Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HFS eller HFS+, vilket använder ni?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåne
  • 2008-09-10 14:55

Vilket filsystem kör ni på era macar? hfs eller hfs+ (case sensitive)?

Gjorde misstaget att formatera om och tog case sensitive eftersom det verkade mest logiskt men då funkade inte adobe cs3 tex. SUCK. cs4 kommer visserligen om 2 veckor men funderar på att blåsa igen.... värt eller ovärt?

HFS+ är standardvalet använd det, gamla HFS ska du inte välja.
Men välj utan Case Sensitive som du redan upptäckt. Mig veterligen är det mycket få program som klarar det.
CS4 kommer inte om två veckor - de ska visa det för första gången då.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2008-09-10 15:18

ah ok. fick för mig att de va + ett som gjorde skillnaden på cases. aja. har fixat en firewire kabel så förhoppnignsvis går det snabbare att migrera från gamla macbooken när jag formaterat och installerat om den här gången. jävligt irriterande bara

tack för infon iaf!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 15:08

HFS ("Mac OS Standard") kör man inte - det är ett jättegammalt filystem som användes innan Mac OS 8 och som tillåter max 2 GB stora filer.

Vanliga HFS+ ("Mac OS Extended") är det vanligste att köra - helst med journalföring. Den skiftlägeskänsliga versionen av HFS+ kan mycket riktigt vara problematisk att köra, eftersom vissa program blir förvirrade av skiftlägeskänsligheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 15:15
Ursprungligen av Rajje:

Vanliga HFS+ ("Mac OS Extended") är det vanligste att köra - helst med journalföring. Den skiftlägeskänsliga versionen av HFS+ kan mycket riktigt vara problematisk att köra, eftersom vissa program blir förvirrade av skiftlägeskänsligheten.

Jag skulle nog uttrycka det så att dåligt programmerade program har problem med HFS+ Case sensitive.

//Rob

  • Medlem
  • Skåne
  • 2008-09-10 15:23
Ursprungligen av Robo-X:

Jag skulle nog uttrycka det så att dåligt programmerade program har problem med HFS+ Case sensitive.

//Rob

Ja de är klart. Men det känns lite som at tman är on the safe side om man kör det som macarna skeppas med eftersom säkerligen 99% kör det. jävligt odd att en så stor app som adobes creative suite inte lirar på case-sensitive

Kör ni själva case-sensitive eller inte?

Jag använder skiftlägeskänslig HFS sedan ett par år tillbaka, egentligen HFSX som har en del andra skillnader gentemot vanlig HFS+ som avsaknad av HFS-wrappern som är ganska onödig numera.

Min erfarenhet är precis tvärtemot Mattias. De flesta program klarar HFSX. Stöter man ändå på ett av de få program som inte gör det finns det alternativa lösningar som att t ex köra dem från skivavbilder.

För ett par år sedan var det vanligare med program som hade problem med skiftlägeskänsliga filsystem, men allteftersom nya versioner har kommit har dessa blivit betydligt färre. Kontrollera ändå för säkerhets skull att eventuella program för t ex backup klarar det. När HFSX infördes i Mac OS X för fem år sedan fanns det vissa av dem som inte såg skillnad på fil och Fil och bara tog kopia på en av dem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-10 18:37
Ursprungligen av Marcus K:

Jag använder skiftlägeskänslig HFS sedan ett par år tillbaka, egentligen HFSX som har en del andra skillnader gentemot vanlig HFS+ som avsaknad av HFS-wrappern som är ganska onödig numera.

Finns det någon anledning till att du använder HFSX?

Intressant det du säger Marcus K. Berätta gärna mer.

1
Bevaka tråden