Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt nytt Eudora på gång: Odysseus

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev lite glad av att läsa detta, det kanske blir en höjdare?

Odysseus is the code name for the Eudora successor that Infinity Data Systems is working. We have always felt that Eudora was a best-of-breed email application for both platforms, Mac OS X and Windows. Easily one of the oldest email applications, it still offers features either not found in competing applications or, if found, not implemented as elegantly.

Needless to say, we were saddened by Qualcomm's abandonment of Eudora. And while we have the utmost respect for the Thunderbird/Eudora team, like many Eudora users, we don't believe that modifying Thunderbird to mimic Eudora offers Eudora users the features, functionality, or experience they've come to love and depend on. Its our belief that only an application written from the ground up can adequately succeed a program as great as Eudora.

An initial beta will be released by the end of the year, with the final release due toward the end of Q1 2008. The final application will offer full backward compatibility with Eudora, utilize existing Eudora mailboxes and settings, and offer the features and functionality that Eudora users are accustomed to, while at the same time improving on those areas where Eudora lagged behind, such as HTML rendering and OS integration.

Individuals who would like to keep up with the development of Odysseus can check back here, as these pages will be updated frequently. Additionally, you can also visit our Forums to discuss Odysseus in more detail with our Development Team.

Källa:http://www.infinitydatasystems.com/products/odysseus/index.html

Jag tog visserligen upp exakt samma sak några månader tidigare i en tråd om Eudora 8/Penelope, men det kan vara värt med en egen tråd om Odysseus.

Odysseus är alltså en slags uppföljare till Eudora som är en kommersiell produkt från Infinity Data Systems. Odysseus släpptes i en första public betaversion för någon vecka sedan.

Det är fortfarande en tidig betaversion som inte rekommenderas annat än för testning och utifrån kommentarerna verkar det vara en del kvar att göra. Själv har jag inte testat den ännu, tänkte dock följa utvecklingen noga. Det är ett lovvärt projekt och jag betalar gärna för slutprodukten om den matchar Eudora.

Jag har precis tagit steget till Leopard, nu med 10.5.3 som jag väntat tålmodigt på, och inser att det är lite struligare att köra Eudora än det var under 10.4, därav detta nyväckta intresse för Odysseus.

Jag ska ta mig en titt på Mail också, det var några år sedan sist men på den tiden var det inte ett alternativ ur min synvinkel. Inte heller Thunderbird för den delen, men det var som sagt några år sedan sist.

För den som undrar hur sjutton man kan gilla ett stenåldersprogram som Eudora så säger jag som Stenmark (fast utan mål): Det är inte lönt att förklarar något för den som ändå inte begriper.

Bra initiativ... hoppas det går snabbt framåt

Dom har lovat 1.0 till juni, men vi får väl se. Mjukvaruprojekt har en tendens att dra ut på tiden.

Som sagt, mjukvaruprojekt har en tendens att dra ut på tiden...

Men 1.0 beta 3 släptes för några dagar sedan:
Odysseus 1.0 Beta 3 | Odysseus | Infinity Data Systems

Har inte testat det själv, ännu.

Uppdatering: Utifrån kommentarerna i forumet verkar det vara ett bra steg i rätt riktning, men det är mycket buggar och annat som måste lösas fortfarande.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 02:17

Vad har Eudora för fördelar om man jämför mot mail?
Jag kör mail nu och tycker mig inte sakna någonting? Frågar av ren nyfikenhet

Ursprungligen av kainen:

Vad har Eudora för fördelar om man jämför mot mail?
Jag kör mail nu och tycker mig inte sakna någonting? Frågar av ren nyfikenhet

Om du är nöjd med Mail och inte varit Eudora-användare förut så tror inte du skulle bli speciellt imponerad av Eudora. Men har man varit Eudora-användare länge (i mitt fall 12-13 år tror jag) är det en annan femma. Det är ibland svårt att sätta fingret på det, men det gamla stenåldersaktiga utseendet är effektivt för den som är van.

Eudora har några riktigt fina sidor. Det är generellt sett väldigt stabilt och det är väldigt snabbt. Även om man har all sin mejl sedan mer än 10 år tillbaka samlad är programmet lika kvickt som alltid och sökningen är blixtrande snabb.

Men det är lite som med textredigerare (vi, emacs, BBEdit, TextMate osv) - är man riktigt inarbetad i ett verktyg är tröskeln för att byta och lära sig ett nytt verktyg så pass hög att det inte räcker med att något alternativ är lite bättre, det måste vara enormt mycket bättre för att det ska vara värt det.

Sen är det hela migreringsbiten också, om man är mån om att samla alla mejl i ett program vill man vara 100 på att det går att flytta över bra till ett annat program. Det finns dock ett utmärkt verktyg för just det, så det borde gå att göra hyfsat smidigt.

Annars har jag egentligen inte så många argument för att sälja in det, men för oss som gillar det är det kul att det verkar finnas en väg framåt ändå, trots att programmet lagts ner i nuvarande form. Men om det programmet är precis så bra att jag byter till det, eller om det blir ett tillfälle att t.ex. välja Mail istället, det återstår att se.

Jag har inte tid med strul just nu så jag kommer inte att testa programmet ordentligt än, men öppnade det och det ser ju hemtamt ut - verkar helt klart vara på rätt väg.

Adrian kan nog knåpa ihop ett jättebra svar på varför Eudora är så trevligt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 10:07

Ah men då har jag lite bättre koll, då nöjer jag mig med mail som jag kör nu.
OT: kör Smultron som textredigerare

Tack för svaret Adrian

För oss tre personer som bryr sig: Odysseus har nu bytt namn till MailForge.

När det gäller lanseringen av 1.0 så verkar den ta evigheter, men de är i alla fall på beta 18 för tillfället. Läser man i forumet får man känslan av att det fortfarande behöver putsas och fixas en del till innan det är stabilt.

Nu är MailForge 1.0 äntligen släppt efter många förseningar. Det är dock inte färdigt, utan en del funktioner tillkommer enligt deras roadmap.

Läs mer här: MailForge 1.0 Released

Kul, kanske läge att testa ordentligt med min privata mail nu

Utifrån kommentarerna på deras forum så verkar det som att dom kommit långt med MailForge (vilket fult namn förresten), det fungerar bättre än tidigare och det är stabildare, men fortfarande är det ganska många saker att anmärka på. Jag tror jag väntar in 1.0.3 eller liknande innan jag ens testar.

Fast vid det laget kanske Snow Leopard kommit ut och jag kastat in handduken och bytt till Mail...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 10:45

Ni är ett konstigt släkte ni Eudora-användare.
Måste vara tufft att försöka sälja ett mail-program både till Mac OS X och Windows. Lite som att sälja en webbläsare i dag.
Helt annat var det på Mac OS 9 tiden då Apple inte ens gjorde en adressbok eller kalender. Längtar inte tillbaka till den tiden. Lika lite som jag vill tillbaka till min korta date med Eudora.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-11 11:27

Jag bytte från Eudora till Mail.app 2003 efter att ha använt Eudora i 10 år. Mer eller mindre alla email kunde importeras utan problem. Kan inte påstå att jag saknar Eudora.

//Rob

1
Bevaka tråden