Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur låta flera användare dela ett iTunes-bibliotek samtidigt?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-06 01:12

Detta måste väl vara den vanligaste frågan här i iTunes delen?

Att dela via iTunes inbyggda funktion är inte särskilt smidigt.. huvuddatorn måste vara på och de andra datorerna kan inte få coverflow, spellistor m.m

Det bästa är att hålla in alt-knappen (shift på PeCe tror jag) och välja Choose Library.. Då kan du välja ditt bibliotek som ligger på en server, airport hdd eller vad som helst. Jag kan tex komma åt hela mitt iTunes bibliotek överallt där jag har internet, t.ex på jobbet. Hur smidigt som helst.

Det enda som jag inte har löst ännu är att använder man denna teknik kan man bara vara ansluten från en dator åt gången. Itunes verkar låsa biblioteket så att ingen annan dator kan använda det samtidigt..

Någon som har en lösning på detta? Vilken strategi använder ni för att dela ut bibblan? Skulle ju vart perfekt om vi kunde samla allt i denna tråden med en komplett guide..

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-16 19:37

Det måste väl finnas någon lösning? Anyone?

Finns det det? Lösning alltså.

Senast redigerat 2008-01-27 08:26

Jag letar också med lykta.

Jag har liksom p2d letat efter en lösning för detta ett tag nu. Men det verkar helt enelt inte finnas någon vettig lösning i dagsläget. Det bästa jag hittat än så länge (som funkar) är att synka sitt bilbliotek så att allt finns på alla datorer samtidigt. TRÅKIGT!

Jag sökt efter lösningar på detta tidigare. Jag hittade då ett program som synkade bibliotek mellan datorer. Det kostade pengar.
På en annan plats hittade jag ett AppleScript som gjorde ungefär det samma tror jag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-10 12:00

Det fungerar bra för mig med en extern disk (bortse från ägarskap, iklickat) och flera användare på en dator + Apple TV.
Välj inte bibliotek via uppstart och alt på iTunes, då får alla samma DB, utan gå in under "Inställningar" --> "Avancerat" och under "Placering av mappen iTunes Music" klicka på "Ändra" och välj den mapp du vill använda. Gör detta på alla användare. Då får dom samma låtar men inställningarna, spellistor mm ligger på varje användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 12:03
Ursprungligen av MatsOlov:

Det fungerar bra för mig med en extern disk (bortse från ägarskap, iklickat) och flera användare på en dator + Apple TV.
Välj inte bibliotek via uppstart och alt på iTunes, då får alla samma DB, utan gå in under "Inställningar" --> "Avancerat" och under "Placering av mappen iTunes Music" klicka på "Ändra" och välj den mapp du vill använda. Gör detta på alla användare. Då får dom samma låtar men inställningarna, spellistor mm ligger på varje användare.

Ja men då finns olika låtar i olika spellistor. Om en användare lägger in några låtar så kommer andra användare inte att se låtarna i sina listor utan att lägga in musiken manuellt.

//Rob

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-10 12:30
Ursprungligen av Robo-X:

Ja men då finns olika låtar i olika spellistor. Om en användare lägger in några låtar så kommer andra användare inte att se låtarna i sina listor utan att lägga in musiken manuellt.

//Rob

Vitsen är väl att alla kan ha egna spellistor? Jag vill inte ha något dom barnen gjort med rap och crap så varför skall man synka varandras spellistor?

Ursprungligen av MatsOlov:

Vitsen är väl att alla kan ha egna spellistor? Jag vill inte ha något dom barnen gjort med rap och crap så varför skall man synka varandras spellistor?

Inte det Robo_X menade; problemet är att om användare X lägger till musik, dyker inte den musiken automatiskt upp hos alla andra i deras Bibliotek.

Det är väl biblioteksfilen som ger problemet. Flera användare kan inte läsa och skriva till samma biblioteksfil för den blir låst till den som först öppnar den (tror jag). Det som behövs är att alla har varsin biblioteksfil som synkas mot samma bibliotek så fort det gjorts någon ändring i biblioteket.

Jag skulle bli väldigt glad om någon hittar en lösning som fungerar bra. Jag här tre användare på samma dator som vill använda ett bibliotek.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-10 12:31
Ursprungligen av Macaddict:

Det är väl biblioteksfilen som ger problemet. Flera användare kan inte läsa och skriva till samma biblioteksfil för den blir låst till den som först öppnar den (tror jag). Det som behövs är att alla har varsin biblioteksfil som synkas mot samma bibliotek så fort det gjorts någon ändring i biblioteket.

Jag skulle bli väldigt glad om någon hittar en lösning som fungerar bra. Jag här tre användare på samma dator som vill använda ett bibliotek.

Det var ju det jag beskriv i mitt inlägg ovanför ditt, samma musik, var sin biblioteksfil.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det var ju det jag beskriv i mitt inlägg ovanför ditt, samma musik, var sin biblioteksfil.

Uppdateras bilioteket has alla användare när du lägger til en ny låt hos en användare?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-10 15:22
Ursprungligen av Macaddict:

Det är väl biblioteksfilen som ger problemet. Flera användare kan inte läsa och skriva till samma biblioteksfil för den blir låst till den som först öppnar den (tror jag). Det som behövs är att alla har varsin biblioteksfil som synkas mot samma bibliotek så fort det gjorts någon ändring i biblioteket.

Jag skulle bli väldigt glad om någon hittar en lösning som fungerar bra. Jag här tre användare på samma dator som vill använda ett bibliotek.

Det funkar, du måste göra symboliska länkar av biblioteksfilerna och ersätta de andras filer med dessa länkar.

Ursprungligen av Peth:

Det funkar, du måste göra symboliska länkar av biblioteksfilerna och ersätta de andras filer med dessa länkar.

Symboliska länkar till Biblioteksfilerna?! . Kan man dela på samma biblioteksfil då utan problem med rättigheter.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-10 15:50
Ursprungligen av Macaddict:

Symboliska länkar till Biblioteksfilerna?! . Kan man dela på samma biblioteksfil då utan problem med rättigheter.

Ja, om det är konton på samma dator som det rör sig om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 16:25
Ursprungligen av Macaddict:

Symboliska länkar till Biblioteksfilerna?! . Kan man dela på samma biblioteksfil då utan problem med rättigheter.

Nej, det är ingen bra idé om flera användare kör samtidigt (vilket var vad tråden handlade om?). Det är nog stor risk att flera användare skriver över varandras ändringar och så blir det kaos.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-11 09:03
Ursprungligen av pesc:

Nej, det är ingen bra idé om flera användare kör samtidigt (vilket var vad tråden handlade om?). Det är nog stor risk att flera användare skriver över varandras ändringar och så blir det kaos.

Kan iofs vara svårt då användarna ligger på samma Mac.

Ursprungligen av Macaddict:

Det är väl biblioteksfilen som ger problemet. Flera användare kan inte läsa och skriva till samma biblioteksfil för den blir låst till den som först öppnar den (tror jag). Det som behövs är att alla har varsin biblioteksfil som synkas mot samma bibliotek så fort det gjorts någon ändring i biblioteket.

Jag skulle bli väldigt glad om någon hittar en lösning som fungerar bra. Jag här tre användare på samma dator som vill använda ett bibliotek.

Alltså, jag funderar så här. Jag har ett bibliotek som är 40 gig stort, jag har en airport extreme med 1tb disk påkopplat och ett snabbt nätverk.
Skulle man inte kunnagöra en exakt kopia av hela biblioteksmappen inkl biblioteksfilen och lägga sidan om på samma disk, sedan låta dem uppdateras när en mapp uppdateras. Därefter skulle man kunna koppla upp en dator mot varje fil. Då skulle man väl kunna köra simultant. en itunes mapp med 40 gig eller två med sammanlagt 80 gig spelar ju utrymmesmässigt mindre roll på en 1tb disk.
Någon som testat detta?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-10 12:42

Men det är inte svårt att lägga till de som kommit till cmd + o sen väljer man musikmappen och lägg till. Man behöver inte välja utan itunes lägger till det som kommit nytt.

Hmmm. Det var kanske det som det där AppleScriptet gjorde. Annars låter det som väl som att det vore möjligt att göra ett.

Löser det hela problemet att göra så eller missa vi något?

Jo om någon tar bort en låt så triggar det inre någon uppdatering av biblioteket. Fast det kanske år ett mindre problem. Det är ju inte så ofta man tar bort musik från iTunes.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-10 12:55

Förmodligen var det det som scriptet gjorde. Det kan ta en stund då man har mycket musik, men jag gjorde det i dag och 8:an verkar vara mycket snabbare.

Hemma hos oss är det jag som lägger till/tarbort all musik i biblioteket, då blir det lika och att alla uppgifter kommer med, sen uppdaterar de andra sina bibliotek, eller att jag gör det åt dem.

Ursprungligen av MatsOlov:

Förmodligen var det det som scriptet gjorde. Det kan ta en stund då man har mycket musik, men jag gjorde det i dag och 8:an verkar vara mycket snabbare.

Hemma hos oss är det jag som lägger till/tarbort all musik i biblioteket, då blir det lika och att alla uppgifter kommer med, sen uppdaterar de andra sina bibliotek, eller att jag gör det åt dem.

Insåg nu även att min externa har Time Machine och musik på sig, då vill man nog inte negligera rättigheterna på hela den, eller? Någon som vet?

Fungerar det inte att ge alla fulla rättigheter?

Jag har också letat lite lösningar och har i nuläget lagt ett gemensamt iTunes-Bibliotek direkt i roten samt gett samtliga användare på datorn läs/skrivrättigheter till den mappen.

Jag var också inne på att använda konceptet "Symboliska länkar" men la ner den idén efter att jag hade läst den här diskussionen
Apple - Support - Discussions - itunes disks & symbolic links ...

Fungerar verkligen symboliska länkar?

Citat:

For reasons unknown iTunes does not follow symbolic links. In fact, it does all kinds of things to avoid them, avoid following them, and does link symbolic links, hard links, or aliases.

Every time there's a new OS X or iTunes release I give it a try and the results are always the same--if I try to make a TV Shows symbolic link iTunes ignores the link, and creates a TV Shows directory. Even inside the directory, if, for example, I try to make a symbolic link to a particular show or artist I know needs a large amount of space iTunes ignores the symbolic link and creates a directory entry under whatever the main library is set to be.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 15:08

Det är fullt möjligt att skapa kaos på detta vis med fast user switching.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2009-12-28 01:18

Hallå!

Då jag i dagsläget inte har två datorer eller ens en NAS kan jag inte testa själv och se om det fungerar.

Men det vore bra att veta inför framtida inköp om den nya funktionen "Hemmadelning" i iTunes löser problemet som trådskaparen har?

Lite OT men ändå aktuellt: Om jag, som ensam användare, vill flytta hela mitt iTunes-bibliotek (musik, podcaster och video) till en extern HDD kopplad till en AirPort Extreme, dyker allt då upp som vanligt i iTunes? Flyttfunktionen finns ju inbyggd i iTunes och fungerar om jag t ex. vill lägga allt innehåll på en extern HDD kopplad direkt i datorn. Men frågan är om det gör det via en NAS?

//Kim

Ursprungligen av Leftrustle:

Det jag saknar allra mest är den rudementära insikten att familjer vill kunna ha ETT JÄVLA BIBLIOTEK åt alla! Vem fan vill sitta med 2 eller 3 eller 4 bibliotek med samma musik? Sjukt...

Hemma kör vi med ETT JÄVLA BIBLIOTEK till alla datorerna i hushållet. Tack vare iTunes. Utan plugins eller tredje parts-tjaffs. Jo, det har fungerat alldeles utmärkt ända sedan vi började köra med det för ~2 år sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 10:38
Ursprungligen av Leftrustle:

Jaha, hurdå? En förklaring vore fint, för alla försök har slutat med ett misslyckande. Tacksam för svar. Ärligt.

Spara iTunes mappen någonstans som alla kommer åt. Extern hårddisk t ex.
Håll ner alt (shift på pc tror jag) tangenten och starta iTunes. Den kommer då att fråga om du vill välja ett bibliotek.
Välj biblioteket på den externa hårddisken.
Gör samma sak för varje konto.

//Rob

Bevaka tråden