Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk gör att datorn hänger sig?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 11:31

Har en Mac Mini kopplad till en extern Western Digital på 500 Gb.
Nu har den börjat mounta sjukt långsamt, och när jag försöker flytta data till den låser sig hela OSX. Går inte ens att öppna findern. Ingen badboll eller nåt. Bara tokfrys.
Vid omstart tar det evigheter för den att mounta, men när jag går in på den ser den ut att funka. Inga fel enl. Skivverktyg.
Men när man ska lägga data på den lille bastarden blir det frostgrader.

Vad kan va fel?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-08 13:35

Har du kopplat in den direkt på en USB kontakt på din mac mini eller är den kopplad via en hub? om den är kopplad via en hub så är det där problemet förmodligen ligger.

Provat att byta USB port om den är direktkopplad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 18:01

Nä, den är kopplad rakt in i usb-porten.
Nu har dock nya fakta tillkommit. Det verkar inte vara hårddisken, för när den väl går igång funkar den nu.
Däremot låser sig datorn stundtals (!) i korta sekvenser. Bland annat när jag precis klickat med musen (trådlös tredjeparts bluetooth, som dock funkat bra förut). Ingen badboll, utan allt fryser i några sekunder. Sedan släpper det, och rörelserna tycks ha buffrats upp.
Samma sak med BT-tangentbordet. När jag skriver detta kommer ingenting ibland, och sedan kommer fem bokstäver på en gång. Det ärr som att all input hackar.
Lyssnar dock samtidigt på iTunes, och det rullar på som det ska i bakgrunden, så det är ändå inte hela datorn som låser sig.
Både mus och tangentbord går långsamt. Som att kliva runt i ett träsk, ungefär.
Har aldrig haft liknande problem förr.
Det är som om någonting satt i vägen och stoppade upp processorn.
Det är precis som att använda för många program med för lite ram.
Himla knepigt detta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 18:39

Hur är det med batterierna i BT enheterna, kanske börjar ta slut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 18:48

Nä, de bytte jag nyss. Både i tangentbordet (ett par dagar sedan), och i musen (har nu prövat med tre nya batteripar av olika fabrikat, med samma resultat). DDDDDDDDDDDDDDDDeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetttttttttt h eeeett hela är skumt (som du ser)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 18:51

Fan, nu börjar tangentbordet hänga sig på bokstäver också. Allt började med att hårddisken frös datorn, och nu är allting fucked up. Men bara stundtals (se ovan, t ex)

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 20:35

Provat köra Apple Hardware Test som ligger på återställningsskivan som du fick med datorn btw?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 08:53

Nej, det ska jag testa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 09:14

Tror mest på att det är den interna hårddisken som jävlas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 18:49

De får ta och vispa ihop en ny Mini snart. Men det lär väl aldrig hända.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 10:05

Hur gick det, fick du ordning på den?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-17 10:14

Jag skulle börja med att byta ut de trådlösa enheterna mot dito tråd. Sen koppla bort alla extra HD's, hubbar, skrivare etc. Är felet kvar köra AHT.
Rent spontant skulle jag säga att problemet ligger i HD, Minne, logik-kort, i den ordningen.

1
Bevaka tråden