jag är inte så hemma där.

OK. När du startar terminalen så befinner du dig i din hem-mapp (den som heter som ditt användarnamn och har en husikon). Om du vill göra det enkelt för dig flyttar du img-filen och rar dit, så är det bara att starta en terminal och köra kommandot ovan.

Om detta är något du skall göra fler gånger, eller vill lära dig lite om terminalen ändå, så rekommenderar jag:

http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/

Första delen behandlar hur man förflyttar sig mellan mappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 18:31

Tjena
Vad skall man skriva in för att packa ihop en fil till endast en RAR fil?

Ursprungligen av .mp3:

Tjena
Vad skall man skriva in för att packa ihop en fil till endast en RAR fil?

du skippar bara -v1m flaggan, dvs:

./rar a nytt_filnamn filen_som_ska_packas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 18:36

Tack för ditt snabba svar Hagelin, jag har letat länge efter RAR program till macen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 18:45

Det verkar ju funka helt ok, tack för hjälpen! Finns det något standardstorlek man ska ha per rar-fil för en på 4 gb (normalt för en DVD-skiva).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-11 18:53

HHmm, zip finns inbyggd i dagens OSX.
Menar ni att RAR är även inbyggd i OSX ?

Det ser ut så i Terminalen ni tipsar om ?
Eller har jag missuppfattat. Jag är inte helt med unix

Ursprungligen av REP:

HHmm, zip finns inbyggd i dagens OSX.
Menar ni att RAR är även inbyggd i OSX ?

Det ser ut så i Terminalen ni tipsar om ?
Eller har jag missuppfattat. Jag är inte helt med unix

Nej, det skeppas inte med OS X utan måste dras hem från länkarna i början av tråden.

Ursprungligen av JLJ27:

Det verkar ju funka helt ok, tack för hjälpen! Finns det något standardstorlek man ska ha per rar-fil för en på 4 gb (normalt för en DVD-skiva).

Det är helt dina egna behov som styr. I vissa kretsar som ofta distribuerar stora filer så är det 15 000 000 bytes som gäller, vilket är flaggen '-v15M' (stort M, inte litet m).

  • Medlem
  • 2005-12-11 20:24

För ordnings skull kanske det kan sägas att samma fråga på MW:s forum ledde till tips av signaturen mpower om programmet RarMe:

http://www.armelline.com/rarme/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 21:16

Hagelin: Kan slippa det placera RAR programmet i den mappen som man rara ner något i. Jag prövade att skriva in sökvägen till rar program filen istället för ./rar men det fungerade inte. Vet du hur man fixar det?

Ursprungligen av .mp3:

Hagelin: Kan slippa det placera RAR programmet i den mappen som man rara ner något i. Jag prövade att skriva in sökvägen till rar program filen istället för ./rar men det fungerade inte. Vet du hur man fixar det?

Du lägger det i en mapp där terminalen letar efter kommandon, förslagsvis '/usr/local/bin'.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:19

/dubbel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:28

Väcker denna gamla tråd till liv igen, känns onödigt att starta en ny tråd när det redan finns en om rar. Jag använder mig dagligen av det terminalbaserade rar programmet. Men jag har en fråga angående programmet. När jag rarar säg t ex. en film väljer jag att paketen ska vara 15mb stora. Då ser det ut så här i slutändan

film.part1.rar
film.part2.rar
film.part3.rar
film.part4.rar
film.rar

Istället vill jag att filändelsen ska vara r00, r01 osv, och det sista paketet ska ha filändelsen rar så här alltså.

film.r00
film.r01
film.r02
film.r04
film.rar

Är detta möjligt?

För att svara på en gammal tråd. Det borde vara -vn du är ute efter? lägg till den switchen så ska den döpa filerna med .r00, .r01 osv.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-10 18:36

.rar är första paketet och inte sista

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-10 18:39

RarMe är ett grafiskt gränssnitt ovanpå rar-binären. Kanske något för någon? Vet inte hur det funkar att skapa en uppdelad rar-fil dock...

SimplyRAR ska tydligen vara ett bra program om man vill kunna skapa RAR-arkiv. Det har flertalet olika inställningar som att t ex dela upp arkiven i delar för den som behöver det.

Hej allesammans! Försöker splittra en .cmd fil på typ 8 gig och detta var vad jag skrev (./rar a -v1m bajskorv leopard.cmd) och vad som sedan hände. Kan någon hjälpa mig?

Last login: Wed Jan 14 20:53:16 on ttyp2
Welcome to Darwin!
richard-soderbergs-computer:~ richardsoderberg$ ./rar a -v1m bajskorv leopard.cmd

RAR 3.51 Copyright (c) 1993-2005 Alexander Roshal 7 Oct 2005
Shareware version Type RAR -? for help

Evaluation copy. Please register.

Cannot open leopard.cmd
Creating archive bajskorv.rar

WARNING: No files
richard-soderbergs-computer:~ richardsoderberg$

1
Bevaka tråden