Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intern Blu Ray till MacPro

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-17 23:45

MCE Internal 6X Blu-ray Recordable Drive for Mac Pro and Power Mac

Någon som vet något om denna eller till och med har en?

Hmmm ... intressant.
När kommer Apple blu-ray-studio PRO ?

Apples Pro-serie har väl inte stöd för BluRay ännu vilket förklarar avsaknaden av spelare och intresse bristen för eftermontering.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-18 11:53
Ursprungligen av Björnström:

Apples Pro-serie har väl inte stöd för BluRay ännu vilket förklarar avsaknaden av spelare och intresse bristen för eftermontering.

Menar du hårdvara eller mjukvara?

Hårdvarumässigt borde ju inte vara något problem?

Att bränna torde ju inte heller vara något problem :

"Native Mac OS Compatibility
With the MCE 6X Blu-ray Recordable Drive for Mac Pro and Power Mac, you can burn data instantly to 25GB and 50GB recordable and rewritable Blu-ray Discs directly from your Mac desktop in Mac OS 10.5.2 or later. Simply insert a blank Blu-ray Disc into the drive and its icon will mount to your Mac desktop. Then you can drag files, documents, spreadsheets, photos, songs, and movies to your heart's content onto the Blu-ray Disc icon. Then just click burn and in a few moments you will have archived your files onto the Blu-ray Disc for safekeeping. If you are using a rewritable Blu-ray Disc and would like to write to it again, simply load the Blu-ray disc into the drive and once it mounts to your desktop run Apple's own "Disk Utility" application located in your Utilities folder. Select the Blu-ray disc and then click on "Erase" and in a few moments you will have a blank Blu-ray disc ready to be written to all over again."

Följer ju med lite annat som plug-ins och så också...

Sen kanske inte alla 'inbyggda' eller köpta MacOS program kan använda den fullt ut men det lär väl komma. Frågan är väl om man ska vänta på hönan eller ägget...:D

  • Oregistrerad
  • 2008-08-20 15:49

Det enda du inte kan göra på en "mac" är att spela Blue-Ray filmer. Har du XP/Vista installerat (Ej via Vmware eller likande) så kan du dock titta på filmer.

Apple vägrar att implementera Blueray stöd då det enligt specifikationerna måste ske i Kernel, vilket Apple inte vil..

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-25 13:04
Ursprungligen av studiox:

Det enda du inte kan göra på en "mac" är att spela Blue-Ray filmer. Har du XP/Vista installerat (Ej via Vmware eller likande) så kan du dock titta på filmer.

Apple vägrar att implementera Blueray stöd då det enligt specifikationerna måste ske i Kernel, vilket Apple inte vil..

Tja, titta på Blu Ray filmer gör jag hellre på min 42"-are med 5.1 ljud från soffan.

Tänkte mer för 'brända' backupper mm på dom som jag just såg jäkligt dyra 50GB skivorna...
Hmm...blir ju billigare att köpa ett gäng lösa hårddiskar... fast dom tar ju lite större plats i bokhyllan å andra sidan.

Nån som vet hur lång hållbarhet en BluRay skiva har ungefär?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-06 19:01
Ursprungligen av studiox:

Det enda du inte kan göra på en "mac" är att spela Blue-Ray filmer. Har du XP/Vista installerat (Ej via Vmware eller likande) så kan du dock titta på filmer.

Apple vägrar att implementera Blueray stöd då det enligt specifikationerna måste ske i Kernel, vilket Apple inte vil..

Betyder detta att det inte finns stöd för HDCP i OSX? Surt i så fall och samtidigt rätt konstigt då Apple alltid brukar vara snabba med att stödja ny teknik (i det här fallet är den ju inte direkt ny längre)...

  • Oregistrerad
  • 2008-09-07 00:23
Ursprungligen av lensv:

Betyder detta att det inte finns stöd för HDCP i OSX? Surt i så fall och samtidigt rätt konstigt då Apple alltid brukar vara snabba med att stödja ny teknik (i det här fallet är den ju inte direkt ny längre)...

Nej det tror jag inte, även om HDCP är en förutsättning för att spela BlueRay eller HDDVD. HDCP ligger i hårdvara för att kryptera ljud och bild som går ut från ditt grafikkort fram till din skärm eller monitor. Så i teorin borde det vara ok att visa en dvd-film över HDCP till din tv, även om det inte finns någon större poäng med det

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-09-06 19:25

Det handlar om att Apple inte vill integrera filmbolagens DRM i kärnan, vilket jag tycker är helt rätt!

  • Oregistrerad
  • 2008-09-07 00:21
Ursprungligen av ahmedmo:

Det handlar om att Apple inte vill integrera filmbolagens DRM i kärnan, vilket jag tycker är helt rätt!

Vilket jag redan skrev i ett inlägg tidigare...

Ursprungligen av studiox:

Vilket jag redan skrev i ett inlägg tidigare...

Nej. Du skrev att det handlar om att Apple inte vill ha stöd för Blurayuppspelning i kärnan. Han nämner att kruxet inte ligger runt lägga i kärnan utan att det är DRM-gunket som Apple inte vill ha dit.

Ni har båda rätt kan man säga....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-07 07:51

Hmm... Lite osäker här, men är det allt HD-klassat material som "skyddas" av HDCP eller är det enbart det som kommer från filmbolagen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 12:27
Ursprungligen av lensv:

Hmm... Lite osäker här, men är det allt HD-klassat material som "skyddas" av HDCP eller är det enbart det som kommer från filmbolagen?

Allt HD material skyddas inte av HDCP, se bara filmtrailers från apple.com i 1080p till exempel. Som jag har förstått det är det endast material på Blueray och HDDVD skivor som har detta skydd.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-07 15:38
Ursprungligen av kainen:

Allt HD material skyddas inte av HDCP, se bara filmtrailers från apple.com i 1080p till exempel. Som jag har förstått det är det endast material på Blueray och HDDVD skivor som har detta skydd.

Microsoft kräver i all sin visdom även att man har HDCP på tvn, för att kunna spela upp vanliga standard lågupplösta DVD-filmer över HDMI på Xbox 360. Så... det där med standarder kan man inte riktigt lita på.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-07 17:33
Ursprungligen av Mija:

Microsoft kräver i all sin visdom även att man har HDCP på tvn, för att kunna spela upp vanliga standard lågupplösta DVD-filmer över HDMI på Xbox 360. Så... det där med standarder kan man inte riktigt lita på.

Det har iofs. inget med standarden och göra, utan med hur microsoft resonerar. Tyvärr har jag inte HDMI på min plasman så jag kan inte testa det, men spontant så låter det väldigt konstigt.

Eller menar du HD-DVD spelaren till XBOX?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-07 17:36
Ursprungligen av studiox:

Det har iofs. inget med standarden och göra, utan med hur microsoft resonerar. Tyvärr har jag inte HDMI på min plasman så jag kan inte testa det, men spontant så låter det väldigt konstigt.

Eller menar du HD-DVD spelaren till XBOX?

Nej den vanliga inbyggda DVD-spelaren.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-08 19:09
Ursprungligen av Mija:

Microsoft kräver i all sin visdom även att man har HDCP på tvn, för att kunna spela upp vanliga standard lågupplösta DVD-filmer över HDMI på Xbox 360. Så... det där med standarder kan man inte riktigt lita på.

Jag tror inte att detta har någonting med Microsoft att göra. Om jag inte minns fel så är det HDMI-standarden som styr det här. Skickar man ut video från en HDMI-port så krävs det helt enkelt HDCP i den andra mottagande enheten, oavsett vilken upplösning det är på materialet...

  • Oregistrerad
  • 2008-09-08 22:41
Ursprungligen av lensv:

Jag tror inte att detta har någonting med Microsoft att göra. Om jag inte minns fel så är det HDMI-standarden som styr det här. Skickar man ut video från en HDMI-port så krävs det helt enkelt HDCP i den andra mottagande enheten, oavsett vilken upplösning det är på materialet...

Nope, helt fel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-09 10:02
Ursprungligen av studiox:

Nope, helt fel.

Så här skriver hembiobutiken.se...

HDCP
Ett krav från de stora filmbolagen nu för tiden är att allt som kan skicka digitala signaler måste ha ett bra kopieringsskydd. Att filmbolagen har så mycket att säga till om beror på att många av de stora hemelektronikföretagen äger filmbolag, tex Sony som äger Columbia Pictures.

För HDMI valdes samma kopieringsskydd som DVI använder, HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) från Intel. Det är både ett hårdvaru- och mjukvaruskydd som ger tillverkarna av apparater och media möjlighet att välja om kodningen ska användas eller inte. Det som styr vilka apparater som kan prata med varandra är den apparat som skickar. Den mottagande apparaten kommer bara att använda HDCP om den sändande kräver det. Detta innebär att tex en DVD-spelare med en DVI-utgång som saknar HDCP kan kommunicera med tex en plasmaskärm som har HDMI-ingång. De omvända skulle dock inte fungera eftersom HDMI-standarden kräver att en apparat med HDMI-utgång alltid skickar signalen krypterad med HDCP. För att ta emot en signal från en apparat med HDMI-utgång måste mottagande apparat ha en HDMI-ingång eller en HDCP-kompatibel DVI-ingång.

[I]En enklare summering av ovanstånde skulle bli:
HDMI -> HDMI = OK
HDMI -> DVI (HDCP-kompatibel) = OK
DVI -> HDMI = OK
DVI (HDCP-kompatibel) -> HDMI = OK

Jag är iofs. ingen expert i ämnet, men Du kanske sitter inne med någon kunskap som bevisar att detta är fel? Posta gärna en referens i så fall...

Senast redigerat 2008-09-09 10:16
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-09 10:49
Ursprungligen av lensv:

De omvända skulle dock inte fungera eftersom HDMI-standarden kräver att en apparat med HDMI-utgång alltid skickar signalen krypterad med HDCP. För att ta emot en signal från en apparat med HDMI-utgång måste mottagande apparat ha en HDMI-ingång eller en HDCP-kompatibel DVI-ingång.

Nej det stämmer inte. HDCP ska endast användas på högupplöst media, t.ex Blue-Ray och HD-DVD. Om HDCP saknas ska man kunna se filmen ändå men upplösningen ska sänkas till ungefär gammal vanlig DVD.

Jag har en plasma med DVI (utan HDCP) och den enda apparat med HDMI jag kopplat in som inte spelar film alls är Xbox 360. Spela spel går utmärkt i högsta upplösning.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-13 20:01
Ursprungligen av lensv:

Så här skriver hembiobutiken.se...

Jag är iofs. ingen expert i ämnet, men Du kanske sitter inne med någon kunskap som bevisar att detta är fel? Posta gärna en referens i så fall...

Nu motbevisar ju du dig själv..

Citat:

Den mottagande apparaten kommer bara att använda HDCP om den sändande kräver det.

Dvs. det krävs INTE HDCP för att titta på HDMI, som du påstod.

Ursprungligen av lensv:

Skickar man ut video från en HDMI-port så krävs det helt enkelt HDCP i den andra mottagande enheten, oavsett vilken upplösning det är på materialet...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-15 09:34
Ursprungligen av studiox:

Nu motbevisar ju du dig själv..

Que? Det jag skrev var att den mottagande enheten endast kommer att använda HDCP om den sändande enheten kräver det... Och enligt Hembiobutiken är detta just vad HDMI-standarden gör, så vart är motsägelsen?

Jag är som sagt inte expert på området, men det skulle vara kul att få se något dokumenterat material som visar vad som är rätt här...

Även alla med nya videokameror vill kunna lägga dem på skiva.
Ny videokameror filmar i 1080p.

Varenda TV-produktionsbolag som köper ny utrustning köper bara sådant som kan leverera 1920x1080p-kvalitet. Allt lågupplöst tillhör 1900-talet när det gäller nya investeringar.

Jag tror att det handlar om att iMovie Blu-ray, iBlu-ray och Blu-ray Studio PRO från Apple inte är färdiga än. Snart kommer nya Mac Pro och iMac med Blu-ray-spelare och iLife 9.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-07 15:05
Ursprungligen av Mats Larsson:

Snart kommer nya Mac Pro och iMac med Blu-ray-spelare och iLife 9.

Kan du bekräfta detta (Källa)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-08 11:59

Har just haft kontakt med Apple och enligt dem finns det fullt stöd för HDCP i OSX såväl som i hårdvaran för aktuella Mac Pro, iMac och Macbook Pro. Det är alltså endast en intern Blueray-spelare som saknas...

  • Oregistrerad
  • 2008-09-08 16:38

Möjligt,
Men det möjliggör ändå inte BlueRay spelning. Den decodar inte BluRay för det

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-08 18:59

Jag tror faktistkt att den gör det. Applestore säljer nämligen själva en BR från Lacie och man får nog betrakta texten där som en fet lögn om man inte kan spela upp Blueray video med den ...

Apple Store (Sverige) - LaCie d2 Blu-ray Drive USB/FW

  • Oregistrerad
  • 2008-09-08 22:43
Ursprungligen av lensv:

Jag tror faktistkt att den gör det. Applestore säljer nämligen själva en BR från Lacie och man får nog betrakta texten där som en fet lögn om man inte kan spela upp Blueray video med den ...

Apple Store (Sverige) - LaCie d2 Blu-ray Drive USB/FW

Var nånstans står det om HD uppspelning, förutom på denna rad?

* PowerDVD BD (för HD-uppspelning i Windows)

Sen att ta över 7.000 för en BluRay brännare borde vara straffbart.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 01:30
Ursprungligen av studiox:

Var nånstans står det om HD uppspelning, förutom på denna rad?

* PowerDVD BD (för HD-uppspelning i Windows)

Sen att ta över 7.000 för en BluRay brännare borde vara straffbart.

Du måste ha missat raden högst upp där det står
"Spela in, skriv om och spela upp HD-video"

Sen står det ju också:

"HD-videouppspelning

* NVIDIA® GeForce 6600GT, ATI X1600 GPU med senaste drivrutin
* Minst 1280 x 1024 bildskärmsupplösning
* För uppspelning av en skyddad Blu-ray-film i HD via ett digitalt DVI- eller HDMI-gränssnitt: HDCP GPU (Graphics Processing Unit) + HDCP-klar (High-bandwidth Digital Content Protection) bildskärm krävs"

  • Oregistrerad
  • 2008-09-13 19:58
Ursprungligen av kainen:

Du måste ha missat raden högst upp där det står
"Spela in, skriv om och spela upp HD-video"

Sen står det ju också:

"HD-videouppspelning

Det är ungefär som att säga att bara för en tvättmaskin klarar av att tvätta i vatten betyder det inte att den klarar av att tvätta i KALLT vatten. Man måste skilja på begreppen.

"HD" är ett generellt ord. Du kan titta på hur mycket HD du vill på en mac, utan vare sig speciella kablar eller någon specialversion av OS X - Däremot att titta på kopieringsskyddad HD kan du fetglömma på en mac.

Om jag bränner en blueray skiva med HD från min fina firmafest som jag tagit med min fina 1080p kamera så kan jag ge den till min mormor som kan titta på den med vilken spelare som helst.

Bevaka tråden