Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X hittar inte PCIe-ethernet kort

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härryda
  • 2008-09-09 01:57

Hejsan!

Jag har köpt ett Presto Gigabit PCIe Ethernet Adapter Card ( Macoteket - Sonnet Presto Gigabit Ethernet Basic PCIe )
och satt in i min MacPro på PCIe slot nr 2.

Men när jag går in i System Preferences -> Network så finns den inte me i listan. Inte heller om jag går in i Profile Manager och klickar på "PCI cards". Så jag får inget internet till datorn via de kortet, de finns inte äns enligt datorn. Detta är när jag är inne på OS X.

När jag däremot startar upp datorn med Windows Vista så hittar den kortet och jag kan få internet.

Jag förstår inte varför den inte "detect:ar" kortet i OS X, för om de inte satt i rätt så skulle de ju heller inte fungera i Windows.

Jag följde den medföljande guiden som kom med kortet jag köpte, men den säger bara att efter att jag satt i kortet korrekt så skall den finnas i drop-down listan "Show" under Network/System Preferences, vilket den som sagt inte finns.

Kan det vara så att det är någon inställning man måste ändra på i mjukvaran för att den ska "leta efter andra PCIe kort" eller något liknande?

M.V.H Nick Appelqvist

Det brukliga är att man installerar eventuella drivrutiner innan man stoppar i ett kort. Skälet till att det funkar i Win kan vara att win redan har drivrutiner, samlade i en oändligt lång lista, för sådana kort i systemet. Det borde dock finnas information om hur du ska göra på tillverkarens hemsida : Sonnet - Presto Gigabit PCIe Basic: 1000/100/10BaseT Gigabit Ethernet PCI Express Card

Om din MacPro är från 2008 så kanske detta kan vara nyttig info för dig:

Citat:

...Not compatible with a PCIe 2.0 slot (Slot #2 in 2008 Mac Pro)...

Kanske en dum fråga... Men jag blir så nyfiken...

Vad ska du använda den extra Ethernet-porten till? En MacPro har ju redan dubbla Gigabit Ethernet-portar. Vad finns det för användningsområde för ännu fler portar?

  • Medlem
  • Härryda
  • 2008-09-09 13:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kanske en dum fråga... Men jag blir så nyfiken...

Vad ska du använda den extra Ethernet-porten till? En MacPro har ju redan dubbla Gigabit Ethernet-portar. Vad finns det för användningsområde för ännu fler portar?

Det är såhär att mina interna ethernet portar måste fått någon sorts överspänning, för båda dom plus den porten på modemet som datorn var kopplad till har pajat.

Men ja tror jag hittade felet, jag läste nu att man måste ha OS X 10.5 eller senare (Leopard) och själv sitter jag på 10.4 (Tiger)

1
Bevaka tråden