Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp en Macbook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

För en tid sedan hittade jag en Macbook på jobbet. Genomgick hela proceduren med polisen bla bla. Ingen har saknat den så polisen har återgett den i min ägo,

Problem: Datorn är låst med lösenord och hur bär jag mig åt för att låsa upp den.

Finns där någon guide för upplåsning.

Det är alltid knepigt sånt här. Hur ska vi kunna veta att du inte snott den och vill låsa upp den? Jag vill inte anklaga dig men så är det ju. Det är omöjligt för mig och för alla andra att veta. Så jag tänker iaf inte svara dig.

Poäng noterad, ingen annan som kan tänka sig att chansa med moralens väktare.

Om man nu skulle lämna in datorn, vad kan det tänkas kosta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 18:12

Det borde gå att klona en annan mac med CCC och sedan starta från disken och radera hela MB´n

Är det ett vanligt inloggningslösenord? I så fall är det ju bara att starta från en installations-CD/DVD, och formatera disken och göra en ny installation.

Om det är ett Open Firmware Password, så är det lite värre, men det finns säkert sätt att gå runt det också. (Macintosh Security Site -> Open Firmware Password Protection Mac OS, http://www.macforensicslab.com/ProductsAndServices/index.php?main_page=document_general_info&cPath=5_20&products_id=69)

Varför inte skaffa en licens av Mac OS X och installera om datorn i så fall? Under antagande att det är kontot i sig som är låst vill säga. Då har du dessutom en skiva att installera om ett fräscht system från och återställa från vid behov.

Med det sagt så bör det även gå att starta datorn i single user mode (Apple+S vid boot) och sen vid prompten köra:

# sh /etc/rc
# passwd <användarnamnet>
# reboot

Användarnamn bör gå att se i katalogen /Users alternativt output från kommandot: "niutil -list . /users".

Jag har nu lyckats låsa upp datorn, men vad blir nästa steg.

Borde jag inte tömma hårddisken från allt skräp, och jag bör ju fixa ett nytt systemlösenord så jag kan installera program och göra uppdateringar.

Hur gör jag ??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 20:52

En tanke är att du loggar in och försöker lista ut vems datorn var. Adressboken brukar ha ett "jag"-inlägg. Address Book Menyn: Card; Go to My Card.

Den dator du har haft turen att få tag på kan ju innehålla viktiga dokument för förra ägarens arbete, forskningsresultat, outgivna roman eller foton från bröllop, barndop, eller nåt annat viktigt.

Det vore ju riktigt riktigt hyggligt att ringa/maila och fråga om han vill ha tillbaka något av sitt skräp. Eller åtminstone bränna en dvd och skicka den anonymt till förra ägaren.

Senast redigerat 2008-09-09 21:18
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-09 22:49

Håller med alamode - bara för att polisen inte fått en anmälan på den så betyder det inte att det inte finns någon som saknar den. Det snälla är att försöka hitta ägaren ( som kan vara helt oskyldig och laglig, kan ju ha fått den stulen utomlands t.ex.) - om inte ägaren går att hitta genom att dola om kring med filsystemet eller serienr så ja då varsågod

kanske ringa apple? de borde ju kunna ta reda på något genom serie-nummer?

Jepps, Datorn är nu i Apples händer och dem skulle se om det fanns någon ägare man kan få tag i.

Tanx

1
Bevaka tråden